רב לירושלים - מההתחלה

בעקבות עתירתו של ראש עיריית ירושלים החליט בג"ץ כי "יש להתחיל מחדש את הליך בחירת רבני העיר ירושלים" בעקבות הליקויים הרבים שנמצאו בתהליך

חדשות כיפה אורי פולק 08/12/10 00:00 א בטבת התשעא

רב לירושלים - מההתחלה
אלנתן גוטווירט, צילום: אלנתן גוטווירט

בית המשפט העליון קיבל היום (ד) את עתירתו של ראש עיריית ירושלים, ניר ברקת, נגד שר הדתות - בעניין מינויו של רב העיר ירושלים.

בג"ץ קבע כי "יש להתחיל מחדש את הליך בחירת רבני העיר ירושלים" וכי אכן כי נמצאו ליקויים רבים בדרך בחירת בתי הכנסת לאסיפה הבוחרת את רבני העיר ובאופן התנהלות ועדת הבחירות לבחירת הרבנים ראשיים לירושלים.


ראוי שאחד מהרבנים שייבחרו יהיה מהזרם הציוני

(ברקת, והרב שטרן צילום: אריאל הורוביץ)


כזכור, לפני כארבעה חודשים עתר לבג"ץ ראש עיריית ירושלים, ניר ברקת, בה מתח ראש העיר ביקורת קשה על התנהלות הוועדה העליונה לבחירת הרבנים. לדבריו, במהלך חצי השנה האחרונה הוועדה פועלת באופן מגמתי ופסול, תוך אי עמידה בקריטריונים שקבעה לעצמה ובחוסר תיאום עם גורמי העירייה. כעת, כאמור, אישר בג"ץ את טענותיו.

בעקבות החלטת בג"ץ נמסר מלשכתו של ראש העיר ירושלים כי גם פרקליטות המדינה הסכימה עם רוב טענותיו של ברקת ובנוסף הסכימה כי יועצו של השר שנמצא בניגוד עניינים לא ירכז את עבודת ועדת הבחירות ויהיה מנוע גם להשתתף בישיבותיה. כמו כן בוטלה החלטת הוועדה באשר לבתי הכנסת שישלחו נציגים לגוף הבוחר ונקבע כי כל ההליך יתחיל מחדש.

במהלך הדיון מתחו השופטים ביקורת חריפה ביותר על עמדת הוועדה שלפיה רק מתפללים דתיים יקבלו ייצוג בגוף הבוחר. "אני מתפלל בבית כנסת שמחצית ממתפלליו בימים הנוראים אינם באים אליו כל יום. האם אין להם זכות לקבוע מי יהיה רב העיר?", הקשה השופט רובינשטיין, והוסיף: "כל אדם בירושלים נזקק לשירותי הרב. לא רק אדם דתי. כל אדם באשר הוא. יש לתת לכך ביטוי בגוף הבוחר שייצג וישקף את כלל תושבי העיר".

ראש העיר ברקת ציין כי ישנה חשיבות רבה להחלטת בית המשפט מהיום כי לאור הפגמים והליקויים יתחיל מחדש הליך הבחירות. "ההחלטה החשובה תמנע מחטפים נוספים ותאפשר בחירת רב ציוני לעיר, לצד רב חרדי. בחירת בתי הכנסת חייבת לשקף את אוכלוסיית העיר ללא אפליה ואי שוויון", ציין ברקת. עוד הדגיש ברקת כי הוא סבור כי רב ראשי מן הזרם הציוני מתוך שני רבני עיר הוא הכרח בעיר בה 70% מהאוכלוסייה היהודית איננה חרדית ובעלת צרכים ייחודיים משלה, ועל כן ראוי שאחד מהרבנים שייבחרו יהיה מהזרם הציוני.