ראיון הזוג החרדי שמככב בריאליטי: "אין לנו טלוויזיה בבית, צפינו מהמחשב"

מיכל ולוי הלפרין מככבים בריאליטי "מבחן ההורים הגדול" של קשת 12, הבוחן שיטות חינוך שונות ומשווה ביניהן. רגע לפני הגמר הגדול, הזוג הלפרין התראיין ל"חדשות כיפה" ושיתף על החוויה, הלבטים וקידוש השם

תהילה שינובר תהילה שינובר, חדשות כיפה 18/05/23 17:06 כז באייר התשפג

הזוג החרדי שמככב בריאליטי: "אין לנו טלוויזיה בבית, צפינו מהמחשב"
צילום: קשת 12 ואבוט המאירי

מיכל ולוי הלפרין מתגוררים בכפר חב"ד, שם הם מגדלים את שלושת ילדיהם. מיכל מורה ומגישה לבגרויות במתמטיקה ולוי מפיק אירועים לשבתות חתן ומאמן כושר. בתקופה האחרונה הם כיכבו בתכנית "מבחן ההורים הגדול" של קשת 12 בניסיון לבחון שיטות חינוך שונות ולהשוות ביניהן. הזוג הלפרין הצליח להעפיל לגמר הגמר, ויתמודדו מול משפחת צברי.

שיטת חינוך של הזוג הלפרין היא דרך התורה והמצוות, חינוך נוקשה. כבוד להורים זה הדבר הכי חשוב מבחינתם, אם ההורים אומרים אז אין שאלות או ויכוח. אם הילד רעב אחרי ארוחת ערב הוא לא מקבל אוכל. הילדים צריכים לבקש רשות כדי לגשת לטלפון. רגע לפני הגמר הגדול שיערך בשבת הקרובה, שוחחנו עם הזוג הלפרין על ההשתפות בתכנית.

הייתה לכם התלבטות אם לחשוף בטלוויזיה מול כולם את שיטת החינוך שלכם?

מיכל: בוודאי. היו לנו הרבה התלבטויות וחששות בדרך. גם אחרי ששלחנו את ההודעה למלהקת פתאום קלטנו מה עשינו, כי לא ידענו לפני כן את גודל הפורמט. אבל קיבלנו את ברכת הדרך מההורים שלנו והחלטנו שיש לנו מה לתת והגענו ממקום של שליחות. אם כבר להיחשף, אז לעשות את זה ממקום שיכול להעניק לאנשים אחרים.

אתם מרגישים קידוש השם, שדווקא משפחה עם חינוך חרדי עלתה לגמר?

מיכל: אין ספק שמרגישים קידוש השם. אם לא היינו בטוחים בקידוש השם שנעשה, אחרי שהתכנית יצאה קיבלנו כל כך הרבה פידבקים שהבהירו לנו. אמרו לנו שאנחנו משקפים את מה שקורה אצל כל המגזר, שגם הם מגדלים בדרך התורה והמצוות.

צילום: מאיה באומל בריגל

לוי: לא באנו להראות את הדרך שלנו לציבור הדתי או החרדי, באנו להראות לציבור הכללי. אנחנו מקבלים גם שם הרבה פידבקים טובים, זה עשה קירוב לבבות.

הרגשתם שהיחס אליכם שונה בגלל שאתם חרדים?

לוי: מטבע הדברים בהתחלה הגיעו עם דעות קדומות, אבל ככל שהתכנית התקדמה נשברו המחיצות ואני לא חושב שהיה משהו שונה, חלק מההורים התחברו אלינו מאוד מאוד, והיחס היה שווה בין כולם.

התכנית גרמה לכם להסתכל על שיטת החינוך שלכם אחרת? לשנות דברים?

לוי: התורה שלנו היא ניצחית, אנחנו נמשיך באותה הדרך ולתורה יש את החוקים וההוראות שלה. יש דברים שלא סותרים את התורה שכן לקחנו איתנו, הרי מכל מלמדיי השכלתי. יש הורים באמת נפלאים.

בוא נודה על האמת, לפני שהתכנית יצאה לא יצא לי לחשוב על שיטת החינוך. כשהתחלנו להעמיק ולבחון את הקשר עם הילדים זה גרם להסתכל על דברים שונה.

מיכל: פתאום הושיבו אותנו על הספות ונתנו לנו לצפות בילדים. נהניתי לראות את מה שראיתי שם וראיתי שזה עולם שלם שאני מפסידה בגלל הלחצים וההתעסקויות היום-יומיות, זה משהו שלקחנו מהתכנית - לעצור, לדבר, להנות מלהביט.

צילום: מאיה באומל בריגל

שיטת החינוך שלכם שהוצגה בתכנית היא חרדית-נוקשה. אין לכם חשש שהשיטה הזו עלולה להרחיק את הילדים מהדת ולקשר אותה לתחושות שליליות?

לוי: קודם כל, אני חושב שלכל חוק ולכל דבר שאנחנו לא עושים בחופשיות יש מקום להתבאס עליו. מה ששונה מהדור שלנו לדור של עכשיו הוא שכשאנחנו גדלנו לא היה מקום לשאלות, מה שאבא ואמא אמרו זה מה שנעשה. עכשיו הדור שואל ודורש תשובות וצריך להסביר להם. בגלל שאנחנו מגיעים מרקע דתי וחרדי הופכים את החוקים למשהו נוקשה, אבל יש בדת המון אהבה וחגים ודברים מקרבים. 

הייתם ממליצים למשפחות אחרות להגיע לתכנית?

לוי: שאלנו את הילדים איך החוויה הייתה עבורם ואיך הם הרגישו בתוך החוויה. אחד הילדים אמר שהוא היה רוצה לחזור לצילומים. זו הייתה חוויה מאוד מעצימה כמשפחה, זה איחד וקירב אותנו. אנחנו מאוד שמחים שעשינו את זה.

יש לכם טלוויזיה?

לוי: אין לנו טלוויזיה בבית. מיכל מורה למתמטיקה, יש לה מחשב מבית הספר וצפינו בפרקים דרכו. וגם דרך הטלפונים, יש לנו טלפונים רגילים.