טענות נגד מועלם: פועלת לקידום אחיו של העוזר הפרלמנטרי שלה

גורמים המקורבים לוועדה טוענים כי מועלם פעלה לקידום מועמדותו של הרב יעקב שרעבי לדיין בתי הדין אזוריים בשל היותו אחיו של עוזרה. מועלם בתגובה:"חבל שישנם גורמים פוליטיים שמנסים לשים רגליים"

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 07/05/16 22:42 כט בניסן התשעו

גורמים המקושרים לוועדה לבחירת דיינים הביעו חשש כי יו"ר סיעת הבית היהודי, ח"כ שולי מועלם-רפאלי פועלת לקידום מועמדותו של אחיו של העוזר הפרלמנטרי שלה, זאת למרות שמבחינת הרקורד שלו הוא מהמועמדים הפחות בולטים, כך דווח על ידי ג'רמי שרון בג'רוסלם פוסט.

כזכור, בתקופה האחרונה ישנה מתיחות רבה בין המפלגות החרדיות לבין הבית היהודי בכל הנוגע למינוי דיינים לבית הדין הגדול ולבתי הדין האזוריים כאשר המפלגות החרדיות רוצות לשלוט גם במינוי הדיינים הדתיים לאומיים ולמנוע את מינויים של חלק מהמועמדים של הבית היהודי.

כרגע המצב בוועדה למינוי דיינים לאחר פרישת שני דייני בית הדין הגדול, הרב אלגרבלי והרב בוארון שישנם 9 חברים בלבד בוועדה, מתוכם 5 לא חרדים - שרת המשפטים איילת שקד, ח"כ רוויטל סוויד, שני נציגי לשכת עורכי הדין אשר אקסלרוד ואפרת רוזנבלט והטוענת הרבנית ד"ר רחל לבמור. יצוין, כי מינוי של דיינים לבית הדין הגדול דורש רוב של 7 חברים לפחות לעומת מינוי דיינים אזוריים שדורש רוב רגיל מה שעורר את תקוות הבית היהודי שיו"ר הוועדה השר יובל שטייניץ יעלה את מינוי הדיינים האזוריים בישיבה האחרונה של הוועדה ביום ב' תקווה שהתפוגגה לנוכח האיומים החרדים על פרישה מהקואליציה במקרה כזה.

על פי הטענות מקורבים לוועדה טענו לג'רוזלם פוסט כי ח"כ מועלם-רפאלי פעלה למינויו למען הרב יעקב שרעבי, בן 41, איש חינוך ומורה אשר שימש כראש ישיבת נחלת ישראל במגדל העמק והוא מועמד לאחד מארבעת המושבים פתוחים ב-12 בתי הדין הרבניים האזוריים, אחיו של הרב שרעבי הוא עוזרו הבכיר של ח"כ מועלם מה שיוצר בעייתיות בהתנהלותה.

מקור המקורב לוועדת המינויים, שסירב להזדהות, אמר שבניגוד למועמדים אחרים, הרב שרעבי הוא מהפחות בולטים, והוא אינו מוכר ככותב מאמרים הלכתיים בשונה משאר המועמדים שהציגו רזומה עשיר הרבה יותר.

בקריטריונים למינויי דיינים צוין במפורש עדיפות שיקבלו מועמדים אשר פרסמו מאמרים ופסקי ההלכה בפרסומים רלוונטיים, וגם נותן עדיפות לאלה שקבלו השכלה כללית או שירתו בצה"ל, קריטריונים שהרב שרעבי לא עומד באף אחד מהם. הוא כיהן בבית דין רבני קטן ופרטי באזור בנימין שם הוא מתגורר, אם כי רוב המועמדים האחרים גם שמשו כדיינים בבתי דין דומים.

"נראה כי הבית היהודי לא מתנהל בצורה טובה יותר מהחרדים בכל הנוגע למינוי דיינים - בחירת מועמדים מתוך העדפת מקורבים ונפוטיזם ולא על פי כישוריהם", האשים המקור.

"נראה כי הבית יהודי עשויים להיות לא יותר מאשר הצדדים [החרדים] החרדיים בצורה של מינוי דיינים - לבחירת מועמדים מתוך העדפה מקורבת או נפוטיזם ולא על-פי כישוריהם," אמר המקור.

לדבריו "שלושת המועמדים הדתיים לאומיים שמובילים במרוץ לבתי הדין האזוריים ממלאים את כל הדרישות שמפורטות בתקנות למינוי הדיינים, כל אחד באופן יוצא מן הכלל, לעומת שאר מועמדי הציונות הדתית האחרים שמפגרים הרחק מאחור מבחינת רמתם".

ממשרדה של חברת הוועדה, השרה איילת שקד שמרכזת את עמדת הבית היהודי בנושא מינויי הדיינים אושר כי שרעבי נידון כמועמד לבית הדין האזורי.

מועלם-רפאלי אמר בתגובה לפוסט: "חבל שישנם גורמים פוליטיים ממפלגות אחרות אשר מנסים לשים רגליים ולטרפד את העבודה החשובה שאני ועמיתיי מהבית היהודי עושים כדי למנות דיינים ראויים. כשם שפעלתי למינויו של הרב אליעזר איגרא, אני מקווה כי תוך זמן קצר אצליח להביא לבית הדין הרבני דיינים אנושיים ורגישים כדי לחזק את הכוחות הנוכחיים".