שנתיים שנתיים

ההסדר ארוך? המכינות לא רציניות? באיגוד ישיבות ההסדר משיקים מסלול חדש

חדשות כיפה אפרת רוט הלוי 17/11/09 00:00 ל בחשון התשע

שנתיים שנתיים
צילום אילוסטרציה: יעקב פייגלין, צילום: צילום אילוסטרציה: יעקב פייגלין

מסלול חדש יאפשר לבוגרי י"ב לשלב לימוד תורה עם שירות צבאי במתכונת קצת אחרת. החל מהשבוע שעבר מציעים באיגוד ישיבות ההסדר מסלול חדש בן ארבע שנים שיכלול שנתיים של לימוד תורה ושנתיים של שירות צבאי. השירות הצבאי יחל לאחר שנה של לימוד תורה בישיבות, ולאחר שנתיים של שירות צבאי יחזרו התלמידים לישיבה לשנת לימודים נוספת. השירות הצבאי עצמו, יהיה במתכונת דומה לזו של תלמידי ישיבות ההסדר, במסגרת מחלקות בני"ש בחטיבות החי"ר השונות.


"יש אוכלוסיה שמתאים לה מסלול יותר קצר מצד אחד, ואיזון יותר שווה בין צבא ולימוד תורה מצד שני", מספר איתן עוזרי מנכ"ל איגוד ישיבות ההסדר. "היום יש ארבע ישיבות שפתחו את התוכנית אבל בעתיד יצטרפו אליהן מוסדות נוספים שהמסלול יתאים להם".


המסלול בנוי כך שבאמצע פרק הזמן של השירות הצבאי, יחזרו התלמידים לישיבה לתקופה של כחודש, זאת על מנת למלא את המצברים הרוחניים. יוזמי המסלול מקווים שהדבר יסייע לישיבות לשמור על קשר הדוק יותר עם התלמידים גם לאורך השירות הצבאי.

"התוכנית הזאת חשובה מאוד ואני חושב שהיא מאוד נחוצה" אומר הרב שאול דוד בוצקו ראש ישיבת ההסדר בכוכב יעקב, מי שהיה יוזם התוכנית החדשה.

"עד היום לבוגר י"ב היו שלוש אופציות- להתגייס לצבא, ללכת ללמוד במכינה או בישיבת הסדר. מכינות הן דבר טוב ונפלא, אבל המכינות לא נותנות מענה למי שרוצה לימוד אינטנסיבי ומרגיש ששנה לא מספיקה. עם זאת ישיבת ההסדר דורשת חמש שנים פרק זמן ארוך מאוד, וקשה במיוחד למשפחות חסרי יכולת כלכלית שאינן יכולות לתמוך בילד לאורך כל כך הרבה שנים. התוכנית החדשה מאפשרת שירות צבאי ארוך יותר למי שרוצה שירות משמעותי יותר, ומצד שני הזמן הכולל של התוכנית לא יהיה ארוך מדי, זה פתרון שמאפשר לכולם לפעול ביושר".


הרב בוצקו טוען כי המסלול החדש יעזור לישיבות ההסדר הפועלות במתכונת הרגילה וכי היוזמה שהתחיל תוביל בסופו של דבר למהפך: "המסלול הזה יעזור לישיבות ההסדר שכן כך יצטרפו למסגרת ההסדר רק אלו שבאמת רוצים ללמוד באופן אינטנסיבי. למי שרוצה פחות יהיה משהו באמצע".