קולך נגד פועה

'קולך' שיגרו מכתבים לרופאים האמורים להרצות בכנס מכון פועה ובו קריאה להדיר את רגליהם בגלל "העדר יצוגייות לנשים". פועה לא נשארו חייבים: "קולך מטעה ומכפישה".

חדשות כיפה ישי פרידמן 29/12/09 00:00 יב בטבת התשע

קולך נגד פועה
אתר מכון פועה, צילום: אתר מכון פועה

"לאן נעלמו הנשים?" שואלים בקולך לקראת הכנס השנתי של מכון פועה בנושא "רפואת נשים: חידושים, פסקים והתמודדיות". לכנס השנתי יגיעו רבנים חשובים, רופאים בכירים וגניקולוגים אבל מרצות, רופאות ורבניות לא יהיו שם. את נשות קולך זה הרגיז, והפעם הם החליטו להתחיל בקמפיין תקשורתי הקורא להחרים את הכנס של מכון פועה.

קולך החלו לשלוח מכתבים לרופאים שאמורים להרצות בכנס ובו בקשה להחרים את הכנס. במכתב עליו חתומה יו"ר קולך, אילת וידר כהן, והגיע לידי כיפה נכתב כי מכון פועה מדירים באופן מכוון נשים ועל כן יש להחרימו.


בלעדי רגישות זו, ציבור שלם לא יוכל לקחת חלק בכנס

(כנס פועה תשס"ט. צילום: מכון פועה)


"לידיעתך, ארגון פועה מדיר באופן קבוע ועקבי נשים מהכנסים השנתיים שלו. נשים אינן מוזמנות לשאת דברים בכנס, לא כנשות הלכה, ולא כרופאות או נשות מקצוע בתחומים הרלוונטיים. אנו בארגון "קולך" רואים בחומרה כל ניסיון להדיר את רגליהן של נשים מהזירה הציבורית, ובמיוחד בכנס שמוקדש ברובו לנושאים העוסקים בבריאות נשים. כאיש מקצוע, אנו בטוחות שאינך מעוניין/ת לתת את ידך לאפליה על בסיס מין - אפליה שאין לה שום הצדקה משום סיבה שהיא. הכנס הזה מדיר את הקולגות שלך למקצוע - נשים בעלות ידע, הבנה וסמכות בתחומים הרלוונטיים. בהינתן המידע הזה, אנו מצפות כי תדיר גם את/ה את רגליך מהכנס הזה, ותודיע לארגון "פועה" כי מצפונך אינו מאפשר לך להשתתף בכנס. כמו כן אנו פונות אליך להפיץ מסר זה בקרב קולגות נוספים/ות". כך במכתב שנשלח לרופאים המשתתפים בכנס פועה.

חנה פנחסי, דוברת קולך, אמרה לכיפה כי מכון פועה לא באמת מכיר ביכולת של נשים להיות רופאות או רבניות. "הכנס מדבר על כאבים של נשים על המצוקות שלהן על הגוף שלהן ומי שיכול לתת מילים לכאב ולמצוקה הם רק רבנים ורופאים גניקולוגים, וכולם, כמובן, רק גברים. לנשים אין זכות דיבור. מכון פועה לא מכיר ביכולת של נשים להיות רופאות או חוקרות או שנשנים יודעות משהו על הגוף שלהן. רק גברים יודעים מה טוב ונכון לנשים."

גם בפועה כותבים מכתבים

מכון פועה לא נשארו אדישים לקמפיין של קולך וגם הם החלו לשגר מכתבים אל הרופאים: "נודע לנו כי נשלח אליך מכתב מארגון "קולך" ובו נקראת להדיר רגליך מכנס בריאות האשה בו הוזמנת להרצות. ב"ה, באופן מעשי אף מרצה לא ביטל את השתתפותו, אך חשבנו שחשוב להביא לידיעתך את הדברים הבאים למרות היותם בוודאי ידועים ומפורסמים."

במכתב עליו חתום הרב מנחם בורשטיין וצוות הרבנים נכתב כי יש צורך להתחשב גם בקהלים דתים וחרדים שמגיעים לכנסים מסוג זה. "מתוך רגישות לדרישות הגוונים השונים שבציבור השומעים והמגיעים לכנס אנו מזמינים להרצות בכנס השנתי נושאי דברים. במקביל לכנס מקומן של הנשים אינו נפקד ואנו זוכים לשמוע ולהשמיע רופאות רבות ובכירות ונשות אמונה, חינוך והלכה בימי עיון רבים שהמכון עורך במהלך כל השנה. יצוין, כי בלעדי רגישות זו, ציבור שלם לא יוכל לקחת חלק בכנס הן כנושאי דברים והן כקהל הרחב, בשל הפגיעות ההלכתית שבעניין כלפיהם."

לטענת מכון פועה קולך מנסים להכפיש את פועלם ולהטעות את הרופאים "לצערנו, ארגון קולך, בחר להכפיש ולהטעות, כשבחר לפנות אליך במכתב ובו קריאה שאינה עולה בקנה אחד עם ליברליות וכבוד לזולת גם אם אינך מסכים עימו, תוך שהוא מטיל דופי בארגון העוסק ימים ולילות במענה לזוגות ולציבור רחב ביותר בעם ישראל. זאת ועוד, אנו תמהים על חוסר האחריות והרגישות מצד ארגון "קולך" כלפי ציבור רחב וחשוב (ובכללם נשים רבות המהוות כמחצית מבאי הכנס) אשר זוכים להפיק תועלת רבה ולהתעדכן בכנסים אלו ומהרופאים המשתתפים בו.

"בשנה שעברה העליל ארגון "קולך" בתקשורת, האשמות שאין להם שחר, כי הכנס מתנהל באופן של הסתרת הנשים, אפליית נשים בשאילת שאלות ועוד, כאשר לדברים אין קשר למציאות ולבסוף אף הודו על טעותם.

יצוין, כי בעבר הזמנו מספר פעמים את נשות "קולך" לפגישה עמנו כדי להסביר להן את הדקויות והחשיבות של העניין. אך לצערנו, הן מתעלמות מהזמנות אלו, ולא כך דרכה של תורה."