סקירת ספר: "חותמות" מאת חביבה פדיה

צוריאל הורוביץ קרא את ספרה של המשוררת, פרופסור חביבה פדיה - חותמות ונהנה מהשפה העשירה שמשלבת בין קודש לחול ומושפעת ומתכתבת עם מקורות השראה רבים אם כי הוא סבור שהספר לא מספיק מובן ומשאיר אצל הקורא טעם של החמצה בחוסר הבנת הסיפורים עד תומם

חדשות כיפה צוריאל הורוביץ 12/04/15 11:13 כג בניסן התשעה

סקירת ספר: "חותמות" מאת חביבה פדיה
shutterstock, צילום: shutterstock

היא משוררת מוערכת שזכתה בפרס יהודה עמיחי לשירה. היא נשואה ואם לבת שגרה בבאר-שבע. היא פרופסור בחוג להיסטוריה של עם ישראל באוניברסיטת בן גוריון. היא פעילה למען זכויות בעלי חיים. היא נצר למשפחת מקובלים מפורסמת מעיראק. והחל מלפני כמה חודשים, כשהוציאה לאור את ספרה 'חותמות' בהוצאת ידיעות ספרים, היא גם מחברת סיפורים קצרים. הזהות המורכבת של חביבה פדיה, “מהאינטלקטואלים המשפיעים והבולטים בישראל" כפי שנכתב בכריכה האחורית של הספר, הולידה יצירה יוצאת-דופן בנוף הספרות הישראלי. פדיה לא מספרת לנו סיפורים כדי להעביר את הזמן או כדי לגרום לנו להעריך אותה יותר. היא מספרת לנו סיפורים כי יש לה משהו חשבו להגיד לנו. השאלה היא אם אנחנו מכוונים מספיק כדי להקשיב לה באמת.

'חותמות' הוא קובץ בן שישה-עשר סיפורים שדרכם בוחנת פדיה את השאלות הגדולות של אהבה, זוגיות, נאמנות וביתיות. גיבורי הספר - רובוט צעצוע שמחפש לו רובוטית לחיות איתה, יתומה צעירה, מכשף זקן, אדם וחווה, זוג מלאכים - נעים במרחב ספק-מציאותי ספק-דמיוני וכמהים, כמו כולנו, להערכה ולאהבה. דוֹק של מלנכוליוּת שורֶה בין דפי הספר. זוגיות שמתנפצת אל סלעי המציאות פעם אחר פעם, בית שמתפרק משוכניו, קשר שפג-תוקפו ורצון לא-ממומש לקרבה נפשית הם מהמוטיבים החוזרים בספר, והם שבים ומכים בדמויות פעם אחר פעם. האם פדיה עצמה עוד אופטימית? קשה לנחש, אבל הכיוון שלה לא מבטיח.

(צילום: יח"צ)

השפה של פדיה עשירה מאוד. חול וקודש משמשים בערבוביה, שילוב שהיה יכול להיראות מאולץ אילולא הצליחה המחברת לגרום לו לזרום בטבעיות. הספר שזור מושגים שמקורם בתורת הסוד היהודית, חלקם מצוינים בשמם המקורי וחלקם עטופים בשפת חולין. גם מושגים מהפילוסופיה המערבית נפוצים כאן, בין שהם נזרקים מפיהן של אחת הדמויות ובין שהם נשתלים בתיאוריו של המספר היודע-כל. מקורות ההשראה של פדיה גלויים רק בחלקם. ישנם סיפורים - כמו 'הקמע', למשל - שניכר שחלק מהרעיונות שבתשתיתו נלקחו מסדרת ספרי 'שר הטבעות'. גם הסיפור 'מעשה מבת (בעקבות רבנו)' לא מסתיר את ההשפעה של רבי נחמן מברסלב על עיצוב העלילה. בסיפורים אחרים הנסיון לזהות את מקורות ההשראה הופך חמקמק יותר. אגדות חז"ל לצד סיפורי האחים גרים, ספר יצירה וסיפורי התנ"ך עם סיפורי אלף לילה ולילה עומדים ברקע חלק מהסיפורים. אני מניח שיש לא-מעט שכבות ורבדים שלא הצלחתי לזהות.

הערפול בספר מורגש מאוד. הקשר בין חלקים שונים של אותו הסיפור לא תמיד ברור, חלק מהדמויות חוזרת בתצורה שונה בסיפורים אחרים, וגם בסיום הקריאה נשאר אצל הקורא טעם של החמצה, של הפספוס בחוסר הבנת הסיפורים עד תומם. יש מי שסיפורים שכאלו עלולים לתסכל אותו, ולא עבורו מיועד הספר. מי שמוכן לחיות את הסיפורים של התוהו, לנסות לאחוז בערפל מילותיהם מבלי להתייאש כשהוא נכשל, מי שנהנה מהמאמץ גם כשהתוצאה לא מבטיחה, ידע להנות מהקריאה ב'חותמות'.

חותמות חביבה פדיה הוצאת ידיעות ספרים 190 עמודים מחיר קטלוגי: 68 ש"ח