הרב לבנון נחקר בנציבות שירות המדינה על התבטאויות בראיונות

בעקבות שני ראיונות בהם תמך בענישה קולקטיבית לאחר פיגועי הדריסה ובהפרדה בין יולדות ערביות ליהודיות הוזמן הרב לבנון לחקירה באגף המשמעת של נציבות שירות המדינה

חדשות כיפה חדשות כיפה 21/06/16 07:25 טו בסיון התשעו

הרב לבנון נחקר בנציבות שירות המדינה על התבטאויות בראיונות
Nati Shohat/Flash90, צילום: Nati Shohat/Flash90

רב המועצה האזורית שומרון והישוב אלון מורה, הרב אליקים לבנון, נחקר באגף המשמעת של נציבות שירות המדינה.

הרב לבנון נחקר אתמול בנציבות על ידי חוקר נושאי משרה ציבורית בעקבות שתי תלונות שהוגשו נגדו לנציבות על ידי המרכז הרפורמי לדת ומדינה והמטה למאבק בגזענות.

העילה לתלונה הראשונה היא דברים שאמר הרב לבנון בראיון ל'גלי ישראל' לאחר גל פיגועי הדריסה שהתרחש בתחילת השנה. הרב לבנון אמר כי יש לעלות דרגה ולהתחיל בענישה קולקטיבית שתרתיע את המחבלים: "יש לעלות לרמה המדינית ולשאול מה מדינת ישראל עושה? מדוברים בפיגועים עממיים ובהם יש ללחום בצורה עממית. להפסיק להתמגן ולעבור לפעולה התקפית - ליזום פעולה שתמנע את הפיגועים הבאים, למשל הוצאת תקנה לשעת חירום, לעקוף את כל בתי המשפט ולזרז הריסתם של בתי מחבלים. אם הממשלה הייתה מוציאה תקנת חירום שתוך 24 שעות הורסים בית, אז אולי נגיע לסדום ועמורה כמו שהשופט אליקים רובינשטיין אמר, אבל עם בית אחד הרוס ופחות נרצחים".

לגבי פתרונות נוספים למצב ואמר כי "אם כל רכב משמש לטרור, נמנע הספקת דלק כעונש קולקטיבי. מה יותר קל מלקבוע שאין אספקת דלק לערבים ביהודה ושומרון למשך שבוע. רכבים לא ייסעו פשוט ולא יהיו פיגועי דריסה. אלה הפתרונות שאנו צריכים לחשוב עליהם." כאשר נשאל לגבי הענישה הקולקטיבית ואם אין זה מספיק להעניש את המפגע לבדו, אמר כי "ערבים השתמשו רבות ובמשך חודשים ארוכים ברכבים על מנת לבצע פיגועי דריסה אז בואו נלמד להתגונן מפני פיגועי דריסה. זו אינתיפאדה עממית ויש לדכא אותה בצורה עממית בענישה קולקטיבית. להם לא איכפת מהחיים והרג לא ירתיע אותם. הרס בתים ועונשים קולקטיביים ירתיעו אותם".

התלונה השניה הוגשה נגד הרב בעקבות תמיכה שהשמיע באמירתו של ח"כ בצלאל סמוטריץ' לאחר פרסום פרשת ההפרדה בבתי יולדות. בראיון לקלמן ליבסקינד ברדיו 'גלי ישראל' תמך בסמוטריץ' ואמר: "לא מדובר בסתם שנאת גויים או שנאת ערבים, לא מדובר בשנאה אלא מדובר במנטליות שונה של עם אחר שגדל במנטליות של שנאה. האלימות במגזר הערבי גבוהה משאר הציבורים ומי שמתעלם מכך טומן את הראש בחול. גם אני נמצא בבתי חולים, מבקר חולים, וכשבאה חמולה שעושה רעש…".

כשנשאל על ידי ליבסקינד: "רק ערבים עושים רעש? יהודים לא עושים רעש?" ענה הרב לבנון כי "אמרתי שלבתי החולים הם באים בעשרות ועושים רעש. זו מנטליות. הייתה פעם שביקשתי מהם להפסיק ונתקלתי בחרפות ובגידופים. לא יודע כמה נתקלתי אבל ביהודים לא נתקלתי וגם לא באירופאים, הם לא מגיבים באלימות. כאן התגובה הראשונית היא אלימות. אתה מכחיש שיש אלימות ברחוב הערבי?".

מלשכת הרב ביקשו לא להגיב לידיעה.