ועדה בכנסת ממליצה להמשיך את הסטאטוס קוו בהר הבית

על פי המלצות הועדה, למרות התגברות אירועי הפרות הסדר במקום, יימשך האיסור על תפילת יהודים בהר הבית. ח"כ זבולון כלפה, חבר הועדה: "הועדה החטיאה את מטרתה"

חדשות כיפה דניאל בשך, כיפה 23/06/14 11:39 כה בסיון התשעד

ועדה בכנסת ממליצה להמשיך את הסטאטוס קוו בהר הבית
shutterstock, צילום: shutterstock

לאחר חודשיים של פעילות, הגישה הבוקר (ב') ועדת המשנה לעליית יהודים להר הבית את הדו"ח המסכם. בראשות הועדה עומד ח"כ דוד צור (התנועה), וחברים בה חברי הכנסת זבולון כלפה (הביתה היהודי) ונחמן שי (העבודה). הועדה שמונתה על ידי ועדת הפנים של הכנסת התבקשה לבחון את יחס המשטרה כלפי יהודים העולים להר הבית. במרכזו של הדו"ח עולה יחס לא תקין כלפי לא מוסלמים המבקרים בהר, יהודים ותיירים כאחד.

בין היתר משקף הדו"ח מציאות לפיה חלה התגברות באירועי הפרות הסדר בהר הבית. הועדה הדגישה כי על המשטרה לפעול להגברת מעצרים, הרחקות מההר והגשת כתבי אישום כנגד הגורמים המסיתים והמתפרעים. "במקומות שבהם חל כרסום בסטטוס קוו" נכתב בדוח, "יש לפעול ולהחזיר את המצב ברגישות ובנחישות הראויים". כמו כן המליצה הועדה להרחיב את סמכותו של מפקד המחוז במשטרה, זאת במטרה לאפשר לו להרחיק ולעצור מפרי סדר על הר הבית. "אנו סבורים שעל משטרת ישראל לעשות שימוש בסמכות הנתונה בידיה לסגירת ההר לכלל המבקרים, במקרים קיצוניים של הפרות סדר, ועד להשבת הסדר על כנו" נכתב בדו"ח.

בהתייחס לצפיפות ולהמתנה הארוכה של תיירים ויהודים המעוניינים לעלות להר הבית ונדרשים להמתין בשער הכניסה הבודד במקום, המליצה הועדה להגדיל את כמות נקודות הבידוק. את שעות הביקור המליצה הוועדה שלא לשנות, אך עם זאת הוסיפה שלדעתה יש לפתוח את ההר לכניסת יהודים ותיירים שאינם מוסלמים גם בשבתות, כפי שנהג הדבר עד שנת 2000. מלבד זאת המליצה הוועדה להשיב על כנה גם את האפשרות להיכנס להר הבית דרך שערי כיפת הסלע ומסגד אל אקצה, וזאת תוך הידברות עם הוואקף ובכפוף לגביית דמי כניסה על-ידו, כפי שהיה נהוג עד אוקטובר 2000. "בכך יהיה אינטרס גבוה לשמור על הסדר ועל שיגרת ורצף הביקורים", נימקה הוועדה.

כאמור, חברי ועדת המשנה המונים שלושה חברי כנסת, כאשר שניים מתוכם וביניהם יושב הראש, דוד צור, הם נציגי השמאל בוועדת המשנה, מה שהשליך על החלטתם לשמור על הסטטוס- קוו בהר הבית מ1967, לפיה נאסר על תפילת יהודים במתחם המקודש. חבר הוועדה ח"כ זבולון כלפה התנגד להמלצות שהגישו חבריו וסבור כי הוועדה החטיאה את מטרתה. בפנייה ליו"ר הוועדה ח"כ דוד צור כתב כלפה כי מטרתה של וועדת המשנה היא להסדיר עליית יהודים להר הבית ולא לשמר את הסטטוס קוו.

"עליית יהודים להר הבית צריכה להיות מעשה שבשגרה כחלק מהמשילות והריבונות של ישראל בהר הבית" מסר חבר הכנסת כלפה, "לא יעלה על הדעת שדווקא בימים אלה, שמדינת ישראל מנהלת מאבק חורמה כנגד החמאס, בהר הבית - בלב ליבה של בירת ישראל - אנחנו נותנים במו ידינו אחיזה משמעותית מאוד לחמאס".