"הם מסמנים, ואנחנו קונים" - סדנת טעימות יין נגד ה-BDS

דן אילוז, יועץ אסטרטגי שנאבק בדה-לגיטימציה של ישראל יוזם סדנאות יין מיקבים ביו"ש. "רציתי לתרום משהו אישי לבעלי העסקים"

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 08/03/16 13:38 כח באדר א'

"הם מסמנים, ואנחנו קונים" - סדנת טעימות יין נגד ה-BDS
עדי ארד, צילום: עדי ארד

כשהאיחוד האירופי החליט על סימון מוצרים מיהודה ושומרון, הוא לא חשב שזה מה שיקרה: יוזמה מקורית שנולדה כתגובה להחלטת האיחוד מביאה יינות מיהודה ושומרון לטעימות בבתים פרטיים ברחבי ישראל. היוזמה הושקה לראשונה אמש בירושלים בביתו של עו"ד דן אילוז.

עו"ד דן אילוז, יועץ אסטרטגי ומנכ"ל חברת Di Consulting, יזם ביחד עם אביתר כהן, בעל חנות היין "כוס של ברכה" שבלב שכונת קטמון, סדנת טעימות יין מיו"ש בבתים פרטיים על מנת להכיר להם ולחבריהם את היקבים השונים הפועלים ביו"ש ואת תוצרתם המגוונת. היוזמים מקווים שהסדנאות יהוו ערוץ שיווק אפקטיבי ליינות האיזור.

"אני עוסק הרבה במאבק בדה-לגיטימציה של ישראל ברמה המקצועית" מסביר ל'כיפה' דן אילוז, "אך כשנפלה החלטה של האיחוד האירופאי בנובמבר האחרון לסמן מוצרים מיהודה ושומרון, רציתי גם לתרום משהו אישי לבעלי העסקים שהחליטו לסמן ולא להישאר רק ברובד המקצועי".

אילוז התחיל ביוזמה פרטית צנועה, סדרה שבועית של פוסטים בפייסבוק לקראת שבת, בו הוא המליץ כל שבוע על יין אחר תחת הכותרת "הם מסמנים, אנחנו קונים". הצלחת סדרת הפוסטים בפייסבוק שכנעה את אילוז לקחת את היוזמה צעד אחד קדימה, וכך הוא הגה את הרעיון של סדנאות אינטימיות (עד 20 אנשים) בבתים של אנשים.

"פניתי לאביתר, אצלו אני קונה את היין ותמיד אהבתי את ההסברים שלו על היינות שהוא מוכר. הצעתי לו את הרעיון שאני אציג מבט אסטרטגי והיסטורי על היישובים בהם נמצאים הייקבים, ואתה תציג מבט מקצועי על היין. הוא הסכים מיד, ואני זכיתי לאחד בין שתי אהבות שלי: יין איכותי, ואהבה לארץ ישראל", הסביר אילוז.

"ככל שלמדתי יותר על היין באיזור, הבנתי שהיין צריך להפוך לסמל המאבק כנגד ה-BDS. מצד אחד יש טענה כנגד ישראל ביו"ש של כיבוש של שטח זר שאין לה כל קשר אליו, אך מצד שני יש עדויות ארכיאולוגיות מאוד ברורות שעם ישראל היה באזורים אלו לפני אלפי שנים וגם אז עסק ביצירת יין" מסביר אילוז.

כך סדרת 'אדום' של יקב פסגות מופיעה עם תווית שעל גביה הטביעו שיחזור של מטבע עתיק מתקופת המרד הגדול (66-73 לספירה), המטבע נתגלה במהלך חפירת המערה בה מיושנים יינות היקב. מצידו האחד של המטבע עלה גפן והכתובת "חרות ציון" ומצידו האחר אמפורה, כלי עתיק לאיחסון יין, בליווי הכתובת "שנת שתיים למרד".

"מצחיק שהאירופאים רוצים לסמן עכשיו את היין שמייצרים באותן מערות כתוצרת "שטח כבוש". היין מסמל את ההמשכיות בין מה שהיה לפני 2000 שנה, למה שקורה היום עם שיבת ציון", טוען אילוז.

בערב הראשון של הסדנא בירושלים, השתתפו 20 אנשים מכל רחבי הארץ שבעצמם מעוניינים לארח סדנאות עתידיות בביתם. באירוע הוצגו יינות ממגוון יקבים: יקב הר ברכה, יקב גוש עציון, יקב טורא שביישוב רחלים, יקב גבעות מגבעת הראל, ויקב דרימיה מסוסיא שבהר חברון.

בעקבות ההצלחה, הסביר אביתר כהן: "מאוד קל לי להציג את יינות יו"ש בטעימות האלו. היקבים עושים יינות מצויינים ועושים לי עבודה קלה".

אם גם אתם רוצים בביתכם סדנת יינות איכותיים ממיטב היקבים ביו"ש וללמוד על היין (בעיקר לדעת לעשות את הפרצופים הנכונים שיחשבו שאתם מבינים בזה), צרו קשר עם דן: dan@diconsulting.co.il.