איך הפך הרב מנחם פרומן לאדמו"ר הרוק הישראלי

אהוד בנאי, עמיר לב, ברי סחרוף וארז לב ארי - אלו רק חלק משמות האמנים הפופולאריים שהתקבצו סביב הרב מנחם פרומן כדי לשמוע את תורתו הייחודית. בסוף השבוע האחרון הם אפילו עלו על במה אחת, להופעה שהפכה לשיעור

חדשות כיפה נטעאל בנדל, כיפה 31/12/12 11:36 יח בטבת התשעג

איך הפך הרב מנחם פרומן לאדמו"ר הרוק הישראלי
נטעאל בנדל, צילום: נטעאל בנדל

זה כבר הפך לתופעה בתל אביב. הרב מנחם פרומן, רב היישוב תקוע, עולה על במה ומתיישב בבגדיו הלבנים על כיסא הכבוד, לימינו אמן פופולארי. יחד, הם יוצרים משהו שבין שיעור לבין הופעה. ביום חמישי האחרון זה קרה שוב, על הבמה הצנועה של ”המקום“ ברחוב אלנבי בתל אביב. הרב פרומן, יחד עם אהוד בנאי, על במה אחת.

מה שהרב פרומן לא ידע הוא כי ממש מאחורי גבו מתארגן ביקור נדיר של ידידים נוספים שהתקרבו אליו בשנים האחרונות, שהולכים להצטרך אליו לבמה. אליו ואל עוד כמאה צופים. בנאי החל לשיר ולפרוט על הגיטרה את שירו "השביל הזה מתחיל כאן", אלא שאז עלו לבמה במפתיע גם ברי סחרוף, ארז לב ארי ואריאל הורוביץ - יוצרים יחד את מופע הרוק הנדיר, בניצוחו של הרב פרומן. הם שרו זה את שיריו של זה וביצעו אלתורים משובבי לב ולאחר כל ביצוע עצרו לאתנחתא והאזינו לדבריו של הרב פרומן.

(מתמודד עם הקשיים דווקא באמצעות הצחוק. ההופעה של הרב פרומן. צילום: נטעאל בנדל)

בשנים האחרונות, מאז חלה במחלת הסרטן, התופעה הזו החלה להתעצם. מוסיקאים ואמנים עלו לתקוע כדי לשמוע את הרב פרומן ולהשמיע לו את יצירותיהם. שמות נוספים כמו אביתר בנאי, עמיר לב ועלמה זהר הם רק חלק מקהילת הרוק שנוצרה סביב הרב. כל אחד מן האמנים באותו ערב סיפר על קשריו עם הרב והזמר אריאל הורביץ אף ביצע שיר מיוחד שכתב על הרב פרומן.

מי שנכח באותה הופעה ומי שזכה להכיר את הרב מנחם פרומן, שהוסיף לשמו "חי שלום", אינו יכול להתעלם מן העובדה כי מדובר בדמות רבנית אחרת. הוא מפתיע, בלתי צפוי, מעניין ומקורי. בימים אלו הוא מתמודד עם מחלת הסרטן שהתפרצה לו במעי הגס. ההתמודדות הקשה עם המחלה קיבלה ביטוי משמעותי בדבריו כאשר באותו הערב שיתף את הקהל כי הוא מתמודד עם הקשיים דווקא באמצעות הצחוק.

"אל תקחו אותי ברצינות", אמר בחיוך, "וגם לא את כל הליצנים שעל הבמה". הרב סיפר אודות רבי עקיבא שצחק כשראה שועלים יוצאים מקודש הקודשים החרב. אם ציפיתם להופעה דוסית טיפוסית, טעיתם. הקהל היה מורכב מלא מעט תל אביבים שקראו מדף המקורות שליווה את דבריו של הרב. "יש בו משהו נעים", מספרת לכיפה תל-אביבית צעירה שכמו נקלעה למקום, "אני מרגישה לידו בנוח ומעניין לשמוע את מה שיש לו להגיד".

הנעימות הזאת, החיוך הזה שלו, תחושת הנוחות שהוא משדר לקרוביו אולי הם אלה שהפכו אותו לאדמו"ר החדש של הרוק הישראלי.

לפניות לכתב נטעאל בנדל - desk@kipa.co.il