רוח צה"ל החדשה? "לעתים תבוסה היא הכרח מוסרי"

"ביבי חי בגרמניה של 1938", "אפס סיכון ללוחמים הוא סטייה מערכי צה"ל", וליברמן הוא "איש מסוכן עם מאפיינים פאשיסטיים". ע"פ ארגון לביא, אלו המרצים שמדברים בפני קציני צה"ל

חדשות כיפה משה ויסטוך 08/08/16 18:10 ד באב התשעו

המאבק על התודעה והזהות היהודית בצה"ל עולה מדרגה. בקרוב יפתח מכרז חדש בו ייקבע איזה מכון חיצוני יוביל את כל נושא החינוך בצה"ל והמאבק בין הארגונים בשיאו.

היום מפרסם ארגון לביא סרטון ובו ציטוטים של מרצים מטעם מכון שלום הרטמן וארגון בינה, ציטוטים שאמורים להדיר שינה מעניו של הרמטכ"ל, גדי אייזנקוט, ואולי של כל אזרח בישראל. מכון הרטמן ובינה שולחים מרצים לסדנאות וקורסים שונים בצה"ל, בחלקם יש נוכחות חובה. מקרב חוגים בימין ובמיוחד בימין הדתי עולים כבר מספר חודשים טענות כאילו הערכים אותם מנסים להתוות במכונים אלו, בחסות חיל החינוך ואכ"א, הם ערכי שמאל קיצוני אולטרה ליברלים שרק מבלבלים את צה"ל על לוחמיו וקציניו ומשפיעים לרעה על תפקוד הצבא.

בסרטון, שמופץ בידי ארגון לביא - זכויות האזרח, מובאים ציטוטים של ראשי מכון הרטמן וארגון בינה, שמעבירים קורסי חובה לאלפי קצינים בשנים האחרונות. שמותיהם של הרטמן ובינה מופיעים לצד הארגונים בצלם ושוברים שתיקה כמי שנתמכים בידי הקרן החדשה לישראל.

אחד הציטוטים שמופיעים שייך לליאור טל ממייסדי בינה ומהמרצים הבולטים מטעם הארגון, טל כתב לאחרונה על שר הביטחון הנבחר כי: "ליברמן הוא איש קיצוני שלא מקבל את ערכי רוח צה"ל. זה האיש הכי קרוב למאפיינים פשיסטים שישב אי פעם על כסא שר הביטחון. הנוכחות של איש כל כך מסוכן בתפקיד שר בטחון תייצר פיקוח, ביקורת ואיזונים חריפים". ד"ר דניאל הרטמן, נשיא מכון שלום הרטמן, התבטא גם הוא על אישיות פוליטית ואמר על ראש הממשלה בנימין נתניהו כי: "יש לנו בחברה הישראלית בעיה חינוכית ערכית עמוקה. הלוואי שהבעיה שלנו הייתה רק נתניהו. אז כן, ביבי חי בגרמניה של 1938, אבל האתגר שלנו הוא חינוכי, לטפל בשורשים החולים בחברה".

(צילום: ארגון לביא)

הציטוטים המיוחסים למרצים הבאים לצה"ל על מנת להנחיל את מורשתם, אינם מתמקדים רק בצד הפרסונלי אלא מתייחסים גם לעולם הערכים ורוחו של צה"ל. פרופ' דני סטטמן לדוגמא, עמית בכיר בהרטמן ומרכז התכנית האקדמית במכללה לפיקוד טקטי, אומר, כך על פי ארגון לביא, כי יש לסכן את חיי לוחמי צה"ל בכדי למנוע פגיעה באזרחים. "שומה על צה"ל לחנך את מפקדיו ואת חייליו לעשות כל מאמץ כדי שלא לפגוע באזרחים, גם במחיר של ויתור על משימות מסוימות גם במחיר של סיכון מסוים לכוחותינו".

פרופ' נעם זוהר, עמית בכיר בהרטמן, הביע גם הוא עמדה דומה ואמר כי שמירה על אפס סיכון ללוחמי צה"ל היא סטייה חמורה מהנורמה הצה"לית. "על החייל התוקף לעשות כל שביכולתו למנוע פגיעה בחייהם של 'לא לוחמים'. הכוונה בכל שביכולתו היא להוסיף תוספת סיכון מסוימת לחיילים". מצוטט פרופ' זוהר ומעביר ביקורת על מפקדים שבחרו בדרך שונה, "שמענו מפקדים בכירים ברמת סגן אלוף ואלוף משנה שנתנו הוראות לחימה באפס סיכון. זו סטייה חמורה מרוח צה"ל.

פרופ' יצחק בנבג'י, גם הוא עמית בכיר בהרטמן, הדגיש כי תבוסה היא לעיתים ערך מוסרי. "המטרה אינה מקדשת את האמצעים ולעתים תבוסה היא הכרח מוסרי. הרג כרוך בדה הומניזציה של ההורג". בסרטון מובאים קטעי וידאו וכתבות על מקרים בהם סיכנו חיילי צה"ל את חייהם ואף שילמו מחיר כבד של מוות או פציעות בכדי לא לפגוע באזרחים ערבים.

מארגון לביא נמסר בתגובה: "בשנים האחרונות ארגוני הקרן החדשה לישראל זכו במכרזי ענק, לחינוך אלפי קצינים בכירים בצה"ל באמצעות סמינרים ממושכים. אישים בכירים ביותר בארגונים אלו מסיתים כנגד נבחרי הציבור וכנגד ציבורים שלמים במדינת ישראל ואינם ראויים לחנך את קציני צה"ל. אנו מקווים שראשי מערכת הביטחון יעצרו את כניסת הקרן החדשה לתוך צה"ל ויבהירו באופן חד משמעי כי צה"ל הינו צבא ממלכתי ולגורמים קיצוניים המפלגים את החברה הישראלית אין מקום בצה"ל".

ממכון הרטמן נמסר בתגובה:

"מדובר במתקפה על צה"ל וערכים כמו טוהר הנשק, אשר קיימים מאז הקמתו. תכנית 'לב אהרון' נבנתה בהתאם לדרישות הצבא והנחיות הגורמים המקצועיים בצה"ל, ולאור הקוד האתי וערכי צה"ל. התכנית הינה מקור לגאווה וזוכה להערכה גבוהה בקרב מפקדי צה"ל המשתתפים בה, על היותה תכנית המציגה את מגוון הדעות בחברה הישראלית, וזאת בעזרת מרצים הבאים מכל הקבוצות בחברה הישראלית - מימין ועד שמאל, מחילונים ועד לחרדים.

עם זאת ישנה הקפדה כי האמירות הנהגות אל מול החיילים, מימין כמו משמאל, ישמשו כבסיס לדיון ובחינה אישית של הזהות היהודית, ולא יחרגו מגבולות הממלכתיות הנדרשים מתכנית צבאית. מכון הרטמן הינו מרכז פלורליסטי למחקר וחינוך ליהדות - על כל גווניה, ועומד בקריטריונים ברורים ומפורטים. כל אחת מתוכניות הקורסים מאושרת באופן פרטני ע"י קצין החינוך והנוער הראשי ומפוקחת ע"י מנגנוני הבקרה של הצבא, מתוך רצון לקדם את מחויבות החיילים והקצינים ללאום, למדינה, לתרבות ישראל - ולצבא ההגנה לישראל ומשימותיו".

[embed]

]