סופר ממליץ על ספר: שהרה בלאו על "שמונה עשרה מלקות"

ביקשנו משהרה בלאו, סופרת בעצמה, שתמליץ על ספר טוב שקראה בזמן האחרון. מכירים את תנין אנוך?

חדשות כיפה שהרה בלאו 14/05/17 12:51 יח באייר התשעז

סופר ממליץ על ספר: שהרה בלאו על "שמונה עשרה מלקות"
שהרה בלאו, צילום: יח"צ

לוטה פרל, קשישה מטופחת (מאוד) ובעלת מזג חם (מדי), עולה למונית של 'תנין' אינוך ומשם הכל מסתבך, באחד מספרי הבלש המקוריים ביותר שנכתבו כאן.

אסף גברון, שבספרו הקודם, 'הגבעה', צלל למעמקי המאחזים ביהודה ושומרון, צולל כאן לאחת הפרשיות המוזרות (והמסעירות) מתקופת קום המדינה.

מדובר ב'ליל ההלקאות', פעולת התגמול היצירתית של לוחמי האצ"ל, שבה הילקו קצינים וחיילים בריטיים, כתגובה על עונש מלקות שהטילו שלטונות המנדט על לוחמי האצ"ל. זו היתה השפלה קשה לאימפריה הגאה, שספגה מטחי לעג מכל עבר.

את ליל ההלקאות הזה (ואת הנגזרות המטפוריות שלו) לוקח אסף גברון ומטיל לתוך העלילה הבלשית בספר. כי אותה לוטה פרל, הנוסעת המקרית שעולה למונית של 'תנין', הבלש החובב, היא לא אחרת מאשר הגיבורה האלטרנטיבית של ליל ההלקאות ובאמתחתה (המטופחת!) סודות ושקרים לאין ספור.

שרשרת מיתות מסתוריות מעלה את האפשרות שאולי אותה פרשיה עתיקה, לא הסתיימה, ושרוחות העבר עדיין רודפות את ההווה הישראלי. ברומן הקליל לכאורה הזה, אסף גברון עוסק בכמה סוגיות עמוקות: מהו זיכרון ומהו מיתוס? איך נוצרת היסטוריה? מהי אותה 'אמת' שכולם חפצים בה? או שאולי קיימות כמה גרסאות שלה?

גיבורי תקופת המנדט קמים לתחיה ומוטלים לתוך ההווה הישראלי והשילוב הלא שכיח הזה עורר בי לא מעט מחשבות במהלך הקריאה. הנה ציטוט מדבריו של אחד מהקצינים הבריטיים, שנושא נאום נעלב באוזניו של 'תנין' שמפתיע אותו בחדרו: "אנחנו הבריטים, באנו לפה והקמנו לכם את התשתיות לכל מה שבניתם כאן, אתם יכולים להתלונן עד מחר, אבל זו מדינה מודרנית, מערבית, דמוקרטית, עם כלכלה חזקה – הרבה בזכותנו, כמה אנרגיה, זמן וכסף השקענו במהלך השנים, לא היה פה כלום! בנינו כבישים, חפרנו מערכות ביוב, יסדנו את מערכת המטבע המקומי, את בתי המשפט, את הבניינים הכי יפים שלכם אנחנו בנינו. ואתם, רק רציתם יותר, צעקתם עלינו 'אינגליש בסטרדס' ו'נאצים', גם היום, מגיע לנו יותר קרדיט ממה שאתם נותנים"

לא אגלה לכם את סופו של אותו קשיש בריטי, אך כאמור, בסיפור הבלשי הזה הגופות נערמות, והכל באותו אופן קליל ומלא הומור שמאפיין את כתיבתו של אסף גברון. והנה דוגמה לאחת ההברקות המילוליות המקוריות האלו, ששותפו של 'תנין' זורק לו במהלך ויכוח: "שמת לב עד כמה השם 'גט טקסי' דומה ל'אגתה כריסטי'?"

אז כן, בהחלט, הספר הזה משלב את הבריטיות הקרירה של מלכת המותחנים, עם הישראליאנה המהבילה של נהגי המוניות, והשילוב – מושך מאוד לקריאה.

 

שהרה בלאו היא סופרת ומחזאית