כצל'ה נגד פריימריז: רק רבנים מורמים מעם יכולים לקבל החלטות

בתגובה להצעת אורלב, שקרא לפריימריז משותף בין שתי הסיעות הדתיות-לאומיות, טוען ח"כ יעקב (כצל'ה) כ"ץ כי מדובר ב"שיטת מושחתת אשר תסכן את שלמות ארץ ישראל"

חדשות כיפה אורי פולק 18/02/12 19:27 כה בשבט התשעב

כצל'ה נגד פריימריז: רק רבנים מורמים מעם יכולים לקבל החלטות
הפרימריז במפדל - צילום יוסי זליגר, צילום: הפרימריז במפדל - צילום יוסי זליגר

ח"כ יעקב (כצל'ה) כ"ץ, יו"ר "האיחוד הלאומי", מתנגד להצעתו של ח"כ זבולון אורלב, שקרא לכלל נציגי הציונות הדתית להשתתף בפריימריז מאוחד, המעמיד אותם לבחירת הציבור. לטענת כצל'ה, הפריימריז הינה שיטה מושחתת אשר "תסכן את שלמות ארץ ישראל".

"שיטת הפריימריז היא שיטה שהוכיחה את עצמה כמושחתת ומשחיתה. הפריימריז הופכים את התפקיד לעיקר ואת האידיאולוגיה לטפל. הפריימריז הם אלו שהפכו את המפלגות הגדולות לקניון של דעות ועקרו מהן את האידיאולוגיה וקדושת צדקת הדרך", טוען כצל'ה בתגובה לדברי אורלב. הוא מסביר כי "בפריימריז מנצח מי שפקד אנשים רבים יותר, מי שיש לו הכי הרבה כסף. ציבור המתפקדים, או יותר נכון לומר הציבור שאותו פוקדים המבקשים להיות מועמדים, בוחר אנשים שאין לנו - לציבור הדתי כולו, שום יכולת למדוד את נאמנותם המוחלטת לערכים הקדושים לנו".

כצל'ה טוען כי בשיטת הפריימריז, כמה מאות אנשים שמייצגים רק את מי שפקד אותם, קובעים עבור כל הציבור מי יהיו נציגיו. "למרות הערך החשוב שמנהיג יהיה אדם כריזמטי ובעל יכולות הנהגה, האידיאולוגיה שלו ונכונותו למסור את נפשו עליה חשובים הרבה יותר. פריימריז מבטיחים יותר את החלק הראשון וממש אין בהם כדי להבטיח את החלק השני החשוב באמת", הוא מסביר.

ח"כ כ"ץ מאשים את שיטת הפריימריז כזו אשר הביאה לידי בחירתם של נציגי ציבור אשר כסאם חשוב להם יותר מערכי הציונות הדתית. "גוש קטיף נחרב משום שנציגי ציבור שאמורים היו לייצג את נאמני ארץ ישראל לא עזבו את הקואליציה מיד אחרי ששרון לא קיבל את משאל המתפקדים. הם המשיכו לתחזק את הממשלה עד לרגע האחרון כמעט", הוא מזכיר. לדבריו, כלקח מכך, קמה מפלגת "האיחוד הלאומי" אשר הבינה כי "רבנים מורמים מעם הם שידונו ויכריעו בשאלות מורמות מעם".

"ביחידות העילית של צה"ל אין פריימריז. בסיירת מטכ"ל, ביחידת שלדג ומגלן משתבצים רק המעולים, בחיל האוויר אומרים "הטובים לטיס". לא כולם יכולים להיות ביחידת עילית, כי לא לכולם יש כוחות לעמוד בלחצים", מנמק כצל'ה את עמדתו. לדבריו, ארבעת חברי סיעת ה"איחוד הלאומי" הם "אנשים שכל אחד יודע בביטחון גמור שהם לעולם ובשום מצב לא ימכרו את ארץ ישראל ולא יבגדו בה, כמו שמועצת גדולי התורה והרב עובדיה יוסף יודעים שאנשי יהדות התורה וש"ס לא יבגדו בערכים שלשמם שלחו אותם".