צפו בעימות בין עמית סגל לדנה ויס: "לשים קץ להשוואה לנאצים"

הפרשן הפוליטי והפרשנית המדינית ניהלו דיון סביב השוואה בין דברים בישראל לנאציזם. סגל: "זה דבר מחליא, הוא נשמע פה מסגן רמטכ"ל, זה פשוט דבר שחייב להיפסק". ויס: "מותר וחייבים לגזור מתהליכים שראינו במקום אחד למקום אחר"

עדיאל שביט עדיאל שביט, חדשות כיפה 21/11/20 19:07 ה בכסלו התשפא

צפו בעימות בין עמית סגל לדנה ויס: "לשים קץ להשוואה לנאצים"
סגל וויס. השוואה לנאצים, צילום: צילום מסך

עוד ויכוח סוער התגלע ב"אולפן שישי" בערוץ 12, והפעם בין הפרשן הפוליטי עמית סגל לפרשנית המדינית דנה ויס. הוויכוח מגיע עקב מילים קשות שנאמרו מצד אחד על ידי מפגינים תומכי ראש הממשלה נגד הוריו של סרן תם פרקש הי"ד, לבין צד שני בו מפגין השווה את נתניהו להיטלר. שני הצדדים בוויכוח בין סגל וויס טענו כי קיימת חציית קו אדום בהתבטאויות של שני הצדדים, אך הדיון התרחב לאפשרות של עצם ההשוואה בין דברים שקורים בישראל לנאציזם.

"כולם הזדעזעו, כמעט כולם גינו את הדברים. אבל אחרי הדברים המוצדקים על הדברים נגד משפחות שכולות – צריך לדבר גם על הקלות הבלתי נסבלת שמשווים פה כל דבר לשואה", אמר סגל. "סדי בן שטרית הוא בקצה, אבל יש כאן מדרון חלקלק, שמתחיל כשסגן הרמטכ"ל מרשה לעצמו בחוצפה להשוות את מה שקורה בישראל לנאצים. זה צריך להיפסק". 

ויס השיבה: "יש הבדל גדול מאוד בין להשוות מישהו להיטלר ולקרוא למישהו נאצי, לבין  להתייחס לתהליכים היסטוריים. אני לא מדברת על סדי בן שטרית, אני לא בטוחה שהוא מגיע לעומקים האלו בדברים שהוא אומר. אבל אפשר וצריך להסתכל על ההיסטוריה - ומותר וחייבים לגזור מתהליכים שראינו במקום אחד למקום אחר. זה הכרחי, אחרת אנחנו לא למדנו את הלקח". 

סגל התקומם מדבריה של ויס ותקף חזרה: "אני חושב שמי שמשווה את מדינת ישראל למדינת הנאצים איבד את רוב הציבור בישראל, ובעיניי הוא מראה על בורות היסטורית - או פשוט הסתה". ויס נשארה איתנה בדעתה: "אני לא חושבת, אנחנו לא שם. בבית הספר למדנו איך עלה הנאציזם לשלטון, זה הרגע שצריך להסתכל עליו. לא על הנאצים. על תהליכים היסטוריים צריך להסתכל באומץ". סגל השיב בהלצה: "יש לי שכן שאמר פעם 'גם הנאצים שתו קפה, אבל לא כל מי ששותה קפה הוא נאצי'".

לסיכום אמר סגל: "פעם בשבוע אנחנו שומעים את ההשוואות האלה. הוויכוח בין דנה לביני הוא על השאלה מה הלקח מהשואה, האם אנחנו לא רוצים להיות כמו היהודים או כמו הנאצים. אני חושב שאין שום חשש בעולם שנקום יום אחד ונגלה שהפכנו לנאצים". ויס כעסה והשיבה: "זה לא מקובל עליי שתגיד שזה מה שאמרתי. אני אמרתי שמותר להסתכל על תהליכים, ולא כל מי שמסתכל על תהליכים היסטוריים הוא מיד משווה בין נאצים, לשואה - זה קשקוש".