כל מה שמשפחה דתית צריכה לדעת על התוכנית "חיסכון לכל ילד"

המדינה תשקיע בחיסכון חדש לכל ילד דרך הביטוח הלאומי. איפה כדאי להשקיע? איך עושים את זה? ואיך מתמודדים עם הבעיות ההלכתיות במסלולים 'לא כשרים'? כל השאלות והתשובות

חדשות כיפה חדשות כיפה 12/12/16 09:42 יב בכסלו התשעז

כל מה שמשפחה דתית צריכה לדעת על התוכנית "חיסכון לכל ילד"
shutterstock, צילום: shutterstock

בימים אלה מקבלים ההורים במדינת ישראל הודעה על חיסכון חדש של הביטוח הלאומי עבור הילדים שלהם, ובקשה לבחור איפה לשים את הכסף, והאם להכפיל את סכום החיסכון. בנוסף עולה בקרב הציבור הדתי השאלה האם יש להשקיע את הכספים דווקא במסלולים כשרים הלכתית, מה הבעיות ההלכתיות בהשקעה במסלולים שאינם כשרים ועוד. ריכזנו עבורכם את כל המידע למשפחה הדתית.

פנינו לחברת 'ברק הס ייעוץ והשקעות', המתמחה בייעוץ פיננסי למשפחות בציבור הדתי, בנוגע לשאלות הפיננסיות העולות מהתכנית החדשה, ולארגון 'חותם - יהדות על סדר היום', בכדי שיסבירו כיצד עוברים את התהליך על פי ההלכה, ועל הדרך מחזקים את שמירת השבת במרחב הציבורי.

אז על מה בכלל מדובר?

בהסכמים הקואליציוניים האחרונים הוחלט על הגדלה של קצבת הילדים. הממשלה החליטה שבמקום שהסכום יגיע להורים בהכנסה חודשית ש"הולכת לאיבוד" בשוטף - היא תפקיד את התוספת הזו לתוכנית חיסכון על שם הילד. תוכנית החיסכון הזה תשתחרר כשהילד יגיע לגיל 18, והסכום שיופקד לכל ילד הוא 50 ש"ח לחודש, שיופקדו גם רטרואקטיבית ממאי 2015.

אז מה אנחנו צריכים לעשות עם זה?

בחברת ברק הס ייעוץ והשקעות מסבירים כי כל הורה נדרש לקבל 2 החלטות:

1. לכל הורה ניתנת האפשרות להגדיל את ההפקדה לחיסכון, והוא יכול לתת לביטוח לאומי הרשאה להוריד מקצבת הילדים החודשית שלו 50 ש"ח נוספים. כמובן שבמקרה כזה הסכום שיופקד לחיסכון לכל ילד הוא 100 ש"ח במקום 50, שעם השנים יגדלו ויצטברו לחיסכון משמעותי יותר לילדים.

2. ניתן לבחור היכן החיסכון יתנהל, אתם יכולים לבחור בין תוכנית חיסכון בבנק, לבין קופת גמל.

אז מה כדאי?

"לדעתנו", מסבירים בחברה, "כדאי להכפיל את הסכום המופקד כל חודש לחיסכון. בסך-הכל מדובר בחיסכון טוב, ואת דמי הניהול על החיסכון הזה משלם ביטוח לאומי. עם זאת כדאי לדעת מראש: בניגוד לקצבת הילדים שעוברת ישירות אליכם, ואתם מוסמכים להחליט מה לעשות עם הכסף, במקרה הזה הכסף מופקד על שם הילד, וגם כשהוא יגדל הכסף יישאר רק שלו ולא של ההורים".

ואיפה כדאי לחסוך?

"ראשית, איפה לא...הריביות בתוכניות החיסכון שהבנקים מציעים אמנם לא אפסיות, אך הן גם לא משמעותיות מספיק. זהו אפיק סולידי מאד, שיש בו גם חסרונות נוספים. זו הסיבה שלדעתנו הפקדה לקופת גמל היא טובה יותר.

קופות הגמל משקיעות את הכספים שיופקדו בהן בשוק ההון. הניסיון מלמד אותנו שבחיסכון לתקופה ארוכה שוק המניות משיג את התשואה הגבוהה ביותר, ולמרכיב הזה יש משמעות אדירה בסכום החיסכון שיצטבר. לכן, אנחנו בחרנו להפקיד את הכסף בקופת גמל, במסלול השקעה עם סיכון מוגבר (מה שאומר שרוב הכסף מושקע במניות).

חשוב לשים לב: כשמשקיעים במניות יהיו זמנים שבהם שווי החיסכון ירד (כשתהיה מפולת בשוק המניות). בזמנים אלו הדבר החשוב ביותר הוא - לא לעשות כלום! להמתין בסבלנות שנה, שנתיים ואפילו שלוש עד ששוק המניות יתאושש, ורק אז - אם אכן יש צורך - להוציא את הכסף מהחיסכון. כאמור, הסטטיסטיקה אומרת ששוק המניות הוא המקום הרווחי ביותר לאורך זמן, והיא לוקחת בחשבון גם את הנפילות הללו.

תכל'ס, איך עושים את כל זה?

האמת, בניגוד לכל הציפיות - זה פשוט וקל. נכנסים לאתר הביטוח הלאומי ולוחצים על קישור "תוכנית חיסכון לכל ילד".

מכניסים נתונים פשוטים: מס' תעודת זהות (בדרך כלל של האמא), מס' כרטיס אשראי או את מספר חשבון הבנק אליו נכנסת היום קצבת הילדים בתור אמצעי זיהוי, ועוברים מיידית לתהליך הבחירה שלכם. כאמור תתבקשו לבחור האם להגדיל את ההפקדה מ-50 ל-100 (מה שיקטין את הקצבה החודשית הנוכחית שלכם, אך יגדיל משמעותית את החיסכון לילדים), ולאחר מכן תתבקשו לבחור האם להפקיד בבנק או בקופת גמל, ולבחור באיזו קופת גמל ברצונכם לחסוך.

ומה עוד?

"אחרי שתבחרו קופת גמל, תתבקשו לבחור באיזה בית השקעות להשקיע. יש שם כמה בתי השקעות טובים, ודמי הניהול בכולם משולמים על ידי המדינה, כך שזה אפילו לא משנה... אנחנו בחרנו את אינטרגמל משום שהם משקיעים את הכסף באופן פאסיבי, ומסלול ההשקעות בסיכון מוגבר אצלם הוא גם מסלול כשר הלכתית (נכון להיום)".

בשביל להסביר את הנקודה ההלכתית, פנינו לארגון 'חותם' - 'יהדות על סדר היום', שיחד עם מכון כת"ר הוציא לאחרונה חוברת העוסקת בהשקעות כשרות שפתוח לעיון באתר הארגון.

מה זה 'מסלול כשר' ולמה זה חשוב?

"בהשקעה ללא פיקוח ישנן בעיות הלכתיות של ממש, שהעיקריות שבהן הנאה מרווחי שבת, ואיסורי ריבית", מסביר אבנר פורת מארגון 'חותם'. "מי ששם את כספו באפיקי השקעה שאינם שומרים שבת, יש לו על מי לסמוך, אך נכון לכתחילה להשקיע בחברות שאינן מחללות שבת. כך גם בנושא ריבית, יש להשקיע באפיקים שהמסחר בהם נעשה תחת 'היתר עסקא'.

מעבר להלכה הפורמאלית, חשוב לדעת מהבחינה הערכית שלכסף הפרטי שלנו יש כוח רב והשפעה אדירה, חיובית או שלילית. הכסף שלנו ניתן לחברות הבורסאיות והן משקיעות אותו כאוות רצונן. אמנם חלק גדול מהחברות מתנהלות ללא דופי, אולם הרבה מהן מחללות שבת, ואחראיות לחילול שבת רב במדינת ישראל", הוא מסביר.

"לכן, נכון תמיד לבדוק האם ההשקעה עולה בקנה אחד עם עולם הערכים של המשקיע. למשל - גם אם ניתן להכשיר באופנים מסוימים קניית מניות של חברה המחללת שבת, יש לשקול את ההשלכה הציבורית של הרכישה. ניסיון השנים האחרונות הראה שהדרת רגליהם של משקיעים פרטיים מקרנות המחללות שבת גרמה לשינוי של דפוסי פעילותן. מגמה עקבית של המשקיעים שומרי המצוות תביא לכך שרשות הרבים הלאומית שלנו תהיה שבתית יותר, וישראלית במובן העמוק של המילה".

איך בוחרים מסלול כשר? איך אני יודע לזהות כזה?

"באופן כללי, כאשר בוחרים את הגוף שדרכו אנו מעוניינים להשקיע את כספינו, הן בחיסכון ארוך טווח כגון קרן פנסיה, והן בחסכונות לטווח קצר, צריך לשאול את סוכן הפנסיה או את הפקיד בבנק לגבי המסלולים הכשרים שיש להם. בתכנית החדשה של הביטוח לאומי, יש מספר חברות ומסלולים שמפוקחים הלכתית, והאפשרות הזו מופיעה באתר שבו בוחרים במסלול השקעה. כדי להכיר את המסלולים הכשרות השונים, מומלץ לעיין בחוברת ההדרכה של חותם בנושא."

בחרתי כבר מסלול שאינו ברשימה, האם עלי לעבור?

"אם נבחר מסלול שאינו ברשימת המסלולים המפוקחים, אפשר תמיד לעבור מסלול, וכך רצוי", אומר פורת. "אם נבחרה אפשרות של השקעה דרך בנק ולא דרך בתי השקעות - כך שלא ניתן לשנות למסלול כשר, כדאי ליצור קשר עם אחד הגופים המפקחים ולברר האם לדעתם ניתן להישאר באותו מסלול ספציפי".

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן