הרב יוני לביא: "בימי הקורונה - קשרים בין בני אדם מקבלים משמעות גדולה יותר"

"היי הרב" ספרו של הרב יוני לביא המציג שיחות אמיתיות שקיים, יוצא במהדורת המשך, ומתמקד הפעם במערכות יחסים שונות בחייו של אדם. לדבריו: "דווקא בתוך משבר הקורונה, כל נושא הקשרים בין בני אדם מקבל משמעות גדולה יותר". ויש גם טעימה לקריאה

חדשות כיפה חדשות כיפה 16/07/20 12:09 כד בתמוז התשפ

הרב יוני לביא: "בימי הקורונה - קשרים בין בני אדם מקבלים משמעות גדולה יותר"
היי הרב 2, צילום: הוצאת דברי שיר

לפני כשנה וחצי יצא ספרו של הרב יוני לביא "היי הרב". הספר מציג עשרות שיחות שניהל הרב עם אנשים שונים אשר ביקשו להתייעץ עימו בסוגיות שונות, והפך לרב מכר. היום (ה'), יוצא הספר השני - "היי הרב 2", המתמקד בקשרים שונים בחייו של אדם. מערכות יחסים בין אדם לחברו, בין הורים לילדיהם, בין בני זוג, וגם בקשר עם אלוקים.

לשאלה מה הפך את הספר הראשון להצלחה, משיב הרב לביא: "היי הרב זה ספר המייצר ז'אנר ספרותי חדש, של ספר וואצאפ. אלו התכתבויות אמיתיות עם אנשים מגוונים, נוער, הורים, סטודנטים, דתיים, חילונים, על נושאים מהחיים. כשיצאנו עם הספר הראשון זה היה סוג של הימור אם אנשים יתחברו לזה ויאהבו, והאם אפשר בכלל להעביר מסרים עמוקים ומשמעותיים בפורמט כזה של שיחות, והתברר שזה קלע בול בנקודה.

הכי משמח היה לראות, שגם בני נוער שלא קוראים ספרים, אלא בעיקר צופים במסכים התחברו לזה. קיבלנו המון תגובות מפרגנות, ובתוך שנה וקצת יצאו כמעט 15 אלף ספרים, והרגשנו שחייבים להמשיך הלאה. והיום ברוך השם יוצא הספר השני, המתמקד בנושא של קשרים ואהבה, ואני יכול לגלות, שמתוכנן ספר שלישי ואחרון שישלים את הסדרה, וידבר על להיות יהודי מאמין בעולם המודרני.

הרלוונטיות שלו לימים אלה גדולה במיוחד, כי מצד אחד בעולם של מסכים אנחנו נורא קשורים, אבל מצד שני יש מסך שמפריד בינינו. אנשים יכולים לשבת אחד ליד השני, אבל כל אחד נמצא במחוזות אחרים בכלל, ולכן הנושא של קשר בין אנשים הוא כל כך חשוב. ודווקא בתוך משבר הקורונה, בו אנשים נמצאים בעיקר בבית, כל הנושא של קשרים מקבל משמעות גדולה יותר".

הרב לביא וספרו

הרב לביא וספרוצילום: אליאור לביא

עדיין לא בחרתם את ספרי הנוער האהובים עליכם? היכנסו, דרגו ואולי תזכו במארז ספרים במתנה.

 

יש פרק הזכור לך באופן מיוחד?

"כל התכתבות נוגעת לליבי, כי זו לא התכתבות דמיונית, זה על מישהו שבחר לבטא את הכאב והמצוקה שלו בפניי. אבל סיפור שנחרט בי במיוחד, היה על בחורה שיצאה עם בחור, אך הרגישה שהוא מסתיר ממנה משהו. היא חיפשה קצת בפייסבוק שלו, וגילתה שהוא היה מאורס למישהי בעבר ולא אמר לה כלום, זה היה בשלב שהם דיברו כבר על חתונה. היא פנתה אליו ושאלה אותו, 'היית פעם מאורס?' והוא השיב 'כן, התכוונתי לספר לך', אבל היא הרגישה שהוא לא אמר את כל האמת. אז היא שאלה, 'יכול להיות שזה היה יותר ממאורס?' אז הוא אמר, 'כן, הייתי נשוי פעם, אבל זה היה שנה והתגרשנו, התכוונתי לספר לך'.

זה טלטל אותה, והיא לא ידעה אם להמשיך או לא. אז בפגישה הבאה היא שאלה אותו, 'יכול להיות שלא רק היית נשוי?', וכך התברר שהבחור נשוי, יש לו גם ילדה, והוא פשוט הונה אותה, והבנתי שכנראה הוא עשה את זה לבנות נוספות. חשתי צורך לחזק, לעודד, ולתמוך בה, אבל הרגשתי שצריך לעצור את זה. פניתי אליו ודרשתי ממנו להיפגש, על מנת שזה לא ייצא החוצה בדרכים אחרות, וכיוונתי אותו ללכת לטיפול, כדי שיעזור לעצמו ולא ימשיך להונות בחורות נוספות. הסיפור אמיתי, והוא אחד הקטעים המטלטלים בספר". 

לסיכום, מבקש הרב לומר, "אחת הברכות של הדור הזה, עם כל התלונות על מסכים וההתמכרויות,  זו העובדה שהמסך נותן פתח, המאפשר לקבל תשובות, תמיכה, ותוכן רוחני, שלא היה קורה אם לא היה לנו את המכשיר הזה, והתפקיד שלנו זה לנצל אותו לדברים טובים עד כמה שאפשר".

טעימה מהספר


להורדת הקובץ