הכתבים הסודיים של רבי נחמן

בספר חדש טוען ד"ר צבי מרק כי ההתנגדות לרבי נחמן מברסלב הייתה חלק מרצונו הישיר, שנבעה מחפצו לא רק לא להימנע מהמתנגדים אליו - אלא אף לשאוף אליהם. ביקורת

חדשות כיפה משה ניסנבוים 18/07/12 09:56 כח בתמוז התשעב

הכתבים הסודיים של רבי נחמן
יחצ, צילום: יחצ

תורתו של רבי נחמן מברסלב אדמו"ר חסידי שחי לפני כ-200 שנה מקבלת בימים אלה תנופה אדירה של התחדשות וצמיחה כפי שלא חוותה מעולם. תופעה זו החורגת מן המקובל בחסידויות אחרות היא אף תחיית המתים ממש לתנועה נרדפת בזויה ומוחרמת שפתע פתאום הצמיחה כנפיים ומן מקומות בודדים בארץ הפכה לנחלתם של רבים הן במובן הפיזי והן במובן התודעתי-רוחני. אי אפשר להתעלם מרישומיה של החסידות בכל שדירות הציבור וכל גווני האוכלוסייה כאשר גולת הכותרת היא העלייה לקברו של רבי נחמן באומן בראש השנה.

ד"ר צבי מרק, שעוסק רבות בתורתו ובכתביו השונים של רבי נחמן מביא בספרו זה את ראשיתו של התהליך שהחל אז: את קורותיו של אותו אדמו"ר בעל שאיפות גדולות עם קומץ חסידים קטן שהיה כעבור מאות שנים לצדיק בעל השפעות נרחבות.

כתבי יד סודיים שהיו שמורים עד כה בידי תלמידי תלמידיו כמו גם דברים שפורסמו רק לאחרונה שופכים אור חדש על דמותו. בעזרתן מנתח מרק בצורה שיטתית ויסודית את דמותו ואף מסתמך על מקורות שהיו בהישג ידו של רבי נחמן ומראה כיצד הושפע מהם. אך לא רק את זאת מבקש מרק.

לתפיסתם של חוקרים רבים, להיותו של רבי נחמן מסייג את דיבוריו במקומות מסוימים ואומר כי אין להפיץ את דבריו יש סיבות אשר מרק חלוק עליהם. הוא מראה איך לאלה היה תפקיד משמעותי שונה בתכלית ממה שהוצע. בסיכומם של הדברים ניתן לראות כי לשיטתו, רדיפותיו של רבי נחמן היו מתעצמות לו היו הדברים מופצים.

אך גם רדיפות אלו מתברר הם חלק מרצונו הישיר של רבי נחמן, שנבעו מחפצו לא רק לא להימנע מהם אלא אף לשאוף אליהם. כל חייו האמין רבי נחמן בניסיונות. הוא אף קיווה וייחל אל מיתה ע"י מסירות נפש ועל קידוש השם, שני מרכיבים שליוו את חייו והיו נוכחים אף במותו.

הספר בנוי משני חלקים אשר משלימים האחד את השני: הראשון העוסק בהתגלות חושף כתבים סודיים ומוכיח בעזרתם את צורת ראייתו של רבי נחמן את עצמו ואת שאיפותיו. החלק השני עוסק בתיקונים השונים שייסד רבי נחמן ואשר מגיעים עד לימינו אנו כמו התיקון הכללי שהולחן והושר ע"י מיטב אומני ישראל. אך כאן בנושא התיקונים מבקש מרק לדייק ועומד על ההבדלים השונים בין התיקונים שהונהגו בימי רבי נחמן ואופן עשייתם לאלו אשר נהוגים כיום.

בספרו מראה מרק כיצד השפיעו תורות קבליות על תורותיו של רבי נחמן כמו גם חוויות מיסטיות ורוחניות שעבר. אלו הופכים את דמותו למרתקת ומורכבת. החל מילדותו ועד לפטירתו וקבירתו באומן, שאף למעשה זה הייתה סיבה אשר נבעה מן אישיותו, ואשר הפך ברבות השנים למקום התכנסות המוני בראש השנה ולאמירת התיקון הכללי ברוב עם.

זהו ספר המסייע להבין את תורותיו של רבי נחמן ואת שעומד מאחריהן. אותן תורות עמוקות שממשיכות להדהד בעולם היהודי גם 200 שנה אחרי פטירתו של אומרם.

התגלות ותיקון בכתביו הגלויים והסודיים של רבי נחמן מברסלב, הוצאת מאגנס.