הכנסת ספרי תורה בצה"ל: מלחמת הגרסאות של סגן שר הביטחון

מצד אחד הודיע סגן השר בן דהן כי אין, ולא הייתה, פקודה שלא להכניס ספרי תורה לצה"ל אך בריאיון ל'קול ברמה' הוא הודה: "המסמך עוסק בכניסה של עד 8 אנשים. להכנסת ספרי תורה הכמות גדולה יותר. יש בנושא בדיקה". מלשכת סגן שר הביטחון נמסר בתגובה:"ראש אכ"א הבהיר באוזני סגן השר כי ההנחיה שנכתבה נבחנת מחדש ויופץ נוהל חדש"

חדשות כיפה משה ויסטוך 03/08/16 12:17 כח בתמוז התשעו

הכנסת ספרי תורה בצה"ל: מלחמת הגרסאות של סגן שר הביטחון
קובי ריכטר-TPS, צילום: קובי ריכטר-TPS

אז מותר להכניס ספר תורה לבסיסי צה"ל או אסור? על השאלה הזאת מתקשה לענות גם סגן שר הביטחון, הרב אלי בן דהן.

לאחר שפורסמו מספר מקרים בהם בוטלו או הוערמו קשיים על הכנסות ספרי לבסיסי צה"ל, כפי שגם פורסם ב'כיפה', ולאחר הפולמוס שהתעורר בנושא בין ח"כ מוטי יוגב לח"כ אלעזר שטרן, כתב אמש סגן שר הביטחון בדף הפייסבוק שלו שמבירור שעשה עם ראש אכ"א האלוף חגי טופולנסק, עולה כי אין כל איסור להכניס ספר תורה, "שוחחתי עם ראש אכ"א בנושא האיסור כביכול, על קיום אירועי הכנסת ספר תורה בבסיסי צה"ל. בשיחתנו ביקש ראש אכ"א להבהיר כי לא היה איסור כזה ולא קיים איסור כזה וכי בצה"ל מכבדים ומעריכים את מסורת ישראל ומעוניינים בהכנסות ספרי תורה לבסיסיו".

עצם הדברים של ראש אכ"א לסגן שר הביטחון שלא היה איסור כזה" תמוהים שכן בפקודה הדברים נאמרו במפורש שישנה הוראה להקפיא את הכנסת ספרי התורה עד לכתיבת נוהל מסודר.

(צילום: )


בהמשך ציין בן דהן שהעניין נמצא בהסדרה "לאור אירועים שהתרחשו לאחרונה בבסיסים שונים ובהם טקסי הכנסות ספרי תורה שכללו אירועים נוספים, ייכתב בימים הקרובים נוהל מסודר בנושא". ובסוף הוסיף ביקורת מרומזת על אלה שמציפים את הנושא "אפשר ומותר לבקר את הצבא אך עוד יותר חשוב לחזק את הקשר בין צה"ל ובין כלל האוכלוסיות המשרתות בו".


הרב בן דהן התייחס להכנסות ספרי תורה בבסיסי צה"ל ולמסמך שנכתב ע"י אכ"א, גם בריאיון ל'קול ברמה' בו השמיע גירסה מעט שונה: "המסמך שיצא עסק בביקור בהכנסת ספר תורה, ובכניסה של עד 8 אנשים לביקורים בכלל בבסיסי צה"ל". סגן שר הביטחון הסביר בעצמו את הבעייתיות של הגבלת כמות האנשים בכל הנוגע להכנסת ספר תורה, "כל אחד מאיתנו מבין שלהכנסת ספרי תורה כמות הביקור היא לא 8 אלא כפול בכמה וכמה", כשכאן הודה הרב בן דהן שהעניין לא כ"כ פשוט כפי שכתב בפייסבוק, ושכן יש בעיה עם הכנסת ספרי תורה "רק בנושא הביקור והכניסה לבסיס צה"ל וכל מה שסביבו, יש כרגע בדיקה".


בהמשך הריאיון התייחס סגן השר לדברי שר הביטחון, ליברמן, במליאת הכנסת לפני כמה ימים ("הנהלים אכן שונו ואני תומך בעמדת הרמטכ"ל לגבי כל הנושא של תרבות השנור לא רק לספרי תורה אלא לכל התרומות"). סגן השר טען ואמר ששר הביטחון עושה הבחנה בין ספרי תורה לשאר התרומות.


חבר מפלגתו של סגן שר הביטחון, ח"כ מוטי יוגב, התייחס לדברי 'ההרגעה' של צה"ל והרב בן דהן ואמר: "אי אפשר לטמון את הראש בחול. אני מעריך ומוקיר את ידידי חה״כ הרב אלי בן דהן אבל ממליץ לסגן שר הבטחון לבדוק את הנעשה בשטח ואת ההנחיות שניתנו באכ״א, בטרם יגיב".

מלשכת סגן שר הביטחון נמסר בתגובה: "ראש אכ"א הבהיר באוזני סגן השר כי ההנחיה שנכתבה נבחנת מחדש ויופץ נוהל חדש. לגבי הראיון בקול ברמה -שמיעה סלקטיבית זו מכה. לו היו מקשיבים לראיון שלי בקול ברמה, היו שומעים שסגן השר אמר בדיוק ההיפך: בהכנסת ספר תורה צריך יותר מ-8 אנשים ולכן ההגבלה ל-8 אנשים מוטלת רק על האירועים האחרים המוזכרים במכתב מצה"ל".


מפורום רבנים צבאיים במיל' נמסר ל'כיפה': "אכן, אין להכחיש כי היו מקרים לא מעטים בתקופה האחרונה בהן היה נסיון לבטל הכנסות ס"ת בטענות של הפרת משמעת וסדר או בשאר טענות שגרמו לתורמים תחושות של עוגמת נפש לא פשוטות. הכנסות ס"ת מסמלות את יחודיותו של צה"ל כצבא יהודי וממלכתי. מסמך הקפאה יצא לפני כמה ימים ואנו מקווים שהבטחת ראש אכ"א להסדיר את הדברים בהקדם תצא לפועל, באופן שיכבד את כבוד התורה, כבוד הרבנות וכבודו של צה"ל, וסומכים בכך על הרמטכ"ל".