התגלה סידורו של המגיד ממזריטש: האבטיפוס של נוסח ספרד

הסידור, בן 250 שנים, שעבר לא מעט גלגולים, נחשב כאבטיפוס של נוסח ´ספרד´ האשכנזי המקובל היום, ויוצג לראשונה בפני הקהל הרחב

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 04/12/14 10:49 יב בכסלו התשעה

מזה כמה שנים רחשו השמועות בקרב יודעי דבר כי סידורו של המגיד, שנחשב כ'אבטיפוס של נוסח 'ספרד' המקובל היום בקרב האשכנזים, נמצא אי שם, ובחודשים האחרונים נתגלה הסוד. לא ניתן לגלות כמה גלגולים וידים עבר הסידור ב-250 השנים האחרונות.

הסידור יקר המציאות כולל הגהות בכתב ידם של המגיד מקוז'ניץ ובעל התניא, יוצג בתערוכת החסידות בבנייני האומה בי"ט כסלו, אשר נוסף לחג הגאולה הינו גם יום הסתלקותו של המגיד ממזריטש, הנחשב לתלמידו המובהק של הבעל שם טוב, בליווי מחקרו של הרב אליעזר וייס על כתבי היד השונים המופיעים בו . לצדו של הסידור העתיק יוצגו חפצים וכתבי יד נדירים נוספים המיוחסים לגדולי החסידות, ביניהם המהדורה הראשונה של ספר ה'נועם אלימלך' הראשון שעבור חסידים רבים סגולה גדולה היא לגעת בו, מכתב נדיר של רבי ברוך ממז'יבוז' - נכדו של הבעל שם טוב, ועוד.

הסידור המקורי, הכתוב כולו בכתב יד , הוא הסידור בו התפלל המגיד ואותו נתן לגדולי תלמידיו - רבי שניאור זלמן מלאדי - האדמו"ר הזקן בעל התניא, ורבי ישראל המגיד מקוז'ניץ, וביקש מהם לרשום עליו הערות והגהות. סידור זה היווה את היסוד גם לסידורו של בעל התניא, ולנוסח "ספרד" האשכנזי המקובל כיום על ידי רבים.

"מדובר בתגלית היסטורית ממעלה הראשונה, אשר מפגישה אותנו עם ראשית התהוותה הממוסדת של החסידות", אומר מנדי ברונפמן, ממארגני האירוע בבנייני האומה. "מעבר לכך, כחסיד, אני רואה בתגלית זו ובאפשרות להתקרב אל הסידור הזה הרבה יותר מאשר עניין היסטורי. לראשונה ניתנת הזדמנות לכל מאן ודבעי להתקרב אל החפץ הקדוש, היקר והאינטימי הזה. הסידור בו התפלל המנהיג וההוגה הגדול של תורת החסידות, עליו שפך את ליבו בעומדו מול בורא עולם וכל זאת - ביום ההילולא שלו! בעיניי זאת יותר מאשר תגלית היסטורית -זוהי זכות חד פעמית גדולה ונפלאה".