שיר בהשראת ברסלב והמנון ישראלי |הבלתי נשכחים של נעמי שמר

17 שנים לפטירתה של נעמי שמר המשוררת הלאומית של ישראל - ה"פזמונאית" כפי שכינתה את עצמה. שמר הותירה אחריה נכסי צאן ברזל בשירה הישראלית, מירושלים של זהב ועד לו יהי. סיכמנו עבורכם את השירים הבלתי נשכחים | האזנה נעימה

חדשות כיפה חדשות כיפה 16/06/21 14:28 ו בתמוז התשפא

שיר בהשראת ברסלב והמנון ישראלי |הבלתי נשכחים של נעמי שמר
נעמי שמר ז"ל, היסטוריה כבר בחייה, צילום: פלאש 90

מחר (ה') נציין 17 שנים לפטירתה של הגדולה ביותר בזמר העברי, נעמי שמר, שהלכה לעולמה ב- ז' בתמוז תשס"ד. מאחורי שמר עומדים מאות שירים, כולם נהדרים ומעוררי השראה שהפכו אותה לאגדה ישראלית עוד בחייה. רבים קראו לה "המשוררת הלאומית" על אף שהיא עצמה העדיפה לכנות עצמה רק כ"פזמונאית", אך עם כך שהיא התוותה את הפסקול הישראלי אין להתווכח. לזכרה בחרנו את עשרת השירים הכי מעוררי השראה של שמר.

1. ירושלים של זהב

אין ספק כי מדובר בטופ של שיריה של שמר, הנחשב לאייקוני והמכונן ביותר שלה. את השיר כתבה והלחינה בשתי תקופות, כאשר את שלושת הבית הראשונים כתבה לפני שחרור העיר ואת הבית הרביעי כתבה לאחר מלחמת ששת הימים. לאחרונה השיר עלה לכותרות לאחר שחשפנו בחדשות כיפה כי בקונצרט שירי אהבה לירושלים שנשעה לרגל חגיגות יום ירושלים, הושמט הבית הרביעי אותו ביצעה יובל דיין. השיר נחשב לאחד השירים הגדולים ביותר בתולדות המדינה, אם לא הגדול שבהם, עד שהיו כאלה שהציעו כי יהפוך להמנון המדינה.

2. חורשת האקליפטוס

השיר השני המזוהה ביותר עם המשוררת, הוא השיר המתאר את נוף ילדותה של שמר שגדלה בקיבוץ קבוצת כנרת. השיר הפך את את המקום השוכן סמוך לגדות הירדן, למוקד עלייה לרגל כדי שתיירים יבאו לראות את השיר במו עיניהם. השיר מתייחס לכל פרט מילדותה, מצמח המלוח הגדל על גדות הירדן, ועד סיפור הלחימה בדגניה מול כוחות הירדנים. לאחר שהחורשה הפכה למפורסמת ביותר, ב-2008 הוחלט לקרוא לחורשה בקבוצת כנרת על שמה של שמר. במקור היא נטעה לזכרו של של מנחם שמואלי (ממשי) במלאת שנה למותו.

3. על כל אלה

השיר שנכתב בשנת 1980 הוא תמצית הסיפור הישראלי, מציאות בה אנו נהנים מתקומה אדירה הבאה בליווי מחירים לא קלים. את השיר החליטה נעמי שמר לכתוב לאחותה הצעירה שהתאלמנה, אך עם הזמן הפך למעין המנון ימיני. בעת פינוי ההיאחזות בסיני ופינוי גוש הקטיף, ביקשו המפונים להשתמש בשיר הזה כדי לנסות לעודד את רוחם השבורה. כמו שירים רבים שכתבה, שמר קיבלה לא מעט השראה מהמקורות בהם מהפסוק: "השיבנו ה' אליך ונשובה חדש ימינו כקדם" החותם את מגילת איכה העצובה. השראות רבות באות גם ממגילת קהלת המתמקדת בהשוואה בין הטוב לרע, אך היא לוקחת את זה לתפילה ותקווה שבסוף הכל יהיה טוב.

4. שירת העשבים

שמר הרבתה להסתכל במקורות השונים לפני שכתבה את שיריה, חוץ מהתנ"ך גם החסידות היוותה עבורה השראה. שירת העשבים הוא למעשה שיר המבוסס על קטע של רבי נחמן בליקוטי מוהר"ן בו כתוב: "כִּי כָּל עֵשֶׂב וָעֵשֶׂב יֵש לוֹ שִׁירה שֶׁאוֹמֵר, שֶׁזֶה בְּחִינַת פֶּרֶק שִׁירָה, וּמִשִּׁירַת הָעֲשָׂבִים נַעֲשֶׂה נִגּוּן שֶׁל הָרוֹעֶה". גם יתר השיר מבוססת על קטעים מספרים נוספים של חסידות ברסלב כמו ליקוטי הלכות ושיחות הר"ן. השיר הפך לסממן של חג ושרים אותו לרוב כחלק משירי ט"ו בשבט, כמו לשירים רבים של שמר גם שיר זה זכה לעיבודים רבים.

https://www.youtube.com/watch?v=mypB2220Rfk

5. לו יהי

לא רק מקורות קדושים הוו השראה לנעמי שמר, השיר הינו גרסה מתורגמת לשיר המפורסם של הביטלס "Let it be". גם שיר זה נכתב בסמוך לאירועים אקטואליים, הפעם השיר נכתב בזמן מלחמת יום הכיפורים. אמנם השיר של הביטלס מהווה המקור, אך שמר ערכה בתרגום שינויים שעבורה הם מהותיים ואף סותרים את המסרים של הלהקה הבריטית. בעוד שהשיר קורא לתת לחיים לזרום כפי שהם ובסוף יהיה טוב, אצל שמר יש קריאה לשינוי ושיש להביא את הטוב ולא רק לחכות לו. בגלל שהשיר נכתב בתקופה קשה הוחלט במרבית הגרסאות להוריד את המשפט על המבשר העומד בדלת, כי עבור משפחות רבות הייתה זו בשורת איוב.

6. ואלס להגנת הצומח

יש שירים שעם הזמן מקבלים משמעות חדשה ועוצמתית, כזה הוא השיר ואלס להגנת הצומח בעידן המי טו. שמר המפוקחת כתמיד זיהתה מגמה חמורה של הטרדות מיניות, ולא חששה לכתוב על כך בצורה ביקורתית ועוקצנית. השיר שנדמה כמו שיר עידוד על הגנת הפרחים המוגנים וציד חיות מוגנות, למעשה מבקש הגנה על משהו בסיסי הרבה יותר. השיר בא בעיקר להילחם את מלחמתן של החיילות בצה"ל הסובלות מהטרדות, אך עם פתיחת המודעות בנושא בשנים האחרונות הוא מקבל משמעות מחודשת וחזקה.

7. אצלנו בחצר

לא רק קהל המבוגרים זוכר וזכה ליהנות ולהתרשם משיריה של שמר, אלא גם הילדים שלהם שעד היום שרים את שיריה. השיר אצלנו בחצר הוא שיר שאף נלמד עד היום במערכת החינוך, בו תלמידי ישראל נפתחים לשפות העולם ולגלובליזציה. המסר החיובי של יצירת קשרים סביב המילה הבסיסית "שלום" הוא מרגש ומשעשע בו זמנית. וגם בסוף כשילדים מזמרים לעצמם את השיר הם גם ידעו להגיד שלום בעוד עשר שפות נוספות.  

8. אני גיטרה

לא רק שירים כלל ישראליים חיברה שמר, אלא גם שירים אישיים עבור אנשים פרטיים, כזה הוא אני גיטרה. את השיר כתבה לכבוד ערב מחווה לזמר בני אמדורסקי בשנת 1993, שבדיעבד הפך לשירו האחרון. השיר נכתב שלושה חודשים בלבד לפני מותו של הזמר שנפטר ממחלת הסרטן, בעקבות כך השיר הפך לשיר זיכרון לאמדורסקי. למרות התזמון העצוב, השיר הפך ללהיט במשך שנים רבות וגרסאות נוספות נתנו לשיר, האחרונה שבהם בוצעה על ידי חבורת זהו זה, בלב משבר הקורונה.

 

9. אנחנו שנינו מאותו הכפר

אחד האירועים שהופכים שיר לנכס צאן ברזל הוא שיר המושר באופן תדיר באירועי יום הזיכרון לחללי צה"ל. אנחנו שנינו מאותו הכפר הוא למעשה סיפורם של אב "זאבל'ה" עמית ויוסף "יוסל'ה" רגב, שני חברים קרובים מאוד שיצאו למסע משותף בעקבות נפילתו של חבר שלישי בחבורה, יוסף בנטוב ז"ל. בנטוב נהרג במלחמת השחרור, ונקבר קבורת שדה, חבריו למושב ביקשו בקשה מיוחדת ממשה דין להיכנס לשדה הקרב ולהביא את חברם לקבורה במושב. כמו שירי זיכרון רבים כמו בלדה לחובש, השיר אנחנו שנינו מאותו הכפר הוא שיר שעמד בראש מצעד הפזמונים, ועד היום הפך לחלק מפסקול היום הנורא.

לפני שנגיע לשיר האחרון ראוי לציון לזכרה של שמר את השיר "עצוב למות באמצע התמוז" שיר שכתבה בעת שעברה ניתוחים רבים בחודש זה, שהוא גם החודש בו נולדה. בדיעבד הפך להיות השיר לזכרה גם כן, לאחר שבסוף נפטרה בחודש זה, עשרה ימים בלבד לפני יום הולדתה ה-74. 

10.הכל פתוח

נסיים בשיר מתוק ואופטימי של שמר, גם הוא הפך ללהיט בקרב ילדי ישראל וגם הוא קשור בילדותה של המשוררת. השיר נכתב לאחר ששמר חזרה לגור בקיבוץ בו נולדה, ובכך קיבלה השראה לכתוב שירי ילדים סביב יישוב נעוריה. הכל פתוח הוא שיר הפותח את העולם לילדים עם המסר החשוב שאכן "הכל אפשרי", וגם הוא נכלל בתכנית מערכת החינוך לכיתות היסודי. השיר התפרסם קלטת הילדים "אצלנו בפסנתר" אך התגלתה בו טעות, שמר כתבה כי הכנרת "סוערת" בטורקיז, אך בהקלטה שרו "זוהרת". המסר החשוב של הכל פתוח הוא המסר, שעבורנו, נכון לסגור אתו את שיריה של נעמי שמר ז"ל.

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן