850 אלף בני אדם השתתפו בהלוויתו של הרב עובדיה יוסף

הרב עובדיה יוסף נטמן בבית העלמין סנהדריה בירושלים, לאחר שנפטר היום בגיל 93. מאות אלפים ליוו אותו בדרכו האחרונה, בלוויה הגדולה ביותר בתולדות ישראל. סיכום: יומו האחרון של הרב יוסף - שעה אחר שעה

חדשות כיפה יונתן אוריך, כיפה 07/10/13 09:38 ג בחשון התשעד

850 אלף בני אדם השתתפו בהלוויתו של הרב עובדיה יוסף
דוברות מדא, צילום: דוברות מדא

כ-850 אלף בני אדם השתתפו בהלוויתו של הרב עובדיה יוסף בירושלים. להלן אירועי היום, שעה אחר שעה.

(צילום: דוברות מדא)

(22:45)

הרב עובדיה יוסף נטמן בחלקת הקבר בבית העלמין סנהדריה, לצד קברה של רעייתו, מרגלית.

(19:30)

יו“ר ש“ס, ח“כ אריה דרעי, סופד לרב עובדיה יוסף במהלך הלוויה: ”רבנו אנחנו יודעים את רצונך, את דעתך, ואנחנו בטוחים שאתה מצווה את כל אחד מאיתנו, התלכדו סביב מועצת חכמי התורה, והוסיפו עוד ועוד המשיכו להפיץ תורה בעם ישראל, לעזור לעניים“.

”על מי השארת אותנו, אין לנו אבא אין לנו מנהיג, את מי נשאל, מי יאחד את כולנו. התנועה הקדושה שהקמת בעשר אצבעותך. רבינו, מי ינהיג אותנו. אל תעזוב אותנו, עמוד בתפילה שנמשיך במורשת שלך. אנחנו נמשיך את המפעלים שלך, אני מבטיח“.

(19:25)

הרב דוד יוסף, רבה של חולון ובנו של הרב עובדיה יוסף, ספד לו: ”אנחנו מבטיחים שנמשיך ללכת שהתוותה לנו בהלכה, על פי מרן השולחן ערוך. נילחם על הפסקים שלך. אנחנו יודעים את הצדק, את האמת, שאליה כיוונת בלי שום פניות. איזו עטרה החזרת? עטרת השולחן ערוך, עטרת ההלכה. אבא, תשמור עלינו מהשמים, ונזכה לראותך בקרוב בתחיית המתים“.

”לפני כמה חודשים, אמרת שאתה לא מסכים לעשות צנתור, אמרת שאתה רוצה ללכת לשלוש שעות. אריה שאל אותך, למה עוד שלוש שעות? אמרת לו 'אני באמצע פסק על עגונה, אם אני נכנס לבית החולים, מי אמר שאני ייצא? מי ירחם על העגונה? וכעת אחרי שהלכת מי ירחם על העגונות?“, אמר.

(19:00)

הרב יצחק יוסף, הרב הראשי הספרדי לישראל ובנו של הרב עובדיה יוסף: ”יתומים היינו ואין אב, נפלה עטרת ראשנו. העולם של אתמול הוא לא העולם של היום, ולא העולם של מחר. יש תקופת התנאים, יש תקופת האמוראים ויש תקופת הרב עובדיה. מזמן הבית יוסף לא היה כמוהו ולא יהיה כמוהו, מי יתן לנו חליפתו ומי ייתן לנו תמורתו. בלי אבא מה היינו, היינו עוורים באפילה, הוא חיזק את עולם ההלכה“.

(17:15)

עשרות אלפי בני אדם נמצאים בשעה זו מחוץ לישיבת פורת יוסף בירושלים, ממנה יצא מסע הלוויה של הרב עובדיה יוסף אל בית הקברות סנהדריה, שם ייטמן. הלוויה תצא כאמור מהישיבה שבמרכז ירושלים בשעה 18:00 ותעבור דרך רחוב מלכי ישראל, שמגר, ירמיהו, בר אילן עד בית העלמין.

כל הרחובות המובילים לבית העלמין נסגרים בהדרגה לתנועה. המשטרה מבקשת מהציבור שלא להגיע באמצעות רכבים פרטיים לרחובות המובילים לבית העלמין.

(16:30)

תנועת ”בני עקיבא“ פרסמה הודעת אבל בעקבות פטירתו של הרב עובדיה יוסף: ”תנועת בני עקיבא בישראל אבלה עם פטירתו של הראשון לציון הרב עובדיה יוסף זצ"ל. שקידתו ומסירותו של הרב כל חייו על תלמודה של תורה וחידושה כחלק מהתחדשותו של עמנו בארצו יהיו לנו ללמוד והשראה בעבודתנו החינוכית במסגרות התנועה השונות.

”נציגי הנהגת התנועה ישתתפו בהלוויה היום בירושלים עיר הקודש. אנו קוראים לכלל חניכנו שלא לקיים היום פעילות הווי כגון מורל משחק ושמחה. לקראת שבת הקרובה ישלח במייל התנועתי חומרי למידה לדמותו של הרב, שראוי לעסוק בה בתקופה הקרובה. מי יתן ובעבודתנו החינוכית ננוחם, ובבניין ירושלים ננוחם“.

(צילום: מארק ניימן, לשכת העיתונות הממשלתית)

(15:57)

מנכ"ל בתי הדין הרבניים, הרב שלמה דייכובסקי, הגיב על פטירתו של הרב עובדיה יוסף ז"ל: "הרב עובדיה יוסף זצ"ל היה לא רק הגדול שבכולנו, הוא היה מורה דרך בנושאים הסבוכים והקשים ביותר, בניהם התרת עגונות ממזרות וכפיית גט. רבים מן הדיינים פנו אליו בשאלות הלכתיות סבוכות, והרב מצא לנכון לעיין בכל שאלה בכובד ראש ולציין את חוות דעתו. הרב היה העמוד הגדול שעליו נסמכה מערכת הדיינות והפסיקה במשך שנים רבות. הסתלקותו יוצרת חלל ריק שקשה יהיה למלא אותו“.

"מערכת בתי הדין אבלה וכואבת את כאבם הגדול של בנו נשיא הבית הדין הגדול הגאון רבי יצחק יוסף שליט"א, של חתנו הגאון רבי עזרא בר שלום שליט"א חבר בית הדין הגדול לשעבר, ושל חתנו הגון רבי מרדכי טולידנו שליט"א חבר בית הדין בירושלים. מן השמים תנוחמו ובירושלים תנוחמו", הוסיף הרב דייכובסקי.

(15:35)

שר הביטחון משה (בוגי) יעלון: ”הכרתי את הרב עובדיה יוסף ז״ל מאז היותי ראש אמ״ן, אז נפגשתי עימו לבקשתו כדי לשטוח בפניו את תובנותיי בנושאים שונים הקשורים בביטחון המדינה, ומאוחר יותר גם כרמטכ״ל וכשר בממשלה. הרב היה אדם מרשים וחכם בצורה בלתי רגילה, מעורה ומעורב במתרחש בישראל ומחוצה לה, ואישיותו באה לידי ביטוי לא רק בזכות היותו גדול בתורה ובפסיקה, אלא גם בשל העובדה שהקפיד להאזין לדעות שונות לפני שגיבש את עמדתו, ועשה זאת בסבלנות רבה ובפתיחות. הרב הפגין בכל פגישותיו דאגה כנה למדינת ישראל, לביטחונה ולחוסנה של החברה הישראלית על גווניה השונים. הוא היה פרגמטי מאוד גם בעמדותיו המדיניות והביטחוניות וגם בפסיקותיו, ומנהיגותו הייחודית נשענה על חוכמתו, גדולתו בתורה ומעורבותו ברבדיה השונים של החברה הישראלית, שחסרונו יורגש בה. יהי זכרו ברוך“.

(15:03)

ארגון רבני צהר אבלים ודואבים על פטירתו של גדול ישראל הרב עובדיה יוסף זכר צדיק לברכה. ”הרב יוסף היה אחד מעמודי התורה הענקיים שבדור, מרים קרנה של תורה, רב ראשי לישראל ופוסק הלכה אמיץ וגאוני. הוא לא מנע עצמו מלעסוק בשאלות הקשות ביותר שבדור ולהכריע בהם בישרות וברוחב עצום בעולמה של תורה. ספריו ההלכתיים מהווים אבן פינה בפסיקה, ופסיקותיו הפכו כבר לחלק משלשלת מסירת התורה בישראל. ביחד עם משפחתו אנו אבלים על הליכתו לבית עולמו“, מסרו בארגון.

הרב עובדיה יוסף בצעירותו (צילום: לעמ)

(14:10)

יו"ר ש"ס, ח"כ אריה דרעי, בתדרוך לעיתונאים מחוץ לבית החולים: ”אוי לי שהגעתי ליום הזה שאני צריך לבשר על פטירתו של אבא והמנהיג שלנו. יתומים היינו ואין אב. לפני כמה דקות נפטר אבא שלנו, מנהיג שלנו, מרן עובדיה יוסף. כל היום חיכיתי לבשר שאנחנו לוקחים אותו הביתה בריא. ברוך דיין האמת. השם נתן, השם לקח, יהי שם ה‘ מבורך. איך נישאר לבד, מי ינהיג אותנו? אנחנו מרגישים את תחושת היתמות“.

דרעי ביקש להודות לבית החולים הדסה עין כרם: ”לצוות ולכל בית החולים שמסר את נפשו בשביל הרב. צר לנו שלא הצליחו, אבל אנחנו מעריכים את מה שעשו. אנחנו מודים לאנשים בארץ ובעולם שהתפללו וקרעו את השמיים. בטוח שהתפילות עשו את שלהן. הקדוש ברוך הוא לא ריחם עלינו. אין לי ספק שגדולי עולם יוצאים מלווים אותו, אותנו השאיר לאנחות“.

(14:00)

שר החינוך, הרב שי פירון, ספד לרב עובדיה יוסף: ”יחד עם מאות אלפי חסידיו, אני מבכה היום את פטירתו של מרן הרב עובדיה יוסף זצ"ל. הרב היה יחיד בדורו בגאונות, בפסיקה ובהנהגת הציבור. הרב הותיר חותם בל יימחה על ההיסטוריה של עם ישראל. מורשתו ההלכתית תמשיך ללוות את עם ישראל עוד שנים רבות“.

במפלגת "הבית היהודי" פרסמו הודעת אבל בה נכתב: "הרב עובדיה יוסף, גדול התורה, שידע להכנס לעובי הקורה בסוגיות הלכתיות קשות, כמו התרת אלף עגונות אחרי מלחמת יום כיפור, יחסר לכל בית בישראל. הרב עובדיה ידע לחבר בין העם לבין התורה, מתוך גישה של 'כוח היתרא עדיף'. אנו מבכים את לכתו ושולחים תנחומים לבני משפחתו ולתלמידיו".

(13:45)

ראש הממשלה בנימין נתניהו מביע צער עמוק על פטירתו של הרב עובדיה יוסף: "שמעתי ביגון כבד על לכתו של הרב הראשון לציון הרב עובדיה יוסף, מגדולי הפוסקים בדורנו. הרב עובדיה היה ענק בתורה ובהלכה ומורה דרך לרבבות. הוא פעל רבות להאדרת המורשת ישראלית, ובה בעת פסיקותיו התחשבו בתמורות הזמן ובמציאות החיים המתחדשת במדינת ישראל. הוא היה חדור באהבת התורה והעם. הערכתי מאוד את אישיותו הלבבית ואת דרכו הישירה. בפגישותיי עמו תמיד החכמתי ולמדתי. עם ישראל איבד את אחד מחכמי דור. אני שולח את תנחומי למשפחתו, לתלמידיו ולמוקירי דרכו הרבים".

(13:43)

פרופ‘ דן גילון, הקרדיולוג של הרב עובדיה יוסף, אמר כי ”היו שבועות לא פשוטים, עם עליות וירידות של תקווה, ולמרות מאמץ קשה מאוד של רופאים ואחיות הייתה התדרדרות עד כדי פטירתו של הרב עובדיה יוסף“.

(13:41)

הלוויתו של הרב עובדיה יוסף תצא בשעה 18:00 מישיבת "פורת יוסף" בשכונת גאולה בירושלים, לבית העלמין בסנהדריה.

הרב עובדיה יוסף בהכרת בנו, הרב יצחק יוסף, החודש (צילום: לעמ)

(13:40)

יו“ר ”הבית היהודי“, נפתלי בנט:

”הציבור הדתי לאומי ועם ישראל כולו מתעטף ביגון על לכתו של הראשון לציון הרב עובדיה יוסף, שכיהן כרבה של תל אביב והרב הראשי לישראל וסלל נתיבות ברגישות ובתבונה בין אדם לחבירו ובין ישראל לאביהם שבשמים.

”הרב היה מגדולי מנהיגי הרוח של עמנו בדור האחרון, היה סמל לרגישות הלכתית, זכה להנגיש את ההלכה להמונים והנהיג במשך קרוב לשבעים שנה את עם ישראל. אני שולח תנחומי למשפחה ומקווה לימים טובים יותר לעם ישראל“.

(13:32)

השר אורי אריאל ספד לרב עובדיה: ”ציון במר תבכה וירושלים תתן קולה. עם ישראל כולו מבכה את לכתו של מרן גדול הדור הרב חיים עובדיה יוסף זצוק״ל. היה גדול הפוסקים ומורה ההוראה בדורנו שהקדיש חייו למען תורת ישראל ועם ישראל. זוהי שריפה לכל בית ישראל והסתלקותו הינה חור עצום שנפער בלב האומה“.

(13:20)

הרב עובדיה יוסף, גדול הפוסקים בדורנו, נפטר לפני שעה קלה בגיל 93.

הודעת דוברות בית החולים הדסה עין כרם: ”בשם המרכז הרפואי הדסה אני מודיעים בצער רב על פטירתו של הרב עובדיה יוסף. אני מבקש להודות לצוות בית החולים על הטיפול המסור ימים כלילות בשבועות ובימים האחרונים עד לרגעיו האחרונים. כל צוות בית החולים מרכין ראש יחד עם כל בית ישראל על לכתו של הגאון. הרב לאחר מאבק עיקש במצבו הקשה, עם כל הצוות ועם כל המומחים ולמרות מאמצים ממושכים, מאז מגמת ההידרדרות שהתפתחה הלילה ולמרות ניסיונות רבים, הרב נפטר לפני דקות בודדות“.

(צילום: cc-by-Talsardar)

(12:45)

הפרמטרים הרפואיים התייצבו קלות לאחר שהרופאים הצליחו לייצב את הדופק של הרב עובדיה יוסף. יש שיפור וחום הגוף עלה בשלוש מעלות. מצבו של הרב עובדיה מוסיף להיות קריטי וסכנת החיים עדיין קיימת.

(12:00)

בית החולים הדסה עין כרם מכחיש את הדיווחים מהדקות האחרונות ומדגיש כי הרב עובדיה יוסף עודנו חי וכי הרופאים ממשיכים להילחם על חייו. התפילות לשלומו של הרב יוסף נמשכות בקומה 8 בבית החולים הדסה עין כרם ובעשרות מוקדים בכל רחבי הארץ, לרבות אמירת סליחות, י"ג מידות ותהילים.

(11:23)

נשיא המדינה, שמעון פרס, נכנס לבקר את הרב עובדיה יוסף, בחדרו שבבית החולים הדסה עין כרם. הנשיא פרס החזיק את ידו של הרב עובדיה יוסף ונשק לו ואף השתתף בתפילות שמקיימים בני משפחתו ותלמידיו של הרב, סמוך למיטתו.

(11:15)

פרופ' דן גילון, הקרדיולוג המטפל ברב עובדיה יוסף, עדכן לגבי מצבו של הרב עובדיה יוסף: "יש המשך הידרדרות קיצונית וסכנת חיים מידית ובהחלט הידרדרות בכיוון רע. לא ציינו שעות כי קשה להגיד. אנחנו מעריכים כי המצב כל כך קשה שאתם צריכים לדעת בדיוק איפה הדברים עומדים. מצבו קריטי ביותר".

(11:00)

המקובל הרב יעקב עדס נכנס לחדרו של הרב עובדיה יוסף לאמירת י"ג מידות. אל התפילה הצטרף הרב הראשי הספרדי הרב יצחק יוסף, הרב בניהו שמואלי, הרב ראובן אלבז והרב שלמה משה עמאר.

(10:00)

בבית החולים הדסה עין כרם עדכנו כי הרב עובדיה מצוי בקריסת מערכות וכי הרופאים נאבקים על חייו. בבית החולים ציינו מוקדם יותר כי צוות הרופאים נאלץ במהלך הלילה להוסיף לטיפול תרופות התומכות במערכות הגוף השונות. בני משפחתו של הרב עובדיה נמצאים סביב מיטתו לאחר שהוזעקו אל בית החולים.

פרופ' דן גילון, המטפל ברב יוסף, אמר היום בתדרוך לעיתונאים כי ”ההסכנה לחייו של הרב אמיתית ויותר ברורה וקיצונית. הסכנה לחייו יותר גדולה ממה שהייתה קודם - כולל במצבים הקשים ביותר שהיו בשבועיים האחרונים. השעות האחרונות הן דינמיות לרעה וביממה הקרובה נדע האם סכנת החיים היא מיידית“.

אתמול בצהריים הוחלט להרדים ולהנשים שוב את הרב יוסף. זאת לאחר כמה ימים שבהם היה בהכרה מלאה ולנוכח קושי נשימתי מתגבר שאובחן. עוד קודם לכן דווח כי חלה החמרה במצבו וכי נבלמה מגמת השיפור במצבו הרפואי של הרב יוסף.