פרופסור אשר כהן הודיע שיתמודד בפריימריז

כהן הודיע כי יתמודד בפריימריז הבית היהודי. "מודאג מההקצנה הדתית במחנה הדתי לאומי. הגיעה העת להרים את הקול ולפעול למען חיזוק הכוחות המתונים בחברה הדתית"

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 21/12/14 15:59 כט בכסלו התשעה

פרופסור אשר כהן הודיע שיתמודד בפריימריז
באדיבות המצולם, צילום: באדיבות המצולם

פרופסור אשר כהן הודיע כי יתמודד על מקום ריאלי ברשימת הבית היהודי בבחירות 2015. כהן, 56, פרופסור וחוקר בתחום מדעי המדינה באוניברסיטת בר אילן, גדל בבני ברק, למד בישיבת הדרום, ולאחר מכן בישיבת הגולן במסגרת ישיבת הסדר. לאחר כמה חודשים התגייס לשירות צבאי מלא בחיל השריון. בעל דרגת רב-סרן במילואים. היה בעברו פעיל בתנועת "התחיה".

הוא בוגר תואר ראשון בתולדות ישראל ומדעי המדינה, תואר שני ודוקטורט במדעי המדינה באוניברסיטת בר-אילן. אחר כך המשיך ללימודי פוסט-דוקטורט במרכז ללימודים יהודיים באוניברסיטת הרווארד. היה מרצה במכללות צפת, אשקלון ועמק הירדן.

כהן משמש כעמית במכון לאסטרטגיה ציונית. בשנת 2011 מונה ליו"ר ועדת מקצוע האזרחות במשרד החינוך והוא חבר הנהלת ארגון רבני בית הלל. פרופסור כהן נשוי, אב ל-4 וסב ל-2, מתגורר במודיעין.

"כשאני מסתכל כיום על מה שקורה בתוך המחנה הדתי-לאומי, אני מודאג ואפילו כועס. הכוחות הקיצוניים הם אלו שמכתיבים את הטון וכל היתר מיישרים איתם קו, מתוך פחד ומתוך תחושת נחיתות. תופעות כמו האיסור על אבות להשתתף במסיבות סוף השנה בבתי הספר של בנותיהם, העיסוק המוגזם והמציצני בצניעות, בשירת נשים, ההפרדה בין ילדים וילדות כבר מכיתה א', ההקטנה וההחבאה של ילדות, נשים ונערות במרחב הציבורי הדתי, הזלזול בלימודי החול ובהשכלה הכללית - כל אלו ועוד אינם מייצגים את הרוב הדומם והמתון. הגיע הזמן להרים את הקול ולפעול למען חיזוק הכוחות המתונים בחברה הדתית. לחזור לערכים הדתיים המתונים של פעם".

לדבריו, הוא אינו נגד כל החרד"ל, אלא רק נגד הקיצוניים. “אני בעיקר נאבק באגף הקיצוני של החרד"ל. יש הרבה מועמדים טובים ולא חשבתי להתמודד כל עוד אין שריון לתקומה, אבל דווקא עכשיו אני חושש שלתקומה יצטרפו מועמדים חרד"לים, ויחזור על על עצמו הסיפור של הרבנות הראשית. רק אורי אורבך הצביע בעד הבית היהודי, ובדיעבד הרוב לאו ניצח בגלל אורי אריאל".

"עברתי על שמות כל המועמדים. גם אני אהיה נגד השמאל הקיצוני והאקטביזם המשפטי, אבל לא ראיתי מודעה אחת שעוסקת בנושאי דת ומדינה. למרות שהסיכויים קטנים אני רוצה להציג את האג'נדה הזאת ואם רק אוכל להציג את זה בבחירות הפנימיות דיינו".

בתשובה לשאלה האם יצא נגד הרבנים, אומר כהן, “גם לי יש רבנים - רבני צהר ובית הלל. בהשגחת בית הלל. אני לא יוצא נגד רבנים".

לפרופסורים כידוע אין הצלחה גדולה בפוליטיקה

"זה נכון, אבל אני רק מזכיר שאני פרופסור למדעי המדינה, וככזה אני חוקר ומרצה על משטר ופוליטיקה בין היתר על הציונות הדתית, ויש לי הרבה מה לתרום. אני לא מגיע מהיסטוריה או ממדעים שונים, אני מגיע מהתחומים הרלוונטיים. תמיד הייתי מעורב”.

אתה חושב שיש לך סיכוי

"חד משמעית כן, מסיבה פשוטה. לי יש אג'נדה שאני חושב שהיא מייצגת את הרוב הדומם בציונות הדתית. כרגע אם אני רואה נכון, היחיד שאומר את האג'נדה הוא אורי אורבך. אם היו יותר אורי אורבכים לא הייתי חושב להתמודד. אני רוצה שאורי אורבך לא ישאר לבד".