מאבק על בתי הדין הרבניים

סערה סביב המשך כהונתו של מנכ"ל בתי הדין הרבניים, הרב בן דהאן: "צהר" ו"אמונה" – בעד, מסורבות הגט - נגד

חדשות כיפה אורי פולק 07/06/10 00:00 כה בסיון התשע

מאבק על בתי הדין הרבניים
usharf-cc-by-sa, צילום: usharf-cc-by-sa

סערה סביב שאלת המשך כהונתו של מנכ"ל בתי הדין הרבניים, הרב אליהו בן דהאן: בעקבות תמיכתו הפומבית של ארגון רבני "צהר" בהמשך כהונתו של המנכ"ל המכהן, מביע ארגון הנשים "מבוי סתום" התנגדות נחרצת להמשך כהונתו. עו"ד בתיה כהנא-דרור, מנכ"לית ארגון "מבוי סתום" הפועל לפתרון כולל לעגונות ומסורבות הגט בישראל, סבורה כי "הרב בן דהאן עומד בראשה של מערכת כושלת לאורך עשרים השנה האחרונות. אם נחליף את מנכ"ל בתי הדין, ייתכן והמציאות תשתנה".

"הרב בן דהאן הוא מגדולי המכחישים את תופעת מסורבות הגט", אומרת עו"ד כהנא-דרור בשיחה עם כיפה. "לטענת הרב בן דהאן ישנן כמאתיים מסורבות גט בישראל, כשהמספר האמיתי גדול פי כמה וכמה. הוא מזוהה לחלוטין עם מערכת בתי הדין ומגן על תפיסת העולם שלה. אין מדובר כאן בתפקיד ניהולי בלבד, אלא במי שבאפשרותו ליזום ולפעול לטובת העניין - אך הוא מעדיף לנהוג אחרת, תוך הרחבת סמכויות בתי הדין", מציינת עו"ד כהנא-דרור.

לדבריה, "מבלי כל קשר לתפקודו של הרב בן דהאן, לאחר תקופת כהונה של עשרים שנה, הגיע הזמן לרענן את המערכת וזו גם עמדתו של שר המשפטים נאמן". כהנא-דרור מציעה למנות אישה כמחליפתו של הרב בן דהאן, "הגיע הזמן שאישה תוביל את בתי הדין, כשבראש המערכת תעמוד מנכ"לית. כיום, במערכת בתי הדין הרבניים אפשר למצוא בקושי מזכירות. המנגנון כולו פועל על טהרת הגבריות וזה אולי מסביר את מעמדה השפל של האישה בתהליך הגירושין הרבני, כשהגט משמש בדרך קבע כקלף מיקוח בידי הבעל".

תומכים בבן דהאן: "צהר", "אמונה" ו"יד לאישה"

בעוד פחות משבועיים יזמן שר המשפטים, יעקב נאמן, את הוועדה למינוי דיינים. הוועדה תדון בסיום כהונתו של מנכ"ל בתי הדין הרבניים, הרב אליהו בן דהאן, המכהן כמנכ"ל בתי הדין בעשרים השנה האחרונות והמזוהה עם הציבור הדתי לאומי. כאמור, בן דהאן נהנה מתמיכתו של ארגון רבני "צהר", שאף פנה לשר המשפטים בבקשה לעצור את הליכי החלפת המנכ"ל.

ולא רק "צהר", המנכ"ל המכהן זוכה לתמיכה אף מארגון מסורבות הגט והעגונות, "יד לאשה". מנכ"לית הארגון, בת שבע שרמן, טענה בראיון ל"קול ישראל" כי על אף חילוקי הדעות הקיימים עם המנכ"ל המכהן, היא חוששת משיקולים קואליציוניים שבכוונתם למנות מנכ"ל חדש לבתי הדין הרבניים, מטעם מפלגת ש"ס. "יד לאישה" אף פנתה באחרונה לשר המשפטים, כדי להיפגש איתו עוד קודם החלטתו בנוגע למנכ"ל המכהן. במכתב עליו חתום הארגון נטען: "אין זה סוד כי הייתה לנו ביקורת משמעותית כלפי בתי הדין הרבניים, אך אנו מכירים ומוקירים את עבודתו של בן דהאן ואת הצעדים שעשה, ועודנו עושה להצעדת מערכת בתי הדין לעידן המודרני ולשיפור היחס לאזרח".

"הארגונים חוטאים לתפקידם הציבורי"

יו"ר ארגון האישה הדתית-לאומית "אמונה", ליאורה מינקה, העבירה בעצמה מכתב תמיכה נוסף בבן דהאן, לעיונם של ראש הממשלה ושר המשפטים. במכתבה טוענת מינקה כי גורמים חרדים עומדים מאחורי ניסיונות ההדחה של בן דהאן: "זאת לחלוטין לא החלטה תמימה, ואין לחשוד שהיא נובעת ממניעים זכים וטהורים של פרוצדורה מנהלית בשירות המדינה או של רצון כן להזרים דם חדש למערכת. את הרב אלי בן דהאן מבקשים לדחוק אל מחוץ למסגרת הזאת, בין היתר משום שהוא מייצג ומבטא גישה שאינה עולה בקנה אחד עם רוח הממסד החרדי, המרחפת על-פני המערכת, ופה ושם אף משמשת כנראה אבן נגף בדרכם של נציגיה".

"זהו אחד מרגעי האמת של המערכת הדתית, שתפקידה לשרת את כלל הציבור. הדחתו של הרב אלי בן-דהן ומינויו הצפוי של פוליטרוק פוליטי יורידו עוד יותר את קרנם של בתי הדין הרבניים וינחיתו מכה קשה לסיכוי שקרן אור אכן תבצבץ במהרה במערכת המידרדרת הזו", כותבת מינקה.

לעומתם, עו"ד כהנא-דרור רואה בתמיכה בבן דהאן בגידה של ארגוני הנשים, שותפיה למאבק. "אינני מבינה את העמדה הזו, אני חושבת שהארגונים הללו חוטאים לתפקידם הציבורי. "צהר", "יד לאישה" ו"אמונה" פועלים מתוקף העובדה שהמנכ"ל המכהן הינו מאנשי שלומנו, סרוג-כיפה. אז מה? אינני מפחדת כי איש ש"ס יכהן כמנכ"ל. הוא עשוי לעשות עבודה מצויינת במערכת. בעיניי, החלוקה סרוגים-חרדים לא הוכיחה את עצמה באשר לכמה דיינים בבתי הדין ועל כן היא איננה רלוונטית", היא מוסיפה.