רוזה רוזה רוזה....

אם גם אתם רואים בקבוק יין על המדף שרשום עליו "רוזה" ונזכרים בשיר המפורסם, כנראה שהכתבה הבאה בדיוק בשבילכם. כתב היין של כיפה טעם את היין החדש של יקב קסטל והחליט לעשות סדר במדף

חדשות כיפה ראובן כהן, כיפה 03/09/14 10:12 ח באלול התשעד

רוזה רוזה רוזה....

החיבור בין סוג יין לסוגי מאכלים כבר מזמן הפך להיות ללא רלוונטי, אך עם זאת דווקא החיבור של יין לאזורי אקלים ומזגי אוויר שונים הולך ומתחדד. מה שאומר שגם אנחנו הישראלים נבין מתישהו שהיינות הכבדים ועתירי העץ מתאימים לנו בעיקר בחורף הקצר שלנו ובמקומות שבהם אנחנו רוצים להציג יין שיהיה כוכב הארוחה. באקלים חם ולח כמו שלנו הרבה יותר נעים לשתות יין מרענן, קל, שמחליק בגרון ולא ירגיש לנו כמו סוודר צבאי בקיץ של צאלים, שאגב- תמיד תהיתי למה הוא נמצא בקיטבג אם אסור ללבוש אותו. נו שויין.

לאחרונה נכחתי בהשקת יין רוזה חדש של יקב קסטל, ששולב בחגיגות יום הולדת שלוש למסעדה "דרך הגפן". על יקב קסטל אין צורך להוסיף במילים, זהו אחד היקבים המובילים בתעשיית היין האיכותי בישראל, המקפיד על ייצור ברמה גבוהה. החיבור של יקב קסטל עם "דרך הגפן" לאירוע השקת יין נראה מוזר במבט ראשון, אך האסתטיקה, הטעמים ואיכות חומרי הגלם הנמצאים במנות מסבירים את הבחירה והיא נראית טבעית להפליא.

אז מה זה בכלל יין רוזה? יין העשוי מענבים אדומים בטכנולוגיית עשייה של יין לבן. עקרונית ניתן להכין רוזה ממכל זן של ענב אדום, אך הרווחים ביותר הם פינו נואר, קברנה פרנק, גאמאי, וכמובן מלך הרוזה- גראנש. תהליך הייצור של היין מבוסס על השריית התירוש לפרק זמן קצר עם הקליפות לקבלת הגוון המבוקש, ומשם ממשיכים בהליך הרגיל של ייצור יין לבן, עם גוון סמוק.

ענבים אדומים בטכנולוגיה של יין לבן (צילום: יחצ)

רוזה טוב יתאפיין בריחות מתקתקים מעט המשולבים בחמיצות חדה ומענגת, רשמים של פטל, תות, ליצ'י, ואולי קצת גווני ריח ירוקים. בגדול, אין מה לנסות לנתח את יינות הרוזה לעומק כיוון שרובם לא מכילים רב שכבתיות של טעמים (ובטח יהרגו אותי מבקרי היין המנוסים והמעולים), זהו יין מרענן, פריך, קל.

את הרוזה שלכם כדאי לשתות מיד לאחר הקניה, אין ערך מוסף לאחסון ושמירת היין במרתף או במקרר היינות שלכם, בגדול נוטים לומר שרוזה כדאי לשתות לא יאוחר משנתיים אחר הבציר. הרוזה ילווה היטב סלטים ירוקים, קישים, ארוחת פירות וגבינות חצי קשות, ובעיקר ילווה אותנו בקיץ החם כשרוצים יין מרענן. רק כדי ליישר קו עם אלו שמעולם לא קנו רוזה אציין כי אי אפשר לשתות אותו חם, ככה שאם תכננתם לאחסן אותו בתא המטען של הרכב ולהוציא אותו בסוף יום עבודה אחרי שהרכב עמד כל היום בשמש, שיהיה לכם בהצלחה. טמפ' הגשה 6 מעלות!

רוזה 2013 יקב קסטל: בלנד של מרלו, מלבק וקברנה פרנק. צבע ורדרד סלמון. רוזה מאופק בסגנון צרפתי, ריחות של ליצ'י, תות, ופירות אדומים. בפה חמיצות טובה, יין מינרלי מאוד- מצוין בתור אפריטיף לארוחה.