ראיון "יש קהל גדול של חילונים וחרדים שמתחברים למשפטי הרב קוק"

מחבר הספרים "משפטי הרב קוק", אסף פאסי, מספר על המפגש הראשוני שלו עם הגותו של הרב, מסביר מה ההבדל בין הספר הראשון לספר השני שהוציא ומשתף במשפט שהוא הכי מתחבר אליו

אביה טובי אביה טובי, חדשות כיפה 21/06/23 18:05 ב בתמוז התשפג

"יש קהל גדול של חילונים וחרדים שמתחברים למשפטי הרב קוק"
צילום: פרדי ברמי

הרב הראשי הראשון של ארץ ישראל, הרב אברהם יצחק הכהן קוק, נחשב לאחד מאבות הציונות הדתית. במהלך חייו, הוציא הרב קוק ספרים רבים שנחשבים לנכסי צאן ברזל בעולם הישיבות של הציונות הדתית כמו אורות הקודש, אורות, אורות התשובה ועוד. כמו כן, ספרים רבים נכתבו על הגותו, ביניהם הספרים "משפטי הרב קוק" שחיבר אסף פאסי, איש חינוך ומנהל חברת הדיגיטל "פאסי.קראוס".

"בית המדרש הגדול ביותר של הרב קוק בשנת 2023"

"את הרב קוק הכרתי כשהגעתי לשבוע ישיבה בישיבת בית אל", מספר פאסי בראיון עם "חדשות כיפה", "והתחלתי להכיר יותר לעומק את הכתבים שלו. כמה שנים לאחר מכן, כשהייתי ר"מ בישיבה התיכונית בעתניאל, פתחתי דף פייסבוק והתחלתי להעלות משפטים של הרב קוק עם הסברים קצרים כשאף אחד לא יודע שאני מנהל אותו. כמות העוקבים של הדף הלכה וגדלה והבנתי שיש פה משהו. כמה שנים לאחר מכן, פתחתי משרד פרסום ושיתפתי את השותף שלי, אבי קראוס, שבכלל לא ידע שאני מנהל את הדף הזה. התייעצתי איתו איך לקחת את הפרוייקט הזה צעד אחד קדימה, והתחלנו להכניס קצת גרפיקות, מעין מדרש תמונה".

הרב אברהם יצחק הכהן קוק

הרב אברהם יצחק הכהן קוק צילום: ויקיפדיה

"בשנת 2016 הוצאתי ספר ראשון עם ידיעות ספרים שנקרא 'משפטי הרב קוק'. הספר ממש הצליח ונהיה רב מכר ובמקביל כמות העוקבים בדף הפייסבוק המשיכה לגדול. בשלב מסוים פתחתי גם קבוצת וואטסאפ שמקבלים בכל יום את המשפט היומי עם תמונה. כיום יש עשר קבוצות וואטסאפ עם מעל 50,000 עוקבים".

"יש קהל גדול, גם של חילוניים וגם חרדים, שמתחברים למשפטי הרב קוק"

פאסי מסביר כי בניגוד לספר הראשון שהיו בו משפטים כלליים, הספר השני מתמקד בנושא אחד. "לפני שלושה חודשים הוצאנו לאור את הספר השני 'מתוכיות הנפש לשלהבת הנשמה'. בניגוד לספר הראשון שהוא יותר כללי, הספר השני מדבר על השבר והתיקון. גם בעקבות העובדה שהנושא שהכי עניין את העוקבים היה ההתמודדות עם החיים וגם בעקבות חוויות שאני באופן אישי עובר. הספר מלווה בציורים, וחלק מהציורים והם גם בטכנולוגיית AI, של הבינה המלאכותית".  

צילום: פרדי כרמי

מחבר הספר מדגיש כי ספרו התקבל בחוגים שמחוץ למגזר הדתי לאומי. "יש קהל גדול, גם של חילוניים וגם חרדים, שמתחברים למשפטי הרב קוק. קהל היעד של הספר רוצה עומק בתוך חיי היומיום שלו. יש גם הרבה מאוד בני נוער, שחווים את הטלטלות האלה בתוך החיים שלהם והם מקבלים את התשובות במשפטים של הרב קוק. אני לא מחפש אנשים מומחים ברב קוק שייקנו את הספר, אני מחפש אנשים דווקא שקשה להם עם השפה שלו. אני מנסה לייצור מעין מפעל הנגשה למשפטים המורכבים של הרב קוק. זה אולי בית המדרש הגדול ביותר של הרב קוק בשנת 2023".

"יש לי הרבה דרישות שלום מהספר"

הספר אף הגיע למקומות לא צפויים, וכפי שהמחבר מספר, אפילו מעבר לים. "לפני חצי שנה הייתי בניו יורק ונפגשתי עם המלחין היהודי הגדול בעולם, יוסי גרין והוא אמר לי שהוא ממש התלהב ממשפטי הרב קוק. אחת סיפרה לי על מנכ"ל של חברה ענקית, חילוני לחלוטין, שישב במשך יומיים על הספר ולא זז ממנו. היה גם שופט בבית המשפט העליון שבאחת הפסיקות שלו ציטט מתוך ההספר שלי. כל מיני אמנים מפורסמים משתפים את המשפטים של הרב קוק בהופעות וברשתות החברתיות. יש לי הרבה דרישות שלום מהספר".

צילום: באדיבות המצולם

לדבריו, המשפט הבא של הרב קוק מתמצת את האומץ שקיבל מהוצאת הספר: "'לא להיבהל כלל מהמפחידים אותנו בתעופת את המחשבה'. אנחנו לא צריכים להיבהל מלחשוב, מליצור ומלקדם. הרב קוק אומר לנו שאנחנו אמנם אנשים פשוטים, אבל הקב"ה נתן לנו את ההזדמנות לממש את החלומות שלנו".