הרב אמנון בזק: יש חשיבות רבה בהחלטה שנושא האבולוציה יילמד גם בחינוך הדתי

הרב אמנון בזק מגיב לפרסום כי נושא האבולוציה יילמד בבתי הספר ואומר "עלולה להיווצר תפיסה שאמונה בתורה ותיאוריית האבולוציה אינן עולות בקנה אחד שתוביל למסקנה לנטוש את האמונה"

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 01/06/14 14:29 ג בסיון התשעד

הרב אמנון בזק: יש חשיבות רבה בהחלטה שנושא האבולוציה יילמד גם בחינוך הדתי
ישיבת הר עציון, צילום: ישיבת הר עציון

"יש חשיבות רבה בהחלטה שנושא האבולוציה יילמד גם בחינוך הדתי", אומר הרב אמנון בזק בתגובה לפרסום כי בשנה הבאה יילמדו תלמידי ישראל, ביניהם בחינוך הממלכתי דתי, חלק מתורת האבולוציה. במשרד החינוך מיהרו להבהיר כי מדובר יהיה רק בחלק מתורת האבולוציה העוסקת בביולוגיה של הצמחים אך הדבר פתח דיון לגבי יחסה של הציונות הדתית לתורת האבולוציה כולה, הכוללת בין היתר טענות כי מוצאו של האדם מן הקוף.

"אם יש נזק חינוכי הכרוך בצורה כלשהי במילה 'אבולוציה' הרי שהוא קיים דווקא במציאות הנוכחית", אומר הרב בזק. "אין ילד בכיתה ח' שלא שמע בצורה זו או אחרת על תיאוריה זו, אך ההתעלמות ממנה בחינוך הדתי, כפי שהיה נהוג עד כה, יצרה את הרושם שמדובר במשהו מאיים שיותר טוב לא להתייחס אליו, או לחילופין לדחות אותו באופן שטחי כשטות מוחלטת"

"כתוצאה מכך עלולה להיווצר תפיסה שאמונה בתורה ותיאוריית האבולוציה אינן עולות בקנה אחד, ועל כן אם בשלב מסוים בהמשך חייו החניך ישתכנע בנכונותה הכללית של האבולוציה, המסקנה תהיה שעליו לנטוש את אמונתו", מבהיר הרב.

"במקום לגרום לסיבוך מיותר זה, חשוב עד מאוד לחנך תלמידים כיצד להתמודד באופן רציני עם שאלות תורה ומדע בכלל, ועם האבולוציה בפרט. הראי"ה קוק כבר התווה את הדרך: "ובכלל זהו כלל גדול במלחמת הדעות, שכל דעה הבאה לסתור איזה דבר מן התורה, צריכים אנו בתחילה לא דווקא לסתור אותה, כי אם לבנות את ארמון התורה ממעל לה, ובזה הננו מתרוממים על ידה". באופן ספציפי הרב עמד על כך שאין שום סתירה בין התיאור הספרותי-רעיוני של התורה על ימי הבריאה, ובין התיאור המדעי של האבולוציה, ואדרבה, המשותף בין שני התיאורים הוא העיקר: תיאור התפתחותי של הבריאה ושל העולם כולו. ניתן להציע גם כיוונים אחרים, אולם עצם ההתמודדות היא אתגר הכרחי הרובץ לפתחו של החינוך הדתי, ויפה שעה אחת קודם", מסכם הרב בזק.