יוזמת צמחונות הלכתית חדשה מבקשת לזעזע את המגזר

קבוצת דתיים מנסה לקדם צמחונות ממניעים הלכתיים וטוענת שתעשיית הבשר נגועה באיסור דאורייתא של צער בעלי חיים. "יש בעיה הלכתית ומוסרית לתמוך במעשייהם כאיסור לסייע לדבר עבירה"

חדשות כיפה נטעאל בנדל, כיפה 07/04/14 12:20 ז בניסן התשעד

יוזמת צמחונות הלכתית חדשה מבקשת לזעזע את המגזר
Shutterstock, צילום: Shutterstock

הלכות שחיטה מדוקדקות ביחס לסכין או לעוף, כמו גם לכשרות החלב והביצים, יש לנו בשפע, אך האם הגיע הזמן לכלול גם צער בעלי חיים בהלכות הכשרות? האם מחנק הלולים, או התעללות בפרות בדרכן לשחיטה אין בכוחן לפסול כשרות למפעל או משק? את השאלות הללו מקדמים לאחרונה קבוצה בקרב רבני הציונות הדתית. היוזמה החדשה של הצעירים בשם "צמחונות הלכתית" מבקשת להעלות את המודעות למצב בעלי החיים ולפסוק - צער בעלי חיים זה לא כשר.

"כשגרתי במושב פסטורלי בצפון, טיילתי להנאתי בין המשקים כשלפתע עלה בדעתי להציץ לתוך סככה חשוכה שדלתה פתוחה", מספרת בת ציון שלומי ממנהלי יוזמת 'כשרות צער בעלי חיים', "בבת אחת אפף אותי ריח קשה ומחניק, ולעיניי נגלו כלובי מתכת ובהם צפופות תרנגולות לבנות. התקרבתי מעט יותר וראיתי שהן נאלצות לדדות ולנסות שוב ושוב לעמוד, ללא הצלחה, על רשת הברזל המוצבת בשיפוע תחתיהן - הרשת משופעת כדי שהביצים שהן מטילות יתגלגלו ישר אל פס האיסוף - כך הכי קל לבעלי הלול, כמובן. מאוחר יותר התבררה לי גם 'הברירה (הלא) טבעית' שעושים העובדים באפרוחים הצהובים המתוקים - ביום היוולדם הם מושמדים בחנק, בתוך שקית זבל, כי לא רווחי לגדל אותם".

בת ציון הגיע למסקנה כי "איסור צער בעלי חיים הוא מצווה מהתורה; אכילת בשר בשבת היא אפשרות, רק למי שידו משגת ולמי שזה משמח אותו; לעניות דעתי ברור ש'מצוות' אכילת בשר, באה בעבירה קשה וחד-משמעית. שלא לדבר על אכילת ביצים ומוצרי חלב, שגם אין באכילתם תועלת רוחנית כלל".

משה נחמני, גם הוא ממנהלי היוזמה החדשה, אומר כי "בשנים האחרונות נחשפנו למציאות קשה שלא היינו מודעים אליה מעולם, והיא הסבל הרב והמוגזם שנגרם, מדי יום ומדי שעה, לבעלי החיים במשקי תעשיית המזון מן החי ברחבי הארץ". נחמני מספר אודות המהפכה בתחום תעשיית המזון מן החי ואומר כי מטרתה של תעשייה זו היא "מקסימום רווח במינימום השקעה, כזאת המכתיבה 'התייעלות' בכל האופנים האפשריים - 'הצפפה' מקסימלית של בעלי החיים, האצה של הגדילה וניפוח מלאכותי של איברים רווחיים באמצעות זריקות הורמונים, ועוד. החקלאי של פעם ראה בעלי חיים לנגד עיניו, בעוד שהחקלאים של ימינו רואים שטרות".

(צילום: Shutterstock)

בניגוד לרוחות הניו אייג', "צמחונות הלכתית" אינה מקדמת צמחונות מסיבות אידאולוגיות כמו חזון אחרית הימים או חזון הצמחונות והשלום של הרב קוק כי אם צמחונות מטעמים הלכתיים בלבד. "לפי הבנתי בהלכות צער בעלי חיים, ומדיונים שקיימתי עם פוסקי הלכה, מתברר שרוב התעשייה כיום נגועה באיסור דאורייתא של 'צער בעלי חיים', מה שאומר שיש בעיה הלכתית ומוסרית לתמוך בה, מדין איסור לסייע לדבר עבירה" מסכם זאת נחמני.

חברי היוזמה פנו באחרונה לעשרות רבנים מובילים בציונות הדתית וסיפרו להם אודות הצמחונות ההלכתית ואף חשפו בפניהם עדויות מדאיגות לגבי סבל בעלי החיים בתעשייה. רבה הראשי של תנובה, הרב זאב ויטמן מקבל ברגשות מעורבים את היוזמה החדשה. "מבחינת ההלכה, פגיעה בבעל חיים שמטרתה טובת האדם מותרת וזאת אף על פי שהיא כרוכה בסבל לבעל החיים ולעיתים גם באכזריות מסוימת כמו עצם פעולת השחיטה. אשר על כן אי אפשר לאסור אכילת בעלי חיים ותוצרתם אלא רק לכבד ולהוקיר את אלו שמהדרים להימנע מכך", אומר הרב ויטמן שמסביר שמחינה הלכתית אדם הרוכש מוצר מתעשייה מתעללת הינו כמסייע לדבר עבירה ולא עובר עבירה באופן ישיר. הרב ויטמן אף מסביר כי הטבת חייהם של בעלי החיים עלולה ליצור העלאת מחירים ומשום כך למנוע ממעוטי יכולת את רכישתם.

עם זאת מדגיש הרב ויטמן כי הוא "מעריך ומכבד כל מי שמחליט להיות טבעוני. אין ספק שאכילת בעלי חיים ותוצרתם ובעיקר בעידן המזון המתועש איננה גורמת לעידון נפש האדם ולכן כל המקבל על עצמו שלא ליהנות מבעלי חיים ותוצרתם קדוש יאמר לו, ובתנאי שיחסו לבני אדם יהיה במידת החסד והרחמים לא פחות מאשר יחסו לבעלי החיים. לצערנו ההיסטוריה והניסיון מוכיחים שלעתים מידת החסד והרחמים כלפי בעלי החיים באה על חשבון יחס לא הולם כלפי בני אדם וכבר כתב והזהיר על כך הרב קוק.

במכתב לרבנים צרפו מנהלי היוזמה את פסיקתו של הרב אליעזר מלמד שכותב כי "היסוד הוא שיש להתייחס אל בעלי החיים ברחמנות ובהגינות, וישנו איסור מן התורה לצער בעלי חיים. ולא רק לצער אותם אסור, אלא אף מצווה לטרוח כדי להסיר מהם צער... ומכאן למדנו שבכל עת שאדם רואה חיה סובלת, וביכולתו לעזור לה, מצווה עליו לנסות להצילה ממצוקתה". נחמני מספר כי הוא "מכיר רבנים שנחשפו לסרטונים הקשים של תעשיית בעלי החיים, והפסיקו לאלתר יום לצרוך מוצרים מן החי, מחשש לפגם בכשרות וכואב לי שרבנים ופוסקים רבים פשוט אינם מכירים את המציאות".

(צילום: יחצ)

שני רבנים אשר תומכים ביוזמה הם הרב יהושע אנגלמן והרב בניום רוזנצויג, ר"מ בישיבת רמת השרון. "אני מסכים לדברים הכתובים במכתב ואכן אני צמחוני", אומר הרב אנגלמן. "התופעות הקיימות כיום בתעשייה, כפי שתיארתם, נוראיות. למרבה הצער צריך להסביר לאנשים מדוע להם זה רע ולא רק מדוע לדגים זה רע". דברים דומים אומר גם הרב רוזנצוייג: "הרמב"ם והרמב"ן כתבו שמצוות רבות, כגון בשר וחלב, שילוח הקן ו'אותו ואת בנו' באות ללמד אתנו כיצד לשמר את הרחמנות ולהרחיק את האכזריות, גם אם הותרה שחיטה במילים אלו".

הרב רוזצנוייג מסביר כי "נראה שראיית בעלי החיים כמוצר וההתייחסות התעשייתית אליהם בתרבות הגידול והצריכה של היום עומדת בניגוד משווע להוראה זו. עד לתיקון משמעותי בתחום זה, אני אישית נמנע מלאכול בשר ומסתייג ככל האפשר משימוש במוצרים מן החי בתעשייה זו".

נחמני טוען כי מדובר בנושא שנזנח על ידי הציבור הדתי, ובמיוחד אינו זוכה לעיסוק מצד רבנים ופוסקי הלכה. "כל הרבנים שנשאלים היום על צמחונות, עונים בהתייחסם לחזון האידיאלי של הצמחונות, ולכן רובם גם מסתייגים ממנה", הוא אומר. "לפעמים הם גם מסתמכים על דברי הרב קוק, המוּצָאים מהקשרם. לדעתי זו הטעיית הציבור התמים, שמוסתרת ממנו בעיה בסיסית יותר, הלכתית, בצריכת מוצרים מן החי, כאשר אנחנו יודעים שהכסף שאנו משלמים מחזק ידי עוברי עבירה".

אנשי יוזמת "צמחונות הלכתית" מקווים כי המודעות והרגישות לנושא תעלה וכי יותר ציוניים דתיים כמו גם רבנים יצטרפו ליוזמה החדשה. האם היוזמה תצליח ובקרוב נראה גל צמחונות הלכתית בקרב הציבור הדתי בישראל? לא בטוח, מה שכן בטוח הוא שהדיון בנושא מוכרח לצוף ולעלות כיוון שאם יש מה שכולם מסכימים עליו הוא שצער בעלי חיים מיותר אינו בא בחשבון.

להצטרפות ליוזמה - batzion.shlomi@gmail.com

לפניות לכתב נטעאל בנדל - desk@kipa.co.il