מחאה פוליטית ובוז מהקהל: דגלי פלסטין באירוויזיון

ההופעה המדוברת של מדונה באירוויזיון לוותה ברקדנים, ששניים מהם הופיעו עם דגלי ישראל ופלסטין, כמחווה לשלום כנראה, וגררו תגובות זועמות. גם המשלחת האיסלנדית הניפה דגלי פלסטין בזמן ההכרזה על הניקוד שלה, וזכתה לבוז אדיר מהקהל

חדשות כיפה יהונתן קליין, חדשות כיפה 19/05/19 09:01 יד באייר התשעט

מחאה פוליטית ובוז מהקהל: דגלי פלסטין באירוויזיון
דגלי ישראל ופלסטין על בימת האירוויזיון, צילום: 'כאן' תאגיד השידור

לא חשבתם שהאירוויזיון בישראל יעבור בשקט, נכון? טילים מעזה אמנם לא היו, תודה לאל, אך על במת האירוויזיון התקיימה מחאה פוליטית. במהלך הופעתה של מדונה, 'מלכת הפופ' העולמית, הנחשבת לאחת הזמרות המובילות והפופולריות בכל הזמנים, היתה האירוע המרכזי של גמר האירוויזיון אמש (מוצ"ש), מלבד תחרות השירה עצמה, כמובן.

הגעתה של מדונה לאירוויזיון מומנה על ידי המיליארדר היהודי-קנדי סילבן אדמס, ועלותה מוערכת בכמיליון וחצי דולר. ההופעה עצמה, שכללה שני שירים, אחד ותיק של הזמרת ואחד בביצוע בכורה, זכתה לקיתונות של לעג ברשתות החברתיות ברחבי העולם, לאחר שנטען כי זייפה בצורה קשה במהלך השיר הראשון שביצעה. אך גם מעבר למוזיקה מדונה הצליחה, כדרכה, למשוך אש, לאחר ששניים מהרקדנים שהופיעו עמה נשאו על גבם דגלי ישראל ופלסטין, כנראה כסמל לחתירה לשלום.

מדונה עצמה התראיינה בשבוע שעבר, לאחר שהופעל עליה לחץ כבד שלא להגיע לישראל מטעם ארגון ה-BDS, ואמרה כי לעולם לא תיכנע למטרות פוליטיות על חשבון המוזיקה. בתאגיד השידור האירופי, ה-EBU, אמרו לאחר ההופעה כי לא ידעו על התכנית להופיע כך מראש: "הקטע הזה בהופעה לא היה חלק מהחזרות. תחרות האירוויזיון היא אירוע לא פוליטי ומדונה הייתה מודעת לכך".

מחאה איסלנדית ובוז רועם

גם חברי המשלחת האיסלנדית לא טמנו ידם בצלחת. חברי ההרכב "הטארי", שהופיעו בתחרות עצמה עם השיר 'השנאה תנצח', בעל סממנים מיניים-אלימים בולטים, והגיעו למקום העשירי, הניפו דגלי פלסטין בעת שהוקרא הניקוד שלהם, וזכו לשאגות בוז מהקהל, שנמשכו דקות ארוכות, גם לתוך ההכרזה על השיר הבא.

בניגוד למדונה, חברי ההרכב האיסלנדי לא הסתירו את כוונותיהם, והכריזו מספר פעמים לפני התחרות כי יקיימו מחאה כלשהי נגד ה'כיבוש'. במסיבת עיתונאים לפני התחרות אמרו כי  "היו שמחים לראות את סופו של הכיבוש הישראלי ואת בואו של השלום".

https://twitter.com/IngiBekk/status/1129889650875740160 (מאבטח מחרים לאיסלנדים את דגלי פלסטין)

לאחר הפרובוקציה, ניגשו מאבטחים אל חברי ההרכב האיסלנדי והחרימו מהם את הדגלים. על פי תאגיד השידור, איסלנד צפויה להיענש על הנפת דגלי פלסטין, אולי אפילו עד כדי הרחקה מהתחרות הבאה, עם זאת, נראה שהעונש לא צפוי להרחיק לכת עד כדי כך.