רות ביידר גינסבורג, שופטת בית המשפט העליון בארה"ב - הלכה לעולמה

המשפטנית היהודיה נפטרה במהלך ראש השנה כתוצאה מסרטן הלבלב ממנו סבלה. הייתה האישה השנייה שכיהנה כשופטת בבית המשפט העליון של ארה"ב. טראמפ: "יש למנות 'ללא דיחוי' שופט לבית המשפט העליון במקום רות ביידר גינסבורג"

חדשות כיפה חדשות כיפה 20/09/20 22:25 ב בתשרי התשפא

רות ביידר גינסבורג, שופטת בית המשפט העליון בארה"ב - הלכה לעולמה
רות ביידר גינסבורג, צילום: מתוך הסרט RBG– רות ביידר גינסבורג

המשפטנית היהודיה-אמריקאית רות ביידר גינסבורג נפטרה בשבת כתוצאה מסיבוכי סרטן הלבלב ממנו היא סבלה. בת 87 היתה במותה. גינסבורג הייתה האישה השנייה שכיהנה כשופטת בבית המשפט העליון של ארה"ב מאז מונתה לתפקיד ב-1993.

גינסבורג, שהנהיגה את האגף הליברלי בבית המשפט, הייתה אחת מסמלי השמאל האמריקאי ופעילה בולטת לזכויות נשים ומיעוטים. הובילה שורה של פסקי דין שעסקו בתיקון אפליית נשים בחוקים ארה"ב. גישתה הבסיסית הייתה שיש לתקן את החוקים עצמם כדי למנוע אפליה ועל מנת להגיע לשוויון זכויות מגדרי לכל אזרח. בשנותיה האחרונות בבית המשפט, גינסבורג הייתה הנהיגה את השופטים הליברלים, ולא חששה להביע בקול רם את דעתה בנושאים שנויים במחלוקת. תקופת כהונתה כשופטת אופיינה בניצחונות במאבקים לשוויון נשים, כמו בקביעתה כי המכון הצבאי בווירג'יניה חייב לקבל נשים או שייאלץ לוותר על המימון הממשלתי.

אתמול קרא נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, למנות מחליף לגינסבורג, זאת למרות הקולות שקוראים להמתין עד לאחר הבחירות בנובמבר. טראמפ כתב בחשבון הטוויטר שלו: "יש למנות 'ללא דיחוי' שופט לבית המשפט העליון במקום רות ביידר גינסבורג, שהלכה לעולמה. הוצבנו בעמדת כוח כדי לקבל החלטות עבור האנשים שבחרו בנו בגאווה, והחשוב ביותר תמיד נחשב מינוי שופטים לבית המשפט העליון".

בטקס קבלת פרס מפעל חיים ב-2018, אמרה השופטת (דקה 10:40): "אני שופטת שנולדה וחונכה כיהודייה וגאה בכך. התביעה לצדק, שלום והשכלה עוברת לאורך כל ההיסטוריה והמסורת היהודיות. אני מקווה שבשנים שבהן יתמזל מזלי להמשיך לכהן בבית המשפט העליון של ארה"ב, יעמדו לי הכוח והאומץ להמשיך ולמלא את התביעה הזאת."