"שטיסל" תעשה לחרדים את מה ש"סרוגים" עשתה לנו

סדרת הדרמה החדשה של Yes מצליחה להציג את העולם החרדי מנקודת מבט אנושית, מבעד לסטיגמות ומעל לכותרות העיתונים. למרות האובססיה ליידיש, קיגל וטשולנט - היא מצליחה לגעת כמעט בכל אחד. ביקורת

חדשות כיפה יונתן אוריך, כיפה 09/07/13 09:26 ב באב התשעג

"שטיסל" תעשה לחרדים את מה ש"סרוגים" עשתה לנו
יחצ, צילום: יחצ

סיימתי את הפרק הראשון של סדרת הטלוויזיה החדשה ”שטיסל“ (Yes OH) והרגשתי כמי ששתה קולה אך הרגיש כאילו לגם וויסקי. לא ציפיתי לאיכות כמעט-קולנועית על המסך הקטן, על סדרה שעוסקת בחייו של הציבור החרדי ומצליחה לספר סיפור אנושי, מרגש וקרוב, משפחתי ומתוח, יצרי ומרתק. ישבתי המום מול המסך והמשכתי לפרק הבא.

”שטיסל“ מספרת את סיפורו של עקיבא שטיסל, רווק חרדי בן 26 המתגורר בבית אביו, שולם שטיסל. האב - אלמן, הבן - יתום. אם המשפחה, דבורה, נפטרה כשנה לפני תחילת הסדרה. הבן מתחיל בעבודה חדשה כ“מלמד“ בחדר ירושלמי, בבית הספר בו מלמד אביו. מדייט לדייט, מתאהב עקיבא (”קיווע“ - בכינוי) באלישבע (איילת זורר), אלמנה בפעם השנייה, עובדת בנק ואמו של אחד מתלמידי כיתתו. מכאן, העסק מתחיל להסתבך.

בפרק הראשון של ”שטיסל“ תוכלו לפגוש כמעט בכל הסטריאוטיפים של החברה החרדית: רדיו טייפ במקום אייפוד, פלאפונים מדור תרל“ח (במקרה הטוב), מרק עוף כגורמה, גמ“חים לתנורי חימום, טשולנט וקיגל. ועם זאת, הכל מרגיש פחות עשוי: הזקנים לא מורגשים ”מודבקים“ מדיי, הניצבים נראים משכנעים מדיי ואפילו השחקנים הראשיים - דב גליקמן ומיכאל אלוני - מרביצים אותה ביידיש שוטפת, בחיתוך די מדויק ובהתנהגות שיכולה להזכיר חרדים מבטן ומלידה.

אינני יודע אם כך היא ממשיכה הלאה, אבל הסדרה, ביודעין, מסתובבת לא מעט סביב הצלחת. עמדה על כך יפה גם חיותה דויטש בביקורת שפרסמה השבת ב“מקור ראשון“: האוכל הוא נקודת הייחוס למפגש עם הדמויות. באמצעות האוכל פורק הרב שולם את שעל ליבו, כשהוא נפגש לשיחה (ללא חשש ייחוד) בבית משפחת גווילי; הסעודה מסמלת את סוף השבעה על אם המשפחה דבורה ומהווה הזדמנות ראשונה לשמוע מוזיקה אחרי שנה של שקט מוחלט (מוזיקה מטייפ, כמובן); וגם כשהבן חולם על אמו, הוא חולם עליה אוכלת טשולנט וקופאת מקור, במסעדת ”אנשין“ האהובה עליו ועל חבריו.

”שטיסל“, נדמה, מצליחה לעשות לחרדים את מה שעשתה ”סרוגים“ לציבור הדתי לאומי: לפתוח למגזר הכללי צוהר אל אורחות חייהם, אל קשיי היום יום, מבעד לסטיגמות ולכותרות העיתונים. נוכח השנאה ההולכת וגוברת נגד הציבור החרדי בתקופה האחרונה, נראה כי הסדרה הזו מגיעה בדיוק בזמן כדי לאפשר גם נקודת מבט אחרת על המגזר הזה, מעבר להתהלמות התקשורתית ולמאבקים בכנסת. אולי אפילו יהיו מי שיאמינו שגם חרדים הם בני אדם - שאוהבים ומתגעגעים, כועסים ועצובים, נאבקים על חיי היום יום ומאמינים במחר טוב יותר.

שטיסל, 22:15 בערוץ yes Oh HD ו- yes VOD

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן