המעיין הסודי של אנשי המרכז

אם אהבתם את המעיינות בצפון, בטח תשמחו לגלות שגם באזור המרכז קיימות לא מעט פינות חמד. יצאנו לבדוק ספר חדש שמבקש לעשות בהם סדר

בעז נכטשטרן בעז נכטשטרן 05/09/11 11:49 ו באלול התשעא

המעיין הסודי של אנשי המרכז
יחצ, צילום: יחצ

את הרומן שלי עם "ארץ המעיינות", ספרו של אורי מאור, התחלתי דווקא עם הכרך הקודם שלו הסוקר את אזור הצפון. במהלכה של חופשה משפחתית בצפון שאלנו מקרוב משפחה רחוק את הספר שהוגדר כלא פחות מ"הספר הסודי של תושבי הצפון". כך מצאנו את עצמנו מתקשים לבחור במעיין לשכשוך קצר של יום שישי מבין עשרות המעיינות המופיעים בספר. כל מעיין בספר מלווה במפה המכילה הסבר מפורט על דרכי ההגעה למקום, כולל ציון מפורש לאמצעי זיהוי כמו גדר עקומה, או עץ תאנה גדולה, פריט קריטי בספר טיולי במיוחד עבור מאותגרי ניווט כמוני. אחרי שפסלנו כמה מעיינות בשל קשיי סיבולת לב-ריאה של כמה מהמשתתפים הוביל אותנו הספר אל פינת חמד מוצלת ובליבה בריכה טבעית.

בניגוד לאטרקציות הקודמות בטיול הפעם הרגשנו בבירור את יתרונותיו של הספר. מלבד זוג משפחות נוסף הבריכה כולה הופקרה לרשותנו. אם עובדה זו לא הרשימה אתכם, אתם כנראה מרבים לבקר ביהודיה בתקופת הקיץ - ומי יודע אולי אפילו נהנים מזה. אנחנו לא.

אין פלא ששמחתי לקבל לידי את הכרך החדש של הספר הסוקר את אזור המרכז והדרום. מעבר מהיר על תוכן העניינים הצליח להפתיע אותי בגילוי כי בעיר ילדותי, ראשון לציון, שוכן לו מעיין סתרים כה סודי שאפילו תושבים ותיקים אינם מגלים את סודו. תוך שאני מדפדף בלהט לעמוד הרלוונטי, התחלתי לסקור בראשי את חברי הראשל"צים ולתהות מי מהם מכיר את המעיין הסודי ולמרות זאת לא חלק עימי את הסוד.

מה רבה היתה האכזבה כשגיליתי שמדובר בלא יותר מבאר מים מלאכותית הניצבת לה במרכז הרחוב הראשי - עין הקורא. כל קשר בינה לבין מעיין מים חיים מקרי בהחלט. לא שכשוך ולא נעליים (או רגליים, במקרה הזה). סקירה נוספת על המעיינות באזור גוש דן הובילה למסקנה לפיה תושבי תל אביב המירו את המעיינות בחוף ים טבעי. לא פחות חשוב.

את הניסיון הנוסף עם הספר עשיתי כבר באזור ירושלים. כמו בצפון גם כאן הבחירה הופכת להיות קשה. שלל מעיינות בריכות ומקומות טבילה מופיעים יחדיו במפה הירושלמית. אחרי דיונים ארוכים, החליט לבסוף הקצין שבחבורה כי למרות שמדובר ביום שישי וטרם הוכנס דבר לתנור חייבים לעשות גם מסלול קצר כדי לצאת ידי חובה. מאותו רגע העניינים זרמו.

המפה בספר כיוונה אותנו הישר לחניון הקרוב, וכשהתלבטנו אם להשאיר דברים באוטו, מיהרה להזהיר מפני גנבות בסביבה- מעולה. ההנחיות בספר הם נקודת החוזק שלו, הוראות ההגעה מפורטות ומסבירות פנים, כך שגם אם ניווט זה לא התחום החזק שלכם תגיעו בבטחה.

החשש הגדול בביקור במעיינות בקיץ היא כי התמונה בספר לא בהכרח תהיה תואמת למציאות, וכי בריכה בגובה מטר וחצי עלולה להתגלות כשלולית יבשה, כך שמראש דאגנו להנמיך ציפיות. אך לאחר חצי שעה של הליכה, בדיוק כפי שהבטיח הספר, מצאנו את עצמנו בבריכה קטנה עם שלושה שמיניסטים שבחרו לנצל את סיומו של החופש הגדול. חמש דקות, והם הבינו את הרמז והסתלקו. הספר הוכרז כהצלחה.

יש משהו מאוד אמביוולנטי בלהמליץ על ספר טיולים. מצד אחד אם אתם מחפשים טיולי גיחה קצרים בימי שישי, זה בהחלט הספר בשבילכם. מצד שני אם הספר יהפוך לרב מכר, אני לא בטוח שפינות החמד ישארו אינטימיות...

ארץ המעיינות - אורי מאור, 205 עמ' בהוצאת ספריית בית אל