הלך לעולמו שופט העליון לשעבר צבי טל | ברוך דיין האמת

הלך לעולמו השופט העליון לשעבר צבי טל, שעמד בראש "ועדת טל" להסדר דחיית שירות לבחורי ישיבה | כשהיה בן שמונה, עלה עם הוריו לארץ ישראל ולמד במחזור הראשון של ישיבת בני עקיבא כפר הרא"ה. בן 94 במותו

חדשות כיפה חדשות כיפה 22/06/21 09:10 יב בתמוז התשפא

הלך לעולמו שופט העליון לשעבר צבי טל  | ברוך דיין האמת
שופט העליון צבי טל ז"ל, צילום: Miriam Alster/FLASH90

ברוך דיין האמת. הלילה (בין שני לשלישי) בגיל 94 הלך לעולמו שופט בתי המשפט העליון לשעבר צבי טל, שעמד בראש "ועדת טל" להסדר דחיית שירות לבחורי ישיבה. צבי היה נשוי לחנה ולזוג נולדו שישה ילדים. ב-25 באוקטובר 1973, בסופה של מלחמת יום הכיפורים, נהרג בנם משה.

שר המשפטים גדעון סער, אמר הבוקר עם פרסום הידיעה על מותו של השופט טל: "״הוו מתונים בדין...״ (אבות א׳, א׳). הצטערתי מאוד לשמוע על פטירתו של שופט בית-המשפט העליון בדימוס צבי טל. עלה לארץ מפולין וזכה לשרת בהגנה ובצה״ל. שכל את בנו, משה, במלחמת יום הכיפורים. ישב בדין במשפטים החשובים ביותר ונותר תמיד עניו ובעל מצפן יהודי, ציוני ומשפטי. תנחומי למשפחתו".

שרת המשפטים לשעבר ושר הפנים בהווה, איילת שקד, שלחה תנחומים לבני משפחתו של טל: "בשורה עצובה הבוקר על לכתו של השופט טל לעולמו. מבעלי האמת והאמונה בהיכל המשפט, שבכל צומת השכיל להקשיב לרחשי לב הציבור. כאב שכול, העמיד משפחה לתפארת. ברוך דיין האמת. אני שולחת תנחומים למשפחה".

ראש הממשלה לשעבר ויו"ר האופוזיציה, בנימין נתניהו, אמר כי שמע בצער על פטירתו של שופט העליון לשעבר. "השופט טל, ששכל את בנו משה ז״ל במלחמת יום כיפור, תרם רבות לחברה ולמערכת המשפט הישראלית. גדולתו לא פגעה בצניעותו, בנועם הליכותיו ובעצמאותו להביע את עמדותיו. דמותו ודרכו ימשיכו ללוות אותנו. אני שולח תנחומים למשפחתו היקרה. יהי זכרו ברוך".

מכפר הרא"ה לבית המשפט העליון

צבי טל נולד בפולין כצבי טייטלבוים. כשהיה בן שמונה, עלה עם הוריו לארץ ישראל ולמד במחזור הראשון של ישיבת בני עקיבא כפר הרא"ה, אצל הרב משה צבי נריה, ומשם התגייס לשירות ב"הגנה" ובצה"ל.

טל למד משפטים באוניברסיטה העברית בירושלים, וסיים את לימודיו בשנת 1953. עבד במשך 11 שנים במשרד עורכי הדין ולאחר מכן במשך 14 שנים היה עצמאי. בשנת 1978 מונה לשופט בית המשפט המחוזי בירושלים ובתפקידו זה נמנה עם שופטיו של ג'ון דמיאניוק. בשנת 1994 מונה לשופט בבית המשפט העליון, בכיסא של "השופט הדתי", במקומו של המשנה לנשיא מנחם אלון, ופרש לגמלאות בשנת 1997.

בשנת 1998 מונה ליו"ר ועדת העזבונות, העוסקת בחלוקת זבונות שניתנו למדינה ובדו"ח מבקר המדינה לשנת 2002 נמתחה עליו ביקורת בנימוק של ניגוד אינטרסים. בעקבות זאת נפתחה נגדו חקירה פלילית, שהסתיימה בסגירת התיק לאחר שהחקירה העלתה שטל פעל בתום לב.

בשני העשורים האחרונים השופט טל מוכר מאוד מאחר שבשנת 1999 מונה לעמוד בראש ועדה שתדון בהסדר דחיית שירות לבחורי ישיבה, ועדה שנקראה על שמו "ועדת טל". על-פי המלצות הוועדה אושר בכנסת החוק המכונה "חוק טל".

מתוך עמדותיו

בעיית העומס על בתי המשפט ידועה לכל, השופט טל ז"ל אמר על כך, כי "אולי אם בית המשפט ימעט להתערב בעניינים פוליטיים או בתחומים השייכים לרשות המבצעת, ימעטו באופן משמעותי הפניות לבג"ץ בעניינים אלה". את הדברים אמר ב"לא גלימה - שיחות עם שופטי בית המשפט העליון".

צבי טל ביקר בחריפות את תכנית ההתנתקות מגוש קטיף. בראיון בהארץ אמר בעבר: "זה היה פשע אווילי, עקירה וגירוש של אזרחים תמימים. אנשים הושבו שם על ידי המדינה, לא על ידי הליכוד ולא על ידי הימין. דור שלישי גדל שם. הם ספגו אלפי פצמ"רים, הקריבו קורבנות".