בחסות הקורונה: אלברט בורלא חתן פרס בראשית לשנת 2022

פרס נובּל היהודי יוענק ליו"ר ומנכ"ל פייזר בטקס שייערך בירושלים ביוני 2022. הוועדה הבוחרת ציינה את גאוותו בזהותו ובמורשתו היהודית ותמיכתו במדינת ישראל. בורלא: "אני מצפה בכיליון עיניים לעלות לירושלים ולקבל את הכבוד הזה"

חדשות כיפה חדשות כיפה 19/01/22 08:51 יז בשבט התשפב

בחסות הקורונה: אלברט בורלא חתן פרס בראשית לשנת 2022
אלברט בורלא, צילום: ג'ושוע ג'ורדן

קרן פרס בראשית מכריזה הבוקר (ד') על ד"ר אלברט בורלא, יו"ר ומנכ"ל חברת פייזר, כחתן פרס בראשית לשנת 2022. ד"ר בורלא קיבל את מספר הקולות הגבוה ביותר בקמפיין עולמי שהסתיים לאחרונה, בו הצביעו למעלה מ-200,000 אנשים מ-71 מדינות. הצבעת הקהל אושרה פה-אחד על ידי ועדת הבחירה של קרן פרס בראשית המונה תשעה שופטים.

נימוקי הבחירה של הוועדה שיבחו את ד"ר בורלא על מנהיגותו, נחישותו, ובעיקר על נכונותו ליטול על עצמו סיכונים גדולים, כמו למשל כשבחר לדחות סבסוד פדרלי בגובה מיליארדי דולרים מממשלת ארצות הברית לטובת פיתוח החיסון לקורונה, כדי להימנע מביורוקרטיה ממשלתית ולזרז את הפיתוח והייצור של החיסון. כתוצאה מכך, החיסון של פייזר לקורונה היה מוכן בזמן שיא: מספר חודשים במקום שנים.

בנוסף, הוועדה ציינה את גאוותו של ד"ר בורלא בזהותו ובמורשתו היהודית, מחויבותו לערכים יהודיים ותמיכתו במדינת ישראל. ד"ר בורלא יהיה הזוכה התשיעי בפרס בראשית, שנה לאחר הבמאי והיוצר סטיבן שפילברג, חתן הפרס לשנת 2021, ושנתיים לאחר לוחם זכויות האדם והמדינאי נתן שרנסקי, חתן הפרס לשנת 2020.

זוכה פרס 2019, רוברט קראפט |

זוכה פרס 2019, רוברט קראפט | צילום: פלאש 90

בהתאם למסורת שקבע זוכה הפרס הראשון מייקל בלומברג, זוכי פרס בראשית לדורותיהם בוחרים מדי שנה נושא פילנתרופי בעל משמעות אישית שחשובה להם ולמטרה זו הם מעניקים את הפרס הכספי בסך מיליון דולר. ד"ר בורלא ביקש מקרן פרס בראשית להעניק את הפרס הכספי לטובת זיכרון וחינוך השואה, בדגש על סיפורה הטרגי של הקהילה היהודית ביוון.

ד"ר בורלא, שנולד בסלוניקי, יוון, גדל במשפחה שחוותה את זוועות השואה ממקור ראשון. הוריו היו משרידיה האחרונים של קהילת היהודים של סלוניקי שהושמדה ברובה: מתוך 50 אלף יהודי סלוניקי, רק 2,000 שרדו את השואה.

בורלא הגיב לדבר זכייתו בפרס, ואמר כי בעבר לא ייחל להיות דמות ציבורית. "לא יכולתי לדמיין שאזכה ביום מן הימים לכבוד של להיות חתן פרס בראשית ולעמוד בשורה אחת עם המועמדים יוצאי הדופן האחרים. אני מקבל את הפרס בענווה ובשמם של עמיתיי בפייזר, שנענו לקריאה הדחופה של ההיסטוריה בשנתיים האחרונות ויחד הצלחנו לשנות את מהלך גורלנו המשותף. גדלתי במשפחה יהודית שהאמינה שכל אחד מאיתנו חזק רק כמו החיבורים בקהילה שלנו ושכולנו מצווים משמים לתיקון עולם. אני מצפה בכיליון עיניים לעלות לירושלים ולקבל את הכבוד הזה, שמסמל את ניצחון המדע ואת התקווה הגדולה לעתיד", סיכם.


(חתן הפרס סטיבן שפילברג, 2020)

פרס בראשית - פרטים

הפרס, שנוסד בשנת 2013, ממומן באמצעות הקצאת קרן פרס בראשית על סך 100 מיליון דולר. פרס בראשית, שכונה על ידי מגזין TIME  "הנובּל היהודי" הוא פרס שנתי שנועד להעלות על נס אנשים יוצאים מגדר הרגיל שהערכים על פיהם הם פועלים, וההישגים שלהם, מעניקים השראה לבני הדור הבא של העם היהודי. מדי שנה נבחרים זוכים וזוכות על בסיס הישגים מקצועיים חסרי תקדים, תרומתם לאנושות, ומחויבותם לערכים יהודיים.

רשימת הזוכים של הפרס כוללת את מייקל בלומברג, ראש עיריית ניו יורק לשעבר (2014); מייקל דאגלאס, שחקן, מפיק, ופעיל חברתי (2015); יצחק פרלמן, כנר בעל שם עולמי הפועל למען אנשים עם מוגבלויות (2016); אניש קאפור, פסל ואקטיביסט למען זכויות פליטים (2017); השחקנית זוכת האוסקר נטלי פורטמן (2018); רוברט קראפט, בעלי קבוצת הפוטבול המעוטרת "ניו אנגלנד פטריוטס" ומי שהקים את הקרן הגדולה ביותר למען המאבק באנטישמיות (2019), אסיר ציון לשעבר ופעיל זכויות האדם  נתן שרנסקי (2020) ויוצר הקולנוע סטיבן שפילברג (2021) .