הלך הבית | דווקא השיר ירושלים של זהב צונזר בערב שירי אהבה לירושלים

כיצד קורה שדווקא בקונצרט המציין שירי אהבה לירושלים, משמיטים את הקטע הימני לאומי בהמנון הירושלמי, משתתפים במופע שזעמו על ההשמטה המכוונת טוענים כי מדובר בהחלטה פוליטית של הלהקה. מנצח התזמורת: ההשמטה מטעמים מוסיקליים

חדשות כיפה חדשות כיפה 10/06/21 21:47 ל בסיון התשפא

הלך הבית | דווקא השיר ירושלים של זהב צונזר בערב שירי אהבה לירושלים
נעמי שמר, ילמדו שירים שלה בשיעורי היסטוריה, צילום: פלאש 90

ביום שני האחרון התקיים בכיכר ספרא קונצרט שירי אהבה לירושלים, הקונצרט שהיה אמור להתקיים ביום ירושלים על מנת לחגוג את איחודה מחדש נדחה ליום שני האחרון, עקב המתיחות הביטחונית ששררה בעיר ערב יום ירושלים, מתיחות אשר לא אפשרה לחגוג את איחוד ירושלים בראש חוצות מחשש לזעם הערבי. 

אך למרבה הפליאה נראה כי המתיחות בין יהודים לערבים והמצב הפוליטי נכנסו אף הם לשיקולים האומנותיים של הפקת הקונצרט, על אף שהמתיחות בירושלים שככה, והמצב בירושלים שקט באופן יחסי למצב במבצע 'שומר החומות', נראה כי דווקא בהופעה שנערכה ביוזמתה של עיריית ירושלים ומוקדשת כולה לאהבת ירושלים ואיחוד העיר, בחרו לחשוש משירת הבית האחרון בשיר 'ירושלים של זהב'. 

משתתפים אשר היו בהופעה הביעו תרעומת על כך שהזמרת יובל דיין שביצעה בקונצרט  את השיר 'ירושלים של זהב' לא שרה את הבית האחרון בשיר. אחד המשתתפות סיפרה כי השמטת הבית שמדבר על חזרת היהודים אל בורות המים והר הבית נעשתה בכוונה, וכי לא מדובר במקרה, לטענתה הלהקה שליוותה את האירוע "תזמורת מזרח ומערב" מורכבת מיהודים וערבים, ונראה כי פן פוליטי נכנס בהחלטה של מנצח הלהקה כשבחר שלא להכניס את הבית הנוסף דווקא ביום חגה של העיר.

כזכור, השיר ירושלים של זהב מוכר כהמנונה הבלתי מעורער של ירושלים, ונחשב כשיר האהוב ביותר על הציבור הישראלי והיהודי, הוא נכתב על ידי נעמי שמר כחודש לפני מלחמת ששת הימים, והספיק תוך זמן קצר להתחבב על הציבור בישראל. כמה שבועות לאחר מכן עבר השיר שדרוג חיובי מכיוון שלאחר מלחמת ששת הימים אוחדה העיר ירושלים, והיה צורך לבטא זאת בהמנון שלה, נעמי שמר הוסיפה את הבית האחרון בשיר המספר על החזרה של היהודים אל הר הבית והעיר העתיקה. ובכך התקבע את השיר כהמנון הירושלמי. כך שהשמטת בית חשוב המבטא בין היתר רגשות ימנים לאומיים, אינו נראה כמעשה תמים בימים אלו, בטח ובטח כאשר מדובר ביום ירושלים בתקופה מתוחה ביטחונית בעיר אשר מתרחשת סביב אותם מסרים. 

בעיריית ירושלים טענו באופן תמוה כי לא מדובר בהשמטה אלא בגרסה אחת מתוך כמה שיש לשיר, ובאותה נשימה הוסיפו כי "העירייה אשר בחנה היטב את התכנית האומנותית לא הורתה על השמטת קטעים בשיר 'ירושלים של זהב' "

מטעמו של תום כהן מנצח התזמורת נמסר כי לא מדובר בהשמטה מכוונת בעלת תכוונה נסתרת וכי בעוד שירים נעשו השמטות מטעמים מוסיקליים ומסרו "דווקא בימים כאלה שמה שהעם צריך הוא אחדות וחיבור, ולמרות  שכל מי שהיה בקונצרט יודע שלא היתה שום כוונה נסתרת מאחורי קיצור השיר, פרט לעניינים מוסיקליים (כפי שקוצרו שירים אחרים במופע) - אין צורך  לייצר שבר ומחלוקת היכן שאין.

תום כהן ותזמורת ירושלים מזרח ומערב, שכוללת נגנים חילוניים, דתיים, מתנחלים, ערבים ישראלים ועולים חדשים, עמלים על יצירת תרבות המחברת את כל קצוות הישראליות - בדיוק כפי שעשו במופע המרגש בכיכר ספרא מול 4000 איש, וכך ימשיכו לעשות גם בעתיד" 

 

 

 

 

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן