פרס הרב קוק לספרות תורנית יוענק לפרופסור זוהר עמר

הספר הזוכה "החי והצומח במשנת הרמב"ם" מציג זיהוי של בעלי החיים והצמחים שמזכיר הרמב"ם בפירושו למשנה. מכון התורה והארץ: "ספר חשוב מאוד לקירוב הריאליה של המשנה לימינו"

חדשות כיפה אביטל טרקיאלטאוב 14/07/16 18:04 ח בתמוז התשעו

פרס הרב קוק לספרות תורנית יוענק לפרופסור זוהר עמר
פרופסור זוהר עמר, צילום: פרופסור זוהר עמר

פרס הרב קוק לספרות מחקר תורנית יוענק השנה לפרופסור זוהר עמר על ספרו "החי והצומח במשנת הרמב"ם" שיצא לפני כשנה בהוצאת מכון התורה והארץ.

הספר מציג לראשונה זיהוי שיטתי, במידת האפשר, לכל הצמחים ובעלי החיים שהזכיר הרמב"ם בפירושו למשנה. פרופסור עמר, מהמחלקה ללימודי ארץ ישראל וארכאולוגיה באוניברסיטת בר-אילן, עוסק במחקרו בין היתר בשיטתו הפרשנית של הרמב"ם, במקורות המידע שעמדו לפניו וביחס לחיבור "משנה תורה".

חלק מהצמחים ובעלי החיים בספר זוהו בעזרת מידע בוטני וזואולוגי שרכש פרופ' עמר בהכשרתו הרפואית וחלקם מהכרת התרבות החומרית וחיי היום-יום בתקופת הרמב"ם. המחקר מראה כיצד פירושיו משקפים לעִתים מסורות זיהוי מקומיות, מסורות שנחשף אליהן במחוזות חייו השונים: ספרד, צפון אפריקה ומצרים.

"אני שמח שמחה כפולה. גם שהספר זכה לאכסניה כל כך מכובדת כמכון התורה והארץ, וגם על כך שהספר קיבל הכרה על חשיבותו" אמר פרופ' עמר.

במכון התורה והארץ אמרו כי הספר הוא חלק ממגמה חשובה של חיבור המצוות לעבודה חקלאית במציאות המודרנית "מדובר בספר חשוב לקירוב הריאליה של המשנה לימינו אנו. אנו שמחים על שזכינו להיות שותפים בהוצאת הספר ומברכים את פרופסור עמר בשנים רבות של מחקר מועיל ופורה בתחומים חשובים אלו".