מערך כשרות חדש

ארגון רבני צהר יוצא כנגד החלטות הרבנות הראשית לישראל ומאיים בפתיחת מערך כשרות חדש בדומה לבד"צים החרדים. תחילתה של מהפכה?!

חדשות כיפה חדשות כיפה 25/09/07 00:00 יג בתשרי התשסח

בעקבות החלטת הרבנות הראשית לאפשר לרבנויות המקומית לפסוק באופן עצמאי בשאלה מהו הפתרון ההלכתי לשנת השמיטה, החליטו מספר רבנויות שלא לחלק תעודות כשרות לעסקים ומסעדות הסומכות על היתר המכירה, ולחייבם לייבא את הירוקות והפירות מחו"ל או מרצועת עזה. דבר שהוגדר ע"י מספר רבנים כשערוריה.

במספר ערים הצליחו לעקוף את הבעיה ע"י פתרונות יצירתיים, ובכך להימנע מפגיעה בבעלי העסקים. באחת מרשתות השיווק ברחובות אף הופקדה הכשרות במחלקת הירקות בידי הרבנות השכנה בכדי למנוע את עליית המחירים.

בימים אלו שוקדים בארגון רבני צהר על הקמת גוף אלטרנטיבי שיהווה איום ציוני ראשון על מערכות הכשרות הממלכתיות. עד כה נמנעו בציבור הדתי לאומי מלהקים גוף כשרות שיתחרה ברבנות הראשית בדומה לבד"צים החרדים, בעיקר בשל העובדה שהפרטת מערכת הכשרות תזיק גם למעמדה של הרבנות הראשית אך בעיקר תפגע בציבור המסורתי והחילוני הניזונים ממערך הכשרות של הרבנות.


תופסים את מקומה של הרבנות


בכינוס מיוחד של רבני צהר שהתקיים היום, איימו רבני צהר שאם לא ימצא פתרון מידי לבעיית הכשרות הם יפעלו להקמת מערך כשרות עצמאי שיפקח ויעניק תעודות כשרות לבתי עסק המעוניינים לנהוג על פי היתר המכירה. יש לציין שפתרון היתר המכירה אומץ עד השנים האחרונות בידי הרבנות הראשית, ורבנויות מקומיות אשר רצו להכריח את בעלי העסקים להשתמש בפתרון הייבוא, הוצרכו לעשות זאת רק במסגרת תעודות הכשרות "המהדרין" שחולקו.


תחילתה של מהפכה?

לשאלה האם זוהי תחילתה של מהפכה חלוקים כנראה הדעות בצהר. לדברי הרב דוד סתיו: "אין מדובר באלטרנטיבה לרבנות הראשית, אלא רק בנתינת כתף לרבנות במקומות בהם היא מתקשה למלא את תפקידה". אך בשיחה עם בכירים בארגון נודע לכיפה כי בצהר אינם שוללים את הרעיון, וכרגע הם מחפשים מימון למערך הכשרות מגורמים פרטיים.

בצהר הדגישו כי אם עד לאחר חג הסוכות לא תמצא הרבנות הראשית פתרון לבעיה. צהר תיקח על עצמה יחד עם רבני הקיבוץ הדתי ורבנים בולטים נוספים כמו הרב דב ליאור והרב יוסף כרמל את הקמת מערך הכשרות האלטרנטיבי.

רק ימים יגידו האם יש ממש באיום ההפחדה של רבני צהר, או שמטרתם היחידה היתה לזרז את הפתרון בתוך מערכות הרבנות הראשי. תהיה התוצאה אשר תהיה, אין ספק כי זהו ציון דרך משמעותי בדרכה של צהר.