החילונים בכלל לא ראו את "סרוגים"

מחקר חדש שבחן את תגובות החברה הישראלית לסדרת הטלוויזיה "סרוגים" מצא כי החברה החילונית בכלל לא התעניינה בלהיט המגזרי. חלק ממי שכן צפו בה אף טענו כי היא גרמה להם לניכור מהדת

חדשות כיפה אלעד רותם, כיפה 18/04/13 17:32 ח באייר התשעג

החילונים בכלל לא ראו את "סרוגים"
שמואל כהן, צילום: שמואל כהן

אז חשבתם שסדרת הטלוויזיה ”סרוגים“, שהפכה ללהיט במגזר הדתי, פתחה צוהר מעניין לחברה הציונית דתית? טעיתם: מחקר חדש של חגית בורג, דוקטורנטית מאוניברסיטת בר אילן, קובע כי מרבית החילונים בכלל לא גילו עניין בסדרה.

המחקר, שיוצג בכנס עמדו“ת של מכללת ”אורות ישראל“, בחן כיצד קבוצות שונות בחברה פענחו את הסדרה "סרוגים" באופנים שונים. בניגוד לקבוצות הדתיים שרוב משתתפיהם הכירו את הסדרה ואף צפו בה, בקבוצת החילונים רק שניים מתוך תשעת משתתפי הקבוצה הכירו את הסדרה.

בנוסף, רוב חברי הקבוצה לא הביעו התעניינות בסדרה וטענו כי לא היו מעוניינים לצפות בה לאחר הצפייה בקטעים מהסדרה. שניים מתוך תשעה משתתפי הקבוצה החילונית קראו את הסצנות בקריאה ביקורתית וטענו שהסדרה גורמת להם להתרחק מהדת וכי היא עוסקת בחברה שהיא זרה מאוד לעולמם. הבדל נוסף בין הקבוצה החילונית לקבוצות הדתיות הוא חוסר היכרות של רוב חברי הקבוצה עם חלק מהקונפליקטים ההלכתיים שהוצגו בפניהם. לעתים ניכרה התייחסות סטריאוטיפית של חלק מחברי הקבוצה כלפי הציבור הציוני דתי שנתפס כשמרני מאוד.

(צילום: רותם דותן, באדיבות ההפקה)

עם זאת, גם בתוך קבוצת החילונים התגלו הבדלים בקריאות ובפרשנות הסדרה. בעוד חלק ממשתתפות הקבוצה טענו כי ישנן סצנות הגורמות להן להזדהות עם החברה הדתית ואף מציגות עולם "טהור", הרי שחלק מחברי הקבוצה ביטאו עמדה הפוכה לפיה הסדרה מציגה את העולם הדתי באופן מדכא וגורמת להם להסתייג ממנו.

הבדלי הקריאה בקבוצה החילונית מלמדים כי מעבר לזהות החילונית של חברי הקבוצה יש לכל אחד מחברי הקבוצה זהות המורכבת ממטענים קודמים שהוא נושא עימו כמו עולם תרבותי וערכי שונה. נראה כי בניגוד לקבוצות הדתיות המשתתפים החילונים ברובם הביעו חוסר עניין בסדרה.

בתוך הקבוצה הדתית, הדתיים "התורניים" ראו לעיתים בעיה בהעלאת סוגיות רגישות לעומת הדתיים "הליברלים" שלא ראו בחומרה את עליית נושאים שונים על סדר היום של המגזר.