הרב אורי שרקי לא מבין את העליהום על חנן בן ארי: "מבטא את עומק נשמת הדור"

בצל סערת הצניעות בקליפ של הזמר הסרוג והמצליח, הרב שרקי משמיע קול אחר: "תפקידה של היהדות להניח כיפה על גבי כמה פסוקים ולזמר אותם בתוספת קצת אוי אוי אוי ובזה יש לך שיר קודש? לא נראה לי" | לצד זאת, הוא מסתייג: "לא נצדיק כל פגיעה בהלכות צניעות"

חדשות כיפה חדשות כיפה 13/01/23 12:37 כ בטבת התשפג

הרב אורי שרקי לא מבין את העליהום על חנן בן ארי: "מבטא את עומק נשמת הדור"
הרב אורי שרקי. , צילום: איתי בן עזרא

מאז יצא שירו החדש של הזמר חנן בן ארי, החלה ביקורת סביב הופעת נשים בקליפ של השיר "אלא בי". הטוקבקים החלו לקטול, הרבנים החלו להתייחס ובן-ארי מצא עצמו בליבה של סערה מגזרית. בצל הסערה הזו, הרב אורי שרקי התראיין לערוץ Tov והתייחס לסוגיה ממבט אחר, חיובי, והדגיש את הצורך באומנות אמיתית.

הרחבת הספרות והאומנות הן סימן לתנועה תרבותית חיה ולתחייה לאומית

"אומנות בהגדרה איננה יכולה להיות מגוייסת כי האומנות מבטאת את נפש האומן", אמר הרב שרקי. "אלא מה, השאלה מה יש בו. הרב קוק אמר שלפני שסופר טובל את עטו בדיו הוא צריך לעשות תהליך של תשובה, הוא צריך לטבול את הנפש שלו. לכן אני חושב שכל אדם שרוצה לעסוק באומנות צריך לבנות עולם טוב בליבו, ומה שיש בליבו זה מה שיצא אל הפועל באומנותו".

"יש לרב קוק ראיון עם הסופר אז"ר, שהוא רצה שהספרות העברית החדשה תעסוק רק בענייני קודש ונצח. הרב קוק אמר לו: 'הדברים שלך נטולים מן החיים וכנראה נובעים מהטומאה הרצוצה של הגלות שעדיין מפרכסת בתוך נשמתך'. אדרבה, הרב מדבר על הרחבת הספרות והאומנות, שהן סימן לתנועה תרבותית חיה ולתחייה לאומית. תפקידה של היהדות להניח כיפה על גבי כמה פסוקים ולזמר אותם בתוספת קצת אוי אוי אוי ובזה יש לך שיר קודש? לא נראה לי", מבהיר הרב את ההבדל בין אומנות מגוייסת לאומנות פורצת.

הרב קוק | צילום: צילום מסך, כאן 11

התעוזה הפנימית שאנחנו רואים אצל חנן בן ארי מבטאת את עומק נשמת הדור

הרב שרקי התייחס לאומץ ולרוח הדור שמבוטאת בשירים מסויימים, והסכנה שאורבת בהתעלמות. "אני חושב גם שאוי להם לדתיים אם הם ירצו לשמוע מהאומנים שלהם, אם אפשר לומר, רק דברים מתוקים, איזה וורט לשולחן שבת. אני חושב שאדרבה, התעוזה הפנימית שאנחנו רואים אצל אנשים, כמו למשל חנן בן ארי, היא מבטאת את עומק נשמת הדור. ואם אנחנו לא קשובים להיגדים האלה, להגיגים האלה, אנחנו חסרים משהו בהבנת הדור ובוודאי שהדור גם לא ישמע לנו".

הוא הבהיר כי לדעתו יש כאן יצר של בנייה וצמיחה. "אני חושב שכולנו צריכים להיות שמחים על זה שהיצירה מתחילה לפרוץ את הגבולות, לא משום שיש יצר של הרס, אלא אדרבה, בגלל שיש יצר של בניין. ובניין דורש גם בחינה מחודשת לפעמים של הסדקים שבתוך ההכרה שלנו והסדקים האלה הם צריכים חיזוק, אבל אתה צריך קודם כל להבחין בהם".

צפו בראיון של הרב שרקי:

הרב שרקי: "הדברים נובעים מזה שהקב"ה שם אותנו בעולם מורכב"

"אני חושב שאנחנו עושים טעות כאשר אנחנו מעמידים יוצר למשפט", ממשיך הרב שרקי. "אתה צריך להעמיד את הצריכה שלך את היצירה למשפט. היוצר יעשה כטוב בעיניו. עכשיו, אם הוא ישאל את הרב שלו אם זה מותר להציג, אם זה אסור להציג, זה בעיה של הרב איתו, זו שאלה הלכתית, זה לא קשור לטיב של היצירה. לגבי מה שאתה ציינת על חוסר הצניעות, הרי הבדיחה הידועה היא שתלמיד חכם תמיד יכתוב 'אני במקרה הזדמנתי לבית של חמותי והטלוויזיה הייתה דלוקה ואז ראיתי כך וכך', כלומר צריך להתנצל".

"אנחנו היום כבר בשלב של ההתקדמות של שפע החיים שאנחנו חיים בתוכו, שבו אנחנו צריכים להבין שאנחנו בעולם מורכב ואנחנו נפגשים במציאויות לא פשוטות, לא חיוביות, אבל הן גם כן חלק מהמתח שיוצר את החיים אצלנו", מדגיש הרב. "מובן מאליו שאנחנו לא נצדיק כל פגיעה בהלכות צניעות, או בכל ההלכות האחרות, אנחנו רק צריכים להבין מאיפה כל הדברים האלה נובעים, הם נובעים מזה שהקב"ה שם אותנו בעולם מורכב".


(חנן בן ארי - אלא בי)