ירושלים כפי שעוד לא ראיתם

איך היתה נראית ירושלים בלי מסגד אל-אקצא? אפלקציה חדשה מאפשרת למבקרים לראות את ירושלים של פעם

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 12/11/15 16:26 ל בחשון התשעו

ירושלים כפי שעוד לא ראיתם
יחצ, צילום: יחצ

אפליקציה חדשה מושקת בימים אלו על ידי מרכז המבקרים של הרובע היהודי, המופעל על ידי ארגון "אש ישראל". האפליקציה שנמצאת בשלבי האישור האחרונים מאפשרת למבקרים שמגיעים לגג הצופה על הר הבית לראות את העיר העתיקה כפי שנראתה בתקופת בית המקדש תוך שימוש בטכנולוגיית מציאות רבודה שמאפשרת הדמייה חלקית של אזור מסוים.

המערכת החדשנית מלבישה פרטים היסטוריים על הנוף העכשווי, מעלימה מהנוף את מסגד אל-אקצא ושותלת במקומו את בית המקדש. באמצעות כיוון המסך לאזורים מסוימים, כגון האוגוסטה-ויקטוריה, שכונת סילוואן (עיר דוד המקראית) והרובע המוסלמי, יוכלו המבקרים לקבל הסבר מפורט על המקום ועל איך שהיה נראה בימי המקדש.

מנהל השיווק של המרכז, חנוך ניבין, אמר בשיחה ל'כיפה' כי הפיתוח נולד מתוך הבנה שהמבקרים הרבים שמגיעים לא בהכרח יודעים את ההיסטוריה של המקום, וקשה להסביר את הדברים מבלי להראות אותם באופן ממשי. "מצאנו את עצמנו עונים על שאלות שעוסקות במיקום של הר הבית, של בית המקדש, בציר הזמן ובכרונולוגיה של המקום וחיפשנו פתרון שיאגד את כל התשובות בצורה נגישה ומעניינת", סיפר והוסיף, כי הדמיית בית המקדש הסתמכה על דגמים מוקטנים שנבנו בשנים האחרונות.

יש מי שכבר הספיקו למתוח ביקורת על העלמת מסגד אל-אקצה וב'אש ישראל' נזהרים מאד מהמשמעות הפוליטית של "העלמת" המסגד, במיוחד בימים אלו בהם נושא הר הבית נחשב לנפיץ במיוחד ומדגישים: "יצרנו את האפליקציה כדי להתייחס למראה ההיסטורי של האזור ואכן היה חשש שיהיו כאלה שייקחו את זה למקום הזה אך אנו מתמקדים בהיסטוריה ולא עוסקים כרגע כלל בנושא העתידי".

כרגע האפליקציה נמצאת עוד בשלבי הרצה וניתן להשתמש בה בעיקר בזמן ביקור במרכז המבקרים שמול הר הבית. ההערכות הן שבחצי השנה הקרובה תופץ האפליקציה לקהל הרחב וכל אדם יוכל להוריד אותה ולהגיע לעיר העתיקה, ללמוד על ההיסטוריה של המקום באמצעות ההסברים המפורטים ואפילו להצטלם בצילום-סלפי על רקע בית המקדש.