גם לזה מכינים פקודה מיוחדת: כך מכניסים ספר תורה בצה"ל

תלמידי ישיבת מצפה רמון רצו להכניס ספר תורה לבסיס הסמוך. ראש אכ"א שתחילה ביטל את האירוע, הסכים לבסוף לקיימו אך לדברי הנוכחים אסר על המשתתפים לבצע תהלוכה המלווה בשירים וריקודים. האם זה קשור למכתב באכ"א שהקפיא הכנסת ספרי תורה? בדובר צה"ל בחרו שלא להגיב לדברים

חדשות כיפה משה ויסטוך 01/08/16 17:02 כו בתמוז התשעו

גם לזה מכינים פקודה מיוחדת: כך מכניסים ספר תורה בצה"ל
אילוסטרציה, דובר צהל, צילום: אילוסטרציה, דובר צהל

מדוע נאסר תחילה קיום הכנסת ספר תורה בבסיס צה"ל? וכשלבסוף האירוע אושר, מדוע נאסר על הנוכחים לשיר ולרקוד במהלך הכנסת הספר? את השאלות האלה שואלים עצמם תלמידי ישיבת מצפה רמון וכמה עשרות יהודים מברזיל.

תחילתו של הסיפור בתרומה של משפחה יהודית גדולה מברזיל שגמלה בליבה החלטה לתרום ספר תורה במטרה להכניסו לאחד מבסיסי צה"ל. לאחר שנוצר הקשר עם רב מבסיס חיל האוויר שליד מצפה רמון, תואמו כל העניינים הלוגיסטים כמו אישורי כניסה לבני המשפחה ותלמידי הישיבה במצפה רמון שתוכננו 'לתפוס פיקוד' על הכנסת הספר. ע"פ גורמים בישיבה, עשרות מבני המשפחה הגיעו במיוחד מברזיל והיו מוכנים לממן גם סעודה לכל המשתתפים בעלות של יותר מ-20,000 ש"ח.

פחות מ-24 שעות לפני תחילת האירוע, מעידים תלמידים בישיבה, הגיעה הוראה מראש אכ"א האלוף חגי טופולנסקי, לבטל את הכנסת ספר התורה לבסיס. לאחר שהופעלו לחצים רבים מצד גורמים בתוך ומחוץ לצבא, שונתה ההחלטה במעט, ראש אכ"א הסכים שספר התורה יוכנס לבסיס אך נאסר על המשתתפים לקיים תהלוכת ריקודים ובוטלה הסעודה שתוכננה מיד לאחר האירוע. יש לציין שככל הנראה המשפחה עצמה, השרויה בשנת אבל, ביקשה שלא לשלב בתהלוכה רכב ומוסיקה אך כן רצתה שהספר יוכנס בתהלוכה המלווה בשירים וריקודים.

בפועל, קיימה המשפחה מברזיל את הסעודה באולם בדימונה והכנסת ספר התורה התקיימה באותו בסיס כשעל פי עדויות מתלמידי הישיבה שנכחו במקום, נציג מטעמו של ראש אכ"א נשלח לבסיס ע"מ לאכוף את החלטת האלוף טופולנסקי שאסר על החיילים ואנשי הקבע בבסיס לרקוד ולקחת חלק פעיל באירוע.

אחד מתלמידי השיבה שנטל חלק באירוע מספר ל'כיפה': "נאמר לנו שמותר לערוך אקט צנוע של הליכה קצרה עם הספר והכנסתו לבית הכנסת ושאסור לקיים תהלוכה גדולה עם שירים וריקודים". בנוגע לשליחת קצין מטעמו של ראש אכ"א אמר התלמיד: "הגיע קצין מאכ"א שבא לפקח שבאמת אין תהלוכה. היה אפילו חייל שאמר לנו שהוא דיבר עם אותו קצין וניסה לשכנע אותו שיאפשר את קיום התהלוכה אך הוא סירב ואמר שיש פקודה וזה מה שצריך לעשות".

לדבריו, נציג אכ"א לא הסתפק רק בהגעה למקום אלא אף צילם את מהלך האירוע, "הוא גם צילם אותנו עם הסמארטפון שלו ובעקבות זה החיילים שהיו שם פחדו לרקוד כי לא רצו להפר הפקודה". עוד אומר אותו תלמיד שהוא יודע שמבחינת ראש אכ"א האירוע התקיים בסופו שלדבר ושכביכול הכל בסדר אך "בפועל שום דבר לא היה בסדר וההרגשה במקום היתה של ביזיון שלא מאפשרים להכניס ספר תורה כמו שראוי שיהיה".

הסיפור עשוי להתחבר למכתב פנימי של אכ"א שנחשף השבוע בנוגע לביקורי תורמים בצה"ל. ע"פ הפרסום וע"פ המכתב שהגיע לידי 'כיפה', צה"ל מעוניין להסדיר את נושא התרומות לצבא. המכתב מתייחס ל "3 סוגי ביקורים בתחום הפילנתרופיה: א. ביקור תורמים הכוללים חיזוק הקשר עם צה"ל, ב. חניכת פרויקטי תשתיות / אבזורים. ג. הכנסת ספרי תורה".

לנושא הכנסת ספר תורה יש התייחסות ספציפית "הכנסת ספר תורה- תתקיים העמקה ייעודית בנושא ועד לסיכום המתכונת יוקפאו ביקורים אלו". בנוגע למכתב נמסר בתגובה מדובר צה"ל: "צה"ל מבצע הסדרה בתחום התרומות והאירועים בהם משתתפים תורמים. אין בכוונת צה"ל לאסור הכנסת ספרי תורה ותרומות אחרות, אלא לוודא שטקס קבלת תרומה, חניכת מתקן והכנסת ספר תורה יבוצעו בטקס צבאי ובמתכונת אחידה".

לגבי הטענות על ההוראה שלא לרקוד או מלכתחילה לקיים אירוע הכנסת ספר תורה בדובר צה"ל בחרו שלא להגיב.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן