"האם הוא ינצח בגמר? מבחינתנו איל כבר ניצח"

במוצ"ש ישתתף איל כהן בגמר ´דה וויס´ ויתחרה על המקום הראשון מול שלושה פיינליסטים. לקראת הגמר, תפסה כתבת כיפה מי´ה טל את אמו של איל, דרורה כהן, לשיחה על האודישנים, הגמר, ומה שביניהם

חדשות כיפה מי´ה טל, כיפה 14/11/14 11:26 כא בחשון התשעה

באודישן הראשון של איל כהן הוא החל לבכות מהתרגשות כשראה שכל ארבעת המנטורים הסתובבו. רק כשהוא נרגע הוא קלט שכולם בחרו בו, מה שאילץ אותו לבחור בעצמו את המנטור. בצעד מפתיע בחר איל את אביב גפן, שנודע בעבר בדעותיו המזוהות עם השמאל, ובגישה האנטי דתית אותה הוא מייצג. מי האמין שדווקא החיבור בין שתי הקצוות יביא לשילוב מנצח.

במוצאי שבת יתמודד איל כהן, דתי תושב כפר תפוח, על המקום הראשון בתכנית הראליטי המוזיקלית 'דה וויס'. במשך עונת התכנית, שנמשכה זמן רב ביותר לאור מבצע שובו בנים ומבצע צוק איתן, הוא ריגש את הצופים בבית וקיבל את אהדת המנטורים פעם אחר פעם, עד כדי דמעות. בשנה שעברה אופיר בן שטרית הגיעה באותה התכנית למקום השני (והמכובד), אך האם לראשונה ינצח דתי בתכנית דה וייס?

בניגוד לתדמית 'המתנחל' שקיבל, איל (28) דווקא לא גדל מעבר לקו הירוק. הוא נולד והתחנך ברעננה, בנם של שני אנשי ציבור מהמגזר הדתי לאומי בעיר - אביו מזכיר המועצה הדתית ואמו מנהלת בית ספר וחברת מועצת העיר. רגע לפני הגמר, מספרת אמו, דרורה, ל'כיפה' על הרגעים המרגשים ועל השליחות שלדבריה ממלא בנה תוך כדי התכנית.

"אם בזכותו אביב הגיע לגוש עציון ותפוח בפעם הראשונה בחייו והוא נהנה, מה עוד נבקש?", היא מספרת. "מאד שמחתי שאיל בחר באביב גפן כמנטור. החיבור בניהם מסמל את הקירוב בין מדינת תל אביב והמתיישבים ביהודה ושומרון. זה משהו טוב שחסר בעם".

אביב גפן בכפר תפוח (צילום: דוברות כפר תפוח)

דרורה מספרת שאיל לא שיתף את אביו ואמו בשאלה האם להגיע לאודישנים, "הוא לא שיתף אותנו בנושא, הלך לתכנית בעצת חברים שלמדו איתו בישיבה במרכז שפירא, והודיע לנו רק כשעבר את האודישן".

מאז, המשפחה של איל דווקא מאוד שותפה. לכל הצילומים בנווה אילן מלוות אותו הנשים במשפחה, כשבגלל שירת הנשים בתכנית האחים נמנעים מלהגיע. גם את שידור האודישן בערוץ 2 איל ביקש לראות יחד עם כולם בבית הוריו ברעננה.

"כשצפינו באודישן נדהמתי. ידעתי שהוא מנגן ושר יפה אבל מעולם לא תיארתי לעצמי שהוא כל כך נוגע בנשמה. זה היה מרגש מאוד לשבת כך עם כל המשפחה ולראות את הכישרון הזה. מיד לאחר האודישן הוצפנו בהמון טלפונים מהמשפחה והחברים לוודא שאכן מדובר באיל. אנחנו מאוד שמחים בשבילו אבל יחד עם זאת אנחנו לא מאבדים פרופורציות, ממשיכים כרגיל וזוכרים שהכול זמני".

לכל אורך התחרות איל בוחר לשיר שירים שקטים ועמוקים, הוא יושב ומסתתר מאחורי הפסנתר, בסיום הביצוע הוא מתרגש מאוד, לעיתים גם בוכה, ובכלל, נראה שהבמה זה לא המקום הטבעי שלו. דרורה מספרת על אדם ביישן שאהבתו למוזיקה גורמת לו להתגבר על הקשיים.

האודישן הראשון

[embed]

]

"כשהוא שר הוא נוגע בנשמה. לאט לאט האהבה הגדולה שלו למוזיקה והכישרון המבורך שקיבל מתנה מהקב"ה יעזרו לו לעבור מסך ולקבל יותר ויותר בטחון. דווקא בבית הוא משתולל ומשתטה עם הילדים, אני מקווה שהוא יצליח לאפשר לעצמו לשיר גם שירים שמחים וקצביים, בלי לחפש משמעות עמוקה בכל דבר".

"מאז שהילדים קטנים תמיד היו פסנתר, גיטרה ואקורדיון בבית", מספרת דרורה על ילדות של איל בבית משפחת כהן. "אני עודדתי אותם למוזיקה, אבל לנשמה, לא כמקצוע. דווקא באיל לא השקעתי מבחינה מוזיקלית, אבל זה משהו שתמיד היה חלק אינטגרלי מהחיים שלו".

בעוד יומיים איל יעלה לקרב האחרון שלו בדרך לניצחון, מולו יתמודדו עוד שלושה פיינליסטים שהגיעו לגמר. התמודדות שצפויה להיות לא קלה בכלל. מבחינת דרורה, הניצחון הוא בעצם ההתמודדות וההגעה לגמר, "כל שלב שהוא עובר אנחנו אסירי תודה.מבחינתנו איל כבר ניצח. אם גם יגיע למקום ראשון נתפלל שיישאר עניו, כמו שהוא. שההצלחה לא תסנוור אותו חלילה ולא ייפגע בגוף או בנפש".

משפחות רבות של מתמודדים מקימות חמ"ל אסמאסים להצבעה עבור הנציג שלהם, גם אתם עשיתם משהו לשפר את סיכויי ההצלחה?

"פתחנו קבוצת ווואטסאפ בשם "גם אני יחצ"ן של איל" למשפחה והחברים, אנחנו מעלים שם הצעות ורעיונות לסייע להמשך ההצלחה שלו, מעדכנים ומתחלקים בחוויות. יצרנו גם קבוצות שידור לשליחה מרוכזת של הודעות וכמובן כל הזמן מעודדים חברים לסמס".

ומה ביום לאחר הגמר? מבחינת דרורה העיקר זה שאיל ישראל מאושר. "הוא בחר להופיע בדה וויס כאמצעי לחשיפה ולהתפרנס מהמוזיקה שהוא כל כך אוהב. אני מרגישה שלמרות הפרסום איל נשאר בעדינותו. אני תומכת בו ומאחלת שאם המוזיקה כל כך משמעותית לו הוא יתפרנס ממנה בכבוד וימשיך להתפתח ולהגיע לכמה שיותר קהלים. העיקר שיהיה מאושר ושמח".

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן