סקירת ספר: "פסח על שום מה" הגדה בביאור הרב יונתן זקס

הציבור הישראלי שבע הגדות. הגדה טבעונית והגדה אוניברסלית, הגדה פמיניסטית והגדה טיפולית, הגדה הלכתית והגדה אגדית. ההגדה החדשה של הרב זקס היא פתח נאה לפגישה ראשונה עם אחד הדוברים הרהוטים ביותר ביהדות העולמית

חדשות כיפה צוריאל הורוביץ 31/03/15 11:19 יא בניסן התשעה

סקירת ספר: "פסח על שום מה" הגדה בביאור הרב יונתן זקס
יח"צ, צילום: יח"צ

"גדול הדור הכי לא מוכר לדורו בתולדות העם היהודי", כך מתאר הרב חיים נבון, רב קהילת השמשוני במודיעין ופובליציסט במקור ראשון את רבו, הרב אהרן ליכטנשטיין, ראש ישיבת הר עציון שבאלון שבות. כפרפראזה אפשר לומר על הרב יונתן זקס שהוא האינטלקטואל היהודי הכי גדול שלא מוכר לאזרחי ישראל בדורו. אלו מקצת שבחיו: עד לפני שנתיים כיהן הרב זקס כרבהּ הראשי של בריטניה; הוא קיבל את תואר האצולה 'לורד' ממלכת אנגליה; הוא פרופסור למחשבת ישראל באוניברסיטת ניו-יורק; הוא מרבה לנאום בפורומים בין-דתיים חשובים והוא משמש כקולהּ של היהדות בעצרת האו"ם לעתים תכופות. לרב זקס מעל 20 ספרים, מתוכם תורגמו לעברית עד כה בהוצאת 'מגיד' שלושה. פירושו של הרב להגדה של פסח הוא הרביעי ברשימת ספריו המתורגמים לעברית בהוצאה. סיפר לי חבר שחזר משליחות באוסטרליה שעולמם הדתי של הקהילה בה היה פעיל מורכב בצורה כמעט בלעדית מהגותו של הרב זקס. במובן הזה, אלמוניותו היחסית של הרב בנוף הציוני-דתי בארץ היא סיפור מעט עצוב.

הציבור הישראלי שבע הגדות. הגדה טבעונית והגדה אוניברסלית, הגדה פמיניסטית והגדה טיפולית, הגדה הלכתית והגדה אגדית - האינפלציה בשוק ההגדות לפסח מזכירה את ההתנפלות של אנשי המגזר על הפריימריז בבית היהודי: יותר מדי מועמדים על מעט מדי מצה-ומרור. כנראה שהמצב הזה מוכר לא רק ליהודים קוראי העברית אלא גם לאחיהם בגולה. כך כותב הרב זקס על הסיבה להדפסת ההגדה שלו: “אין הרבה טקסטים שזכו לתשומת לב רבה יותר מן ההגדה. קיימים אלפי פירושים להגדה, ופירושים נוספים מתפרסמים מדי שנה בשנה. כל מי שמהרהר באפשרות לתרום פירוש משלו חייב לשאול את עצמו לא 'מה נשתנה הלילה הזה?', אלא 'מה נשתנתה המהדורה הזאת?'. תשובתי היא, שכתבתי את הפירוש הזה מפני שבין כל הפירושים הרבים שקראתי לא הצלחתי למצוא פירוש שיסביר את מלוא עושרם והיקפם של המוטיבים הבסיסיים המופיעים בסיפור הפסח: התפיסה היהודית של החברה החופשית, תפקיד הזיכרון בעיצוב הזהות היהודית, והקשר הייחודי בין רוחניות לחברה המתקיים ביהדות, קשר שממנו נוסעת הדקך שבמקום אחר כיניתי 'הפוליטיקה של התקווה'. לא הצלחתי למצוא הגדה שתספר לי בפרוטרוט על תפקידו של חג הפסח בעיצוב הזהות היהודית לאורך אלפי השנים, או על השפעתו על ההגות המערבית בכללותה".

(צילום: יח"צ)

הספר בנוי משני חלקים: הראשון דומה לפירוש הקלסי להגדה, ובמסגרתו מובא הטקסט בשלמותו בחלק העליון של העמוד ופירוש תמציתי של הרב זקס בתחתיתו. רעיונות יפים מסתתרים שם במילים קצרות, אבל לא בזה תהילתו. החלק המעניין באמת הוא השני: עשרים מאמרים פרי-עטו של הרב שעוסקים באספקטים שונים במסורת ובהגות הייחודית של חג הפסח. המאמרים, רובם חדשניים, מציגים עמדה מקורית ומעניינת במגוון שאלות הקשורות בחג. “שלא אחד בלבד", המאמר השישי בספר, עוסק באנטישמיות מזווית לא-צפויה. במאמר אחר קושר הרב את הזהות היהודית של הפסיכואנליטיקאי זיגמונד פרויד עם המאבק על שמירת הזהות היהודית בימינו. את אחד המאמרים האחרונים מקדיש הרב זקס למקומן החשוב של נשים בגאולת מצרים ודולה ממנו תובנות לזמן הזה. פעמים רבות במהלך הספר עוסק הרב בהשפעה העצומה שהיה לסיפור יציאת מצרים על הפוליטיקה העולמית לאורך ההיסטוריה עד היום, ולרעיון התיאולוגי החדשני שהיהדות העניקה לעולם כולו בעזרת הנחלת סיפור זה.

משימתו העיקרית של הרב, להציג את התרומה של היהדות כ'קול של תקווה בשיחה העולמית', מקבלת במה נרחבת בספר זה. מי שמכיר את משנתו של ההוגה המקורי הזה יהנה גם בספר הנוכחי מפרות כתיבתו, עם קשר לחג הפסח וגם בלעדיו. מי שלא מכיר ימצא בו פתח נאה לפגישה ראשונה עם אחד הדוברים הרהוטים ביותר ביהדות העולמית. זה וגם זה ירוויחו הרבה מקריאת הספר החדש.

מומלץ בחום.

פסח על שום מה - הגדה של פסח בביאור ובתוספת מאמרים הרב יונתן זקס מאנגלית: ברוריה בן-ברוך הוצאת מגיד 307 עמודים מחיר קטלוגי 79 ש"ח