שבוע הספר | מה עשתה הקורונה לשוק הספרים?

שנת הקורונה הקשה פגעה בענפים רבים במשק, המשבר לא דילג על שוק הספרים. מנתוני הספרייה הלאומית שנחשפו היום, עולה ירידה חדה במספר הספרים שיצאו לאור בשנת 2020. איזה תחום דווקא זינק בזכות המגפה

חדשות כיפה חדשות כיפה 08/06/21 10:51 כח בסיון התשפא

שבוע הספר | מה עשתה הקורונה לשוק הספרים?
צילום: shutterstock

שנת 2020 הייתה שנה יוצאת דופן בכל תחומי החיים ומגפת הקורונה השפיעה מאוד גם על ענף ההוצאה לאור בישראל. את האתגרים חוו כל העוסקים בתחום, סופרים, חוקרים, מעצבים ועוד עשרות בעלי מקצוע המתפרנסים מהוצאה לאור של ספרים, ורבים נפגעו באופן משמעותי בשנה שחלפה. לקראת שבוע הספר שחוזר השבוע, הספרייה הלאומית מפרסמת את הנתונים מאחורי שוק הספרים בשנת הקורונה.

הפגיעה בענף הספרים מתבטאת בירידה משמעותית במספר הספרים שהתפרסמו. בשנת 2020 נרשמו בספרייה הלאומית רק 6,487 ספרים, ירידה דרמטית ביחס ל-8,225 ספרים שיצאו לאור שנה קודם לכן. קרדיט: הספרייה הלאומית.

תחום שדווקא זינק משמעותית בתקופת הקורונה הוא ההוצאה לאור הדיגיטלית, שצמחה באורח משמעותי. טרם נקלטו כל הספרים הדיגיטליים, אולם כבר עכשיו נרשמו 799 ספרים דיגיטליים בספרייה הלאומית, ממו"לים, מוסדות מחקר, אנשים פרטיים ועוד. ביניהם בולטים גם ספרי משפחות ושורשים, המופקים על ידי המשפחה או בסיוע חברות ייעודיות לכך.

עבור רבים הפרסום הדיגיטלי הפך בשנה החולפת להיות כלי הפצה במקום נייר. בולטים בתחום זה הכמות המצומצמת יחסית של ספרי ילדים (8%) לעומת המספר הגבוה של ספרות עיון דיגיטלית (69%). 

קרדיט: הספרייה הלאומית

ענף נוסף בתוך סוגי הספרים שזינק יחסית בשנה החולפת הוא סוגת השירה. מהנתונים עולה כי בשנת 2020, לראשונה יצאו לאור יותר ספרי שירה מספרות פרוזה מקורית. עוד נתונים מעניינים שעלו בדו"ח הם שסוגת ספרי העיון היא הנפגעת הקשה ביותר בשנת הקורונה, כאשר בתחום מדעי היהדות נרשמה ירידה של 33%, וכן שכשבעים מספרי ילדים הפרוזה והשירה שיצאו לאור ב 2020 עסקו במגפת הקורונה.