ישיבת עין צורים: הסוף

ישיבת השילוב "עין צורים" תיסגר לאחר זמן אלול, כך הוחלט בהנהלת הקיבוץ הדתי. חודש אחרון בישיבה

חדשות כיפה אדם צחי 31/08/08 00:00 ל באב התשסח

ישיבת עין צורים: הסוף
אתר ישיבת הקיבוץ הדתי, צילום: אתר ישיבת הקיבוץ הדתי

כשיסתיימו אלול והימים הנוראים, לא יזכו תלמידי ישיבת עין צורים להמשיך את העוצמות הרוחניות שהשיגו אל תוך שגרת ימי הסתיו והחורף. במוצאי יום כיפור תשס"ט תיסגר ישיבת "עין צורים", ושלושים התלמידים שלמדו בה עד השנה האחרונה ייאלצו לחפש לעצמם ישיבות אחרות או לחזור לצבא. ההחלטה, שהתקבלה בהנהלת הקיבוץ הדתי, קרמה עור וגידים בחודשים האחרונים כתוצאה משתי סיבות השלובות זו בזו: מיעוט הנרשמים לישיבה, והעובדה כי לא נמצא ראש ישיבה שיתפוס את מקומו של הרב יואל בן נון.


נחמיה רפל, מזכ"ל הקיבוץ הדתי, מצטער על סגירת הישיבה אך מציין כי לא היה מנוס מההחלטה: "בוגרי הישיבה קשורים מאוד לישיבה ולרבניה. הם דחפו אותנו כל הזמן למצוא את הדרך לפתוח את הישיבה, מתוך אמירה שהקול הייחודי של הישיבה נחוץ בתוך מכלול שבעים הפנים של התורה. אני מסכים שהאמירה של ישיבת הקיבוץ הדתי בעין צורים היא ייחודית, אבל מסיבות כלכליות אנחנו לא יכולים לקחת על עצמנו השמעת קול כאשר מספר התלמידים הוא מצומצם. בשנה האחרונה עבדה הישיבה ללא ראש ישיבה, והיה ברור שכדי לחדש את הלימודים במספר תלמידים גדול, צריך ראש ישיבה שינהיג יוביל ויגדיר את הדרך. לא נוצרו התנאים ההכרחיים להמשך קיומה של הישיבה.

השערים נסגרים (צילום: אתר ישיבת הקיבוץ הדתי)


אנו נאלצים לסגור זמנית את הישיבה בעין צורים, מתוך תקווה לחדש את הלימודים בשנת הלימודים תש"ע. לא גיבשנו לעצמנו את הקו המדויק שבו יחודשו הלימודים בישיבה, וישנן הצעות שונות: ישיבה לחברי הקיבוץ הדתי, ישיבת שילוב לבוגרי י"ב, מכינה ישיבתית קדם צבאית, ואפשרויות נוספות. אנו מקווים שהקב"ה יצליח דרכנו".


"מבחינתנו זה חבל מאוד", אומר הרב אביה הכהן, ששימש בתקופה האחרונה כראש צוות הר"מים. "זו ישיבה מקסימה. נכון, הייתה בעיה של גיוס תלמידים, לא יותר מישיבות אחרות, וברור שזו בעיה, אבל מצד שני יש בישיבה תלמידים שאוהבים ללמוד, ואוהבים גמרא וזה דבר נדיר. ההחלטה של הקיבוץ הדתי שאסרה עלינו לגייס השנה עוד תלמידים הייתה החלטת חנק.


תראה, אני מלמד בעוד מוסד גבוה לתורה. אם אני מאחר לשיעור שלי שם, השיעור אבוד. בעין צורים, אם אני מאחר בחמש שעות אני יכול להיות בטוח שהחברה יישארו בסביבות בית המדרש, וגם אם אגיע בשתים עשרה בלילה הם יתקבצו כדי ללמוד. אני מרגיש שהנהלת הקיבוץ הדתי לא ראתה את הדברים המופלאים שהיו בישיבה הזו. אם הבעיה הייתה מיעוט נרשמים, אפשר היה לצמצם את צוות ההוראה. הייתה שנה אחרונה מדהימה מבחינת לימוד. מקום שנסגר הוא בדרך כלל מקום עצוב. כאן המקום לא היה עצוב, המקום היה שמח".


לאן הולכים הר"מים?

אני מלמד בישיבת תקוע ובמתן בירושלים. הרב מאיר ליכטנשטיין עבר ללמד בישיבת עתניאל. כל השאר התפזרו לדרכם.


אדיר (21) החל את דרכו בישיבת "עין צורים", וזהו זמן אלול האחרון שלו בישיבה. "מצאתי בישיבה תורה אמיתית, לימוד שונה. פותח אותך לעולמות שלא ראית בחיים ולא תראה גם אחר כך. היה לי מאוד חשוב לחזור ללמוד באמצע הצבא".


איך אתה מרגיש אחרי ההחלטה?

"אני מרגיש עצוב, כאילו לקחו לי את הבית. אני לא יודע כמה הייתי דתי אם לא הייתי בישיבה, אבל עכשיו הבית הרוחני שלי נעלם. מאוד עצוב. כולם פה רוצים איכשהו להשאיר את הישיבה אבל לא יכולים לעשות כלום. שידרו לנו מצד הקיבוץ הדתי שאין מה לעשות. אנחנו משתדלים ללמוד כמה שיותר עכשיו, אין לנו ברירה".