אורית סטרוק: "שטרן לא עושה צעד בנושא חוק הגיור בלי להתייעץ עם הרפורמים"

חברת הכנסת אורית סטרוק, שבלמה את חוק הגיור של שטרן השבוע, מסבירה בראיון ל'כיפה' על מה המהומה ואומרת "לא ניתן שיזלזלו בנו. הגיע הזמן שנעמוד על שלנו"

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 21/03/14 13:24 יט באדר ב'

אורית סטרוק: "שטרן לא עושה צעד בנושא חוק הגיור בלי להתייעץ עם הרפורמים"
דוברות ח"כ סטרוק, צילום: דוברות ח"כ סטרוק

שבוע קשה עבר על חברת הכנסת אורית סטרוק. כחברת ועדת החוקה היא בלמה במו ידיה את חוק הגיור של אלעזר שטרן, כמעט יצרה משבר קואליציוני כשחברי הכנסת של הבית היהודי לא הגיעו להצעת אי אמון בראש הממשלה ביוזמתה והובילה להסכם בין בנט לנתניהו שיקדם את החוק הממלכתי שלהם ולא את חוק הגיור השנוי במחלוקת של אלעזר שטרן. בראיון ל'כיפה' היא אומרת "לא ניתן שיזלזלו בנו. הגיע הזמן שנעמדו על שלנו".

רבים שואלים את עצמם למעשה על מה המהומה בנושא חוק הגיור. הרי בקריאה הראשונה בכנסת תמכו חברי הכנסת של הבית היהודי בחוק הגיור של אלעזר שטרן וכעת הם מתנגדים לו בחריפות. התשובה, מסתבר, אינה רק על נושא הגיור אלא במלחמה על השפעתה של הרבנות.

על פי הצעתו של שטרן כל רב עיר יוכל לגייר כשבבית דין יוכלו לשבת שלושה רבנים שאינם תלויים ברבנות הראשית, בהצעת החוק הממלכתית, שהינה יותר חזקה ומשמעותית, אשר הציעו חברי הבית היהודי בשיתוף עם הרב הראשי יצחק יוסף, בעוד שרבני העיר יוכלו לגייר, אחד הרבנים יהיה חבר ברבנות הראשית, כך שלמעשה השליטה בגוף, אשר ההחלטות בו צריכות להיות פה אחד, תישאר במידת מה בידי הרבנות.

גורמים בסביבתו של שטרן טוענים כי משמעות הצעתם של הבית היהודי היא המשך השליטה של שס ברבנות הראשית וכי מדובר באינטרסים פוליטיים. סטרוק מצידה דוחה מכל וכל את הטענות ואומרת כי הן מגוחכות.

"גם לפי הצעת החוק שלנו הרב סתיו יוכל להיות אחד הדיינים בבית דין לגיור", מסבירה סטרוק בתשובה לטענה כי המטרה היא למנוע גיורים של רבנים ליברליים דוגמת הרב סתיו בעזרת הצנחת רב מהרבנות הראשית לכל בית דין. "המטרה היא לא לחזק את הרב יוסף או את שס אלא למנוע פגיעה במעמד הרבנות הראשית. ברגע שנבחר רב ראשי הוא הרב הראשי ואנו מכבדים את המוסד וחושבים שמדובר בגוף חשוב לעם ישראל וליהדות. זה לא בגלל רב פלוני או אלמוני, לא כבודו של האדם עומד על הפרק אלא כבוד התפקיד. בדיוק כפי שאני מקבלת כבוד כחברת כנסת כך גם הרב הראשי. אני כאורית סטרוק לא מקבלת כבוד אלא התפקיד מקבל כבוד", היא אומרת.

אחת הבעיות אשר יצופו, אם וכאשר חוק הגיור של שטרן יעבור את הקריאה השנייה והשלישית, תהיה שהרבנים הראשיים הצהירו כי לא יקבלו את הגיורים שיקויימו בעזרת החוק כך שבפועל הגיורים לא יהיו מקובלים בידי גורמים רשמיים של היהדות המיינסטרימית. "אנחנו לא מוכנים שימכרו לאנשים שבאים להצטרף לעם ישראל מוצר מזויף", תוקפת סטרוק. "הוויכוח הוא לא בנוגע לשאלה מי רוצה לעזור למתגיירים, כי ברור שאנחנו רוצים, אבל אנחנו רוצים שהתהליך יעשה כמו שצריך".

למעשה, כבר השבוע צפוי היה החוק של אלעזר שטרן לעבור בדחיפות בקריאה שניה ושלישית במליאת הכנסת אך סטרוק הצליחה לבלום את החוק ובמקביל לגרום לסיכום בין בנט לנתניהו לפיו חוק הגיור הממלכתי של הבית היהודי יעלה לדיון בוועדת השרים לחקיקה בשבוע הראשון של מושב הקיץ.

לדבריה, נהגו בבית היהודי שלא בכנות וביושר כשבעקבות שלושת החוקים שעברו בשבוע שעבר, חוק המשילות, חוק הגיוס וחוק משאל עם, התחייבו בקואליציה למפלגת התנועה, אשר שטרן חבר בה, להריץ במהירות את חוק הגיור עד סוף מושב החורף, ביום רביעי האחרון.

"בסוף השבוע האחרון החלו להגיע שמועות לפיהן התנועה הצביעה בעד שלושת החוקים בתמורה לכך שחוק הגיור יעבור במושב החורף", אומרת סטרוק. "לא האמנו בהתחלה. בדיל שבתחילת המושב סוכם שכל סיעה תקבל משהו - אנחנו את חוק משאל עם, יש עתיד את חוק הגיוס, ישראל ביתנו את חוק המשילות והתנועה את שיחות המשא ומתן. בנוסף קיבלנו כבר בתחילת הדרך זכות וטו על חקיקה בסוגיות דת ומדינה וחוק הגיור בהחלט נכנס בתוך סל הוטו".

בניגוד להסכמות, אשר על פי הן חוק הגיור של שטרן, שעבר בקריאה ראשונה בסיוע הבית היהודי, יעבור רק לאחר סגירת כל הסעיפים הבעייתיים בין המפלגות, ניסו בתנועה להעביר אותו כפי שהוא, ובניגוד מוחלט לדעת הבית היהודי.

"כשהעברנו את החוק בהתחלה גילחנו כל סעיף שהיה בלי הסכמות. העלנו חוק מאוד שלדי, ופתאום התחוור לנו שפתאום סיכומים שהיו קיימים נעלמו, והופיעה גרסה לפיה סוכם שהחוק יעבור עד סוף מושב החורף. פתאום התברר שאנחנו לא יכולים להטיל וטו".

זכות וטו? כנראה שלא

בבית היהודי ניסו לשלוח מכתב וטו אך המכתב לא כובד. לאחר מכן החליטו במפלגה ליצור משבר קואליציוני של ממש. בוועדת החוקה הגישה סטרוק עשרות הסתייגויות לחוק, דבר אשר דחה את העברתו בקריאה שנייה ושלישית באותו יום (ד'), אשר בפועל דחה אותו למושב הבא. רגע לאחר מכן נעדרו חברי הבית היהודי בהפגנתיות מדיון בהצעת אי אימון בראש הממשלה בהשתתפותו וכמעט גרמו לקריסת הקואליציה. בהמשך נידון בנט עם נתניהו והשניים הגיעו להסכמות בנוגע לחוק הגיור הממשלתי של המפלגה ולקידומו.

"החוק שלנו, שנוסח בידי סגן השר לשירותי דת הרב אלי בן דהן ונחתם בידי שר הדתות נפתלי בנט, לא כובד ועוכב במשרד המשפטים. יכול להיות שציפי לבני עיכבה את החוק", מאשימה סטרוק. "הייתה פה התנהלות לא תקינה שזלזלה בזכות הוטו שלנו ובכך שאנו אחראים על כך שחוקים בנושאי דת ומדינה לא יביאו לתוצאות בלתי הגיוניות. היה פה זלזול בהסכמים הקואליציוניים. זלזול בשר הדתות ובסגנו", היא זועמת.

"לא ניתן שיעקפו אותנו בסיבוב. שירמסו אותנו. כשיש הסכמים קואליציוניים אנחנו מכבדים אותם. הצבעתי לחוק המשילות למרות שאני חושבת שהוא חוק רע. אם בהסכם הקואליציוני היה כתוב שסיעת התנועה יכולה להעביר חוק גיור כנראה שהיינו מכבדים את זה אבל כתוב בדיוק להפך. הסאגה הזו לימדה את כולנו שאנו צריכים להתנהל באופן שלא מותיר מקום לאי הבנות ולא מאפשר לעבוד מאחורי הגב שלנו. אנחנו צריכים גם לממש את זכותנו ליזום את התהליכים הללו".

סטרוק מפנה אצבע מאשימה כלפי אלעזר שטרן וטוענת כי הוא פועל ממניעים לא טהורים. שלמעשה בעזרת הורדת סמכותה של הרבנות הראשית מנושא הגיור הוא מבקש ליצור פתח לגיורים רפורמים וקונסרבטיבים. "צריך להבין שאלעזר שטרן נשמע לרבנים שחלקם באמת רבנים וחלקם רבים ורבות קונסרבטיביים ורפורמים. הוא לא מקבל שינוי בעמדות החוק בלעדיהם. לכן להגיע איתו לעמק השווה זה קשה ביותר, גם אם לא בלתי אפשרי. אני לא מרימה ידיים"

חברת הכנסת אומרת כי הבית היהודי לא יהססו ליצור משבר קואליציוני של ממש באם חוק הגיור של אלעזר שטרן ימשיך ללא אישורם אך יחד עם זאת מבהירה כי היא חושבת שניתן להגיע לעמק השווה. "הבהרנו שיש דברים שאנחנו לא יכולים לספוג ויהיו נקודות ששטרן יהיה חייב לבוא לקראתנו בהם כי אלו דברים שבנפשנו. אני מקווה שהפגרה תנוצל ואנחנו מוכנים לנצל אותה למפגשים שיביאו לפריצת דרך של הבנה. אם לא תהיה הבנה ייתכן ששני החוקים לא יקודמו", מסכמת סטרוק.

בתגובה לדבריה של ח"כ סטרוק אמר מנכ"ל התנועה המסורתית, עו"ד יזהר הס:

״כמה מגוחכת טענתה של ח״כ סטרוק המאמינה באמת ובתמים - אך מתוך בורות - שהעם היהודי מורכב מיהודים אורתודוקסים וכאלה שעוד לא גילו שהם יהודים אורתודוקסים. אבל מה לעשות שהמציאות אחרת. מדינת היהודים לא יכולה להרשות לעצמה, לא אידיאולוגית, לא מוסרית וגם לא פרקטית, לדחוק את היהודים הרפורמים והקונסרבטיבים אל מחוץ לגדר. אם תעשה זאת היא חותרת תחת עצם מהותה של הציונות ושל הקיום היהודי. עם ישראל, נזכיר לח״כ סטרוק, חשוב לא פחות מארץ ישראל״.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן