הרפורמה מאחדת

בני עקיבא והשומר הצעיר, דב חנין ואורי אריאל, הרב אבינר ושלי יחימוביץ' כולם התאחדו להילחם בהפרטת הקרקעות

חדשות כיפה ישי פרידמן 21/07/09 00:00 כט בתמוז התשסט

הרפורמה מאחדת
יחצ, צילום: יחצ

יש כאלה שיאמרו שההישג העיקרי של ראש הממשלה בנימין נתניהו זה שהוא הצליח לעשות את הבלתי יאומן ולאחד את הקצוות הפוליטיים - נגדו. חוק הפרטת הקרקעות שיזם נתניהו הביא לתופעה מעניינת ביותר - אחדות בין הימין הקיצוני לשמאל הקיצוני, ערבים ויהודים, קומוניסטים ורבנים בני עקיבא ואנשי השומר הצעיר. כולם נגד ביבי.

על החוברות של אנשי המאבק נגד הפרטת קרקעות מצוטט הפסוק מספר ויקרא "והארץ לא תימכר לצמיתת". הרפורמה, טוענים המתנגדים, תביא למכירת אדמות ישראל לצמיתות ולהעברתם לבעלי ההון, לגורמים זרים אינטרסנטים, ללא התחשבות בציבור ובסביבה ותגביר את הפערים בין השכבות השונות. לתפיסה הזאת שאדמה לא יכולה להימכר לצמיתות ולעבור לידיים פרטיות יש הסכמה מהשמאל הקומוניסטי והרדיקלי ועד לרבני הציונות הדתית ולימין הקיצוני.


ח"כ יחימוביץ בהפגנה שהתקיימה יחד עם חניכי בנ"ע (צילום: יחצ)


רבנים מהציונות הדתית ביניהם הרב שלמה אבינר, הרב דוד סתיו והרב אלישע וישליצקי פרסמו עצומת מחאה באינטרנט בה נאמר כי "הקב"ה לו שייכת כל הארץ, נתן את ארצו לפיקדון לעם ישראל כולו ולא למשפחה זו או אחרת. מאבקנו להשארת כל חבלי הארץ בידנו היא למען יהיו אדמות בידי העם כולו ולא בידי יחידים, בלא קשר למצבם הכלכלי". על הסייפא של המשפט חתומה ח"כ שלי יחימוביץ ממפלגת העבודה שטוענת כי הרפורמה במנהל מקרקעי ישראל היא "אם כל ההפרטות" והיא נועדה להטיב אך ורק עם "בעלי ההון והשלטון".

אורי מתוקי מתנועת "דרור" (מיסודה של הנוער העובד הלומד) לא התפלא למצוא את עצמו מפגין ביחד עם פעילים מתנועת בני עקיבא כיוון שלטענתו הרפורמה פוגעת בערכים ציונים שמשותפים לכולם. "בגוף של מטה מאבק הקרקעות יש 16 ארגונים ותנועות שונות ויש כאן קואליציה שמתחילה עם גופי שמאל ותנועות נוער כמו השומר הצעיר מחנות העולים והנוער העובד ומהצד השני פרופסורים לחוסן מדיני וכלכלי והפורום המשפטי למען ארץ ישראל, אם תרצו בני עקיבא וגופים סביבתיים ואני חושב שזו הקואליציה השפויה במדינת ישראל, זו שמסתכלת על השיקולים ארוכי הטווח של מדינת ישראל ומתעלה מעל חוסר ההסכמות הפוליטייות בהרבה נושאים אחרים. והסיבה לכך היא מאוד פשוטה הנושא של האדמה הוא אבן יסוד גם בתפיסה היהודית גם בתפיסה הציונית והחברתית וגם מבחינת האינטרס הציבורי המשותף, ולא פלא שיש כאן מכנה משותף רחב מאוד".

אביעד הומינר, פעיל בבני עקיבא ובגרעין נחשון, אמר לכיפה כי "במישור הלאומי האדמות במדינת ישראל שייכות ללאום היהודי שהמייצג שלהם זה קרן קיימת לישראל או המדינה לצורך העניין אבל לא אנשים פרטיים. במישור החברתי תמיכה ברפורמה תתרום לפערים ההולכים וגדלים בהתעשרות של משפחות בודדות על חשבון שאר האוכלוסיה, וגם מבחינת התפיסה הפשוטה לפיה ארץ ישראל אינה יכולה להימכר לתושבים זרים. לפי חלק מהרבנים יש כאן איסור מפורש של לא תחנם."


קבוצה של בני עקיבא מגרעין נחשון הייתה אתמול בכנסת ונפגשה עם שר האוצר יובל שטייניץ שניסה להסביר לחבורה הצעירה שלדעתו הרפורמה תועיל בעיקר למעמד הביניים ולשכבות החלשות. בכנסת נפגשו הפעילים גם עם ח"כ חוטובלי שהבטיחה לסייע וח"כ יחימוביץ ששללה באופן לא מפתיע את מסקנותיו של שר האוצר. בסבב הפגישות נפגשו פעילי בני עקיבא גם עם ח"כ אורלב וחכי"ם מהאיחוד הלאומי.