בהוראת ראש הממשלה: הדיון בחוק ההסדרה נדחה בשבוע

היועץ המשפטי לממשלה טען כי הצעת החוק שאמורה למנוע את פינוי עמונה לא תעמוד במבחן בג"ץ ותזיק להתיישבות. הדיון נדחה בשבוע

חדשות כיפה אביטל טרקיאלטאוב 17/07/16 15:49 יא בתמוז התשעו

ראש הממשלה בנימין נתניהו הורה להסיר את חוק ההסדרה מסדר היום של ועדת השרים לחקיקה. ההחלטה התקבלה בישיבה שנערכה היום בין ראש הממשלה וראשי סיעות הקואליציה. היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, טען בישיבה כי החוק אינו חוקתי, לא יעמוד במבחן בג"ץ ויזיק ליתר ההתיישבות ביהודה ושומרון.

הצעת חוק ההסדרה, שיזמה ח"כ שולי מועלם, הייתה אמור למנוע הריסת בתים שנבנו בעידוד המדינה, במסגרת הההצעה נאמר כי הקרקע עליה נבנו הבתים תופקע ופיצוי כספי יינתן למוכיחים עליה בעלות. רוב שרי הממשלה, בתוכם רוב שרי הליכוד תומכים בהצעת החוק.

אביחי בוארון, יו"ר מטה המאבק בעמונה, אמר בשיחה לכיפה כי ההצעה נדחתה בשבוע. "הבנתי שיש לחוק התנגדויות אני מנסה להבין מה גרם להורדתו ומה יגרום להעלתו. הוא לא ירד סופית אלא נדחה לשבוע הבא".

עמונה הוקמה ב-1995בהנחיית ראש המועצה האזורית דאז, פנחס ולרשטיין, ובתמיכת שר הביטחון איציק מרדכי. הממשלה השקיעה כספים בפיתוח והקמת היישוב. בשנת 2005 מנה היישוב כ-30 משפחות. בשנה שלאחר מכן פונו תשעה מבני קבע ביישוב באחד הפינויים האלימים ביותר שישראל ידעה. ב-2008 פנו פלסינים לבג"ץ בדרישה לפנות את היישובבטענה כי הקרקע עליו נבנתה שייכת להם.

"החוק להסדרת עמונה וההתיישבות הוא חוק מוסרי הגיוני וצודק שמבטא את המחוייבות של המדינה כלפי אזרחיה שנשלחו ליישב את הארץ בעידודה ובמימונה וזאת לצד פיצוי הוגן ונדיב לבעלי הקרקע" אומרים במטה המאבק על עמונה. "קצנו בדיבורים ובהבטחות.הגיע זמן המעשים. אנו קוראים לראש הממשלה בנימין נתניהו,שרת המשפטים איילת שקד ושר הבטחון אביגדור ליברמן לעמוד מאחורי מילתם ולהסדיר את עמונה לפני שיהיה מאוחר מדי,על ידי חקיקת החוק עד סוף מושב הקיץ של הכנסת. דחיית החוק מסכנת יותר מאלפיים בתים ביו״ש הנמצאים במעמד משפטי דומה".

חברת הכנסת שולי מועלם אמרה הבוקר כי: "שעון החול על קיומו של עמונה מתקדם והולך. אפשר להציל את היישוב מהריסה ולמנוע תקדים שיפגע במקומות נוספים באיו"ש רק אם חוק ההסדרה יאושר. כאשר רוב החברים בועדת השרים לענייני חקיקה תומכים בחוק, כולל שני שרים בעלי זכות וטו, אף אחד לא ירצה לקחת על עצמו את האחריות לנפילתו. על כן, במידה ואראה כי בכל זאת החוק צפוי ליפול בוועדת שרים, אמשוך אותו כדי להפעיל מאמצים אחרונים לקראת כינוס הוועדה האחרון למושב הקיץ".