ראיון מבית ספר למוזיקה לבמה הגדולה: אורי כלטוב משיק קריירה מבטיחה וסינגל בכורה

הזמר הסרוג והצעיר משחרר סינגל ראשון בדרך לאלבום בכורה, "לא זמן למות עכשיו", ומספר לכיפה על הדרך שעבר מ"בית ספר למוזיקה", ללהקה הצבאית בה הוא משרת ועד ההחתמה המפתיעה שהעלתה אותו למגרש של הגדולים | וגם: על היחסים העדינים שבין אומנות ואלוהים

אביחי ישראל אביחי ישראל, חדשות כיפה 20/02/23 16:57 כט בשבט התשפג

מבית ספר למוזיקה לבמה הגדולה: אורי כלטוב משיק קריירה מבטיחה וסינגל בכורה
כלטוב בהופעה, צילום: תמר חנן

השם אורי כלטוב אולי מוכר לחלק מכם: הוא הופיע עם אחותו, נועם, בעונתה השלישית של "בית ספר למוזיקה" ולאחר מכן הם הפכו לצמד "האחים כלטוב". אמש (א') שחרר אורי את סינגל הבכורה שלו בשם "לא זמן למות עכשיו", ובראיון מיוחד לכיפה הוא מספר על הדרך שלו ועל העבודה על אלבום הבכורה שישוחרר בהמשך השנה.

שילוב בין מזרח ומערב

כלטוב מגיע מבית מוזיקלי, ומעיד כי גדל על מוזיקאים כמו מתי כספי, יוני רכטר ויהודית רביץ. סבו הוא משה חן, שעבד כיובל שנים בקול ישראל כמעטר מוזיקלי וכעורך תוכניות מסורת, ולדבריו הוא חיבר אותו לעולמות של פיוט ומוזיקה אתנית. "ביסודי קיבלתי נוקיה והתחלתי להוריד שירים מיוטיוב, היו שם זמרים כמו עברי לידר ואמיר דדון. באיזשהו שלב גיליתי את אביתר בנאי והעיניים שלי נפתחו לעולם חדש ומופלא".

כולטוב בבית ספר למוזיקה

כלטוב בבית ספר למוזיקה | צילום: פרטי

כלטוב למד בישיבה תיכונית בירושלים, ובחר במגמת מוזיקה אותה למד בתכנית של "הצוללת הצהובה". הוא היה חלק מכמה הרכבים והקים גם אחד משלו, "פרוייקט א2", לצד חברו אלישע הלוי. בסוף התיכון הוא התגייס ללהקת חיל חינוך, ממנה הוא עתיד להשתחרר בחודשים הקרובים, ושם לדבריו הוא אזר אומץ לראשונה לצאת עם המוזיקה האישית שלו לעולם שבחוץ. "התחלתי להסתובב עם השירים במהלך הצבא, ולאט ולאט נוצרה קהילה סביב השירים שאפילו עוד לא יצאו. עד עכשיו עשינו כבר כמה הופעות בתל אביב וירושלים", הוא מספר.

בלהקת חיל החינוך

בלהקת חיל החינוך | צילום: שירי עציץ

סינגל ראשון ועבודה עם מפיקי-על: "לא רציתי לחזור על דברים שעשו בעבר"

השם שנבחר לסינגל הראשון הוא "לא זמן למות עכשיו", שנפתח במילים "עכשיו אתה לבד". כלטוב מספר שהשיר נכתב מתוך משבר רפואי מטלטל שהוא חווה ועליו התגבר. "חוויתי בדידות עמוקה ומשבר אמון מול עצמי ורציתי לנסח לעצמי את מה שאני חווה. יצא לי פזמון אופטימי בצורה לא אופיינית", הוא צוחק. בפזמון הוא מסתכל להתמודדות בעיניים: "וזה לא הזמן למות עכשיו, בין חלום למציאות עכשיו / מחזיקים בשיניים, גוועים ברעב / וזה ניצחון או שטעות עכשיו, חידלון או משמעות עכשיו / מסתכלים בעיניים, שורדים את הקרב". על השיר הוא כתב כי "יש אומץ מסויים במפגש עם רגעים מהעבר שתוקפים בדרך כלל בסיטואציות לא צפויות. חשוב להסתכל להם בעיניים ולא לתת להם להסתיר את האור הגדול שבחיים".


האזינו לשיר החדש

על הסינגל החדש עבדו שניים מהמפיקים המצליחים בישראל, סתיו בגר וטל פורר, שחתומים על לא מעט ממה שאתם שומעים בשנים האחרונות ועובדים עם זמרים כמו עידן רייכל, עומר אדם, נתן גושן, ריטה ושלמה ארצי. החיבור של אמן צעיר ודתי עם מפיקי-העל האלה הוא מפתיע, וכלטוב מספר על החיבור הזה שקרה בכלל באינסטגרם כשבגר שלח לו הודעה.

אורי כלטוב | צילום: בן מיזרחי

"הייתי בהלם. תחשוב מה זה, בגיל 17-18, לקבל הודעה מהמפיק שאתה הכי מעריץ". בגר הזמין אותו לפגישה, עד שלבסוף כלטוב הוחתם בלייבל ראשון מסוגו בארץ בשם "Session 42", לייבל שהקים בגר יחד עם המפיקים ינון יהל וטל פורר ובעצם מאחד תחתיו את העבודה הניהולית והמוזיקלית. "פחדתי מסדר הגודל של האנשים שאני יושב מולם, הייתה יראת כבוד שהקרינה עליי קצת. המפיקים האלה עושים בעיקר פופ ולא רציתי לחזור על דברים שעשו בעבר, בסופו של דבר קיבלנו שיר מיינסטרימי עם עומק מוזיקלי שאני מאוד מתחבר אליו".

על מקומה של הדת והאמונה: "המקום שלי כאמן הוא לא להפיץ את הדת, אני מפיץ את אורי"

הוא בן 20 ומגדיר את עצמו כאדם דתי ומאמין. כשאני שואל אותו על מקומה של היצירה בתוך האמונה יש לו תשובה ברורה: "אני לא יוצר ממקום שעסוק רק בדת או אלוהים. אני מתעסק בחוויות ובהתמודדויות שלי, של אורי, שהמון פעמים פוגשות את אלוהים והדת והמון פעמים לא. לפעמים זו גם התמודדות ויש לי שירים על כמה קשה ומורכב לי ואני לא מבין. המקום שלי כאמן הוא לא להפיץ את הדת, אני מפיץ את אורי, ודרך זה אולי יתחברו". נציין כניגוד את ישי ריבו, שאומר בפה מלא כי לא יכתוב טקסט שאינו דתי.

ישי ריבו, התרגש מההופעה

ישי ריבו. כותב רק טקסטים דתיים | צילום: Arie Leib Abrams/Flash90

הדיון הזה מכניס את כלטוב למחשבות, והוא מהסס האם לומר את הביטוי "לקדש שם שמים". בסופו של דבר הוא מסביר: "כשחילוני רואה דתי שלא שר רק על אלוהים, זה מקרב באישזהו מקום ומערער את הסטיגמה 'אה, הנה עוד אחד'. בעיניי חנן בן ארי עשה שינוי בארץ בכל מה שקשור למוזיקה הדתית והוא יושב בדיוק על הנקודה הזו שאני מדבר עליה: לכתוב על החיים, וגם אלוהים הוא חלק מזה, בדיוק כמו עצב, שמחה או שברון-לב".

אורי כלטוב יופיע ב-31.3 מופע צהריים במועדון הגריי, תל אביב