ביקורת קולנוע - טבאלוגה

כמו ברוב סרטי האנימציה לילדים, יש מסרים חינוכיים, סמויים וגלויים. בעלילת הסרט טבאלוגה חוזרים שוב ושוב שני מסרים בולטים השאובים מהשקפת עולם רב-תרבותית ליברלית-מערבית

חדשות כיפה נעמי גוטקינד-גולן 14/07/19 12:22 יא בתמוז התשעט

ביקורת קולנוע - טבאלוגה
טבאלוגה, צילום: סרטי נחשון

כמו ברוב סרטי האנימציה לילדים, יש מסרים חינוכיים, סמויים וגלויים, בעלילת הסרט העשוי להפליא (עבודה מקצועית ברמה המרשימה גם מבוגרים)- טבאלוגה, המופץ מה-11 ביולי בבתי הקולנוע בארץ על ידי "חמישה כוכבים". שני המסרים הבולטים ביותר וחוזרים עליהם שוב ושוב, שאובים מהשקפת העולם של הרב-תרבותיות הליברלית-מערבית השלטת, במיוחד באירופה, שבעיני שמרנים ובעיני מבוגרים מפוכחים נראית נאיבית, ואולי אפילו מטעה.

א. אין באמת הבדל בין עמים ולאומים ותרבויות, כולנו שווים. כולנו גם שבויים בידי דעות קדומות על האחר, אבל כשנפגשים, רואים שהסטיגמות מוטעות ואין בהם ממש. ב. האהבה היא הפתרון לכל. כשאוהבים, אפשר להתגבר על רוע חולשות ופחדים. בכוח האהבה נטו ניתן לנצח אפילו אויב בעל עוצמה אדירה.

 

טבאלוגה הוא דרקון צעיר מגרינלנד, היוצא למסע, כדי לגלות איך לירוק אש, דבר שהוא אינו יודע לעשות. בהגיעו לאיסלנד הוא נופל בשבי שליט אכזר, לורד ארקטוס, המתכנן להקפיא את העולם. נסיכת הקרח היפה והענוגה לילי, מסייעת לטבאלוגה להימלט - והשניים מתגברים על כל המכשולים באמצעות אומץ, חברות ואהבה.

בסוף הטוב הצפוי מצליח הדרקון הינוקא לשלוח להבת אש ענקית מפיו ויותר לא אגלה, כדי לא לעשות ספוילר להורים המלווים את הטף לצפייה בסרט. אגב, קטנים שבחברתם צפיתי בטבאלוגה, לא התרשמו יותר מדי מהמסרים האידיאולוגיים ודיברו כל הדרך הביתה על דב השלג הענק, העדין וטוב הלב (עוד מסר מטעה אבל נסלח לגבי בעל החיים הספציפי הזה שלא מומלץ לאף אחד המסייר בגרינלנד או בסיביר להיתקל בו).

על החיפושית המצחיקה, הדרקון הירוק החמוד, כמה הפחיד אותם ארקטוס הרשע וכמה הם שמחו כשהוא התכלה ונעלם, ולא חדלו לבקש שניסע לצפון הרחוק כדי לראות את נופי הקרח המרהיבים. מגיעה מחמאה גם למדובבים בעברית, במיוחד ניר רון בתפקיד ארקטוס. 

 

לא לאלימות – 

צניעות – 

התנהגות ושפה – 

ערכים –

שווה צפייה -

איכות קולנועית –

 

לביקורות נוספות