ביקורת ספר: "קראתיך"

הציוני-הדתי הממוצע לא עוסק בקבלה, ועדיין, ברור שהבחירה לוותר על עיסוק בעולם הקבלי משמעותה ויתור על ענף מרכזי וחשוב של ההגות הדתית לדורותיה. מי שבכל זאת מחפש היכרות עם מושגים בסיסיים בתורת הקבלה ימצא את מבוקשו ב"קראתיך"

חדשות כיפה צוריאל הורוביץ 30/04/15 11:08 יא באייר התשעה

ביקורת ספר: "קראתיך"
shutterstock, צילום: shutterstock

מקלט הרדיו טרטר ברקע בזמן הבישולים לשבת ביום שישי לפני הצהריים. על התדר: ידידיה וסיון רהב-מאיר, בתכניתם הזוגית הפופולרית בגלי-צה"ל. בין חיתוך תפוחי אדמה להפשרת העופות הקפואים שמעתי בחצי אוזן את סיון מהללת את 'קראתיך', הספר החדש של הוצאת מגיד על ספירת העומר. מה שתפס את אשת-התקשורת בספר החדש יותר מכול - יותר מהעיצוב הנעים, יותר מקירוב תכני הסוד לקהל הקוראים, יותר מהנגשת הרעיונות הקבליים הגבוהים בצורה קולחת ורלוונטית - הוא שותפתו של העיתונאי יונתן אוריך בעריכת הספר (גילוי נאות: אוריך שימש בעבר עורך אתר כיפה). סיון התרגשה - העיתונאי הצעיר והמצליח, היום איש מקור ראשון ו-NRG ועד לא מזמן מנהל מערך הניו-מדיה בקמפיין של בנימין נתניהו בבחירות האחרונות, בחר לעסוק בעריכת ספר רוחני עם יסודות קבליים. לא מדובר בבחור מעופף שממלמל חידושים של האר"י מתוך שינה או מתבודד שעות ארוכות ביערות צפת והסביבה. מדובר באדם עם שתי רגליים על הקרקע, עם עבודה קבועה ומשקפיים אופנתיות, שבוחר לעסוק בעריכת ספר על עבודה אישית-פנימית על בסיס מוטיבים קבליים הקשורים בספרית העומר. זה מה שהלהיב את רהב-מאיר, והנקודה הזו בעצם מאירה באור מדויק את הספר כולו.

הציוני-הדתי הממוצע לא עוסק בקבלה. הוא אולי מכיר מושג אחד פה או שם, יודע להסביר שמקובלים מתפללים בנוסח ספרד ומקפידים על סעודה רביעית במוצ"ש, אבל לא הרבה מעבר. העולם הדתי הרציונלי והיציב שבנה לעצמו לא רוצה להתערער משילובם של מושגים חדשים ומיסטיים. ועדיין, ברור שהבחירה לוותר על עיסוק בעולם הקבלי משמעותה ויתור על ענף מרכזי וחשוב של ההגות הדתית לדורותיה. מי שבכל זאת מחפש היכרות עם מושגים בסיסיים בתורת הקבלה (והוא מעדיף שלא להזדקק לרדידות נוסח 'קבלה לעם' ודומיהם), ימצא את מבוקשו ב'קראתיך'.

הרעיון הקבלי העומד בבסיס ספירת העומר הוא זה: מדי שנה, בליל חג הפסח, חווה עם ישראל התגלות עוצמתית וחד-פעמית. את ההתגלות הזו הוא לא מסוגל להכיל, ולפיכך הוא נדרש לתהליך הדרגתי ומתון בן 49 ימים במסגרתם הוא מנסה להחזיר את עוצמות ההתגלות בצורה מדודה ומותאמת יותר לאישיות הסובייקטיבית. כל שבוע מוקדש לתיקון מידה אחת בנפש (מתוך 'שבע המידות התחתונות' - חסד, גבורה, תפארת, נצח, הוד, יסוד, מלכות), עד לחג השבועות בו חוזרת ההארה בצורה שלמה יותר.

הסיפור של שילוב יונתן אוריך כעורך הספר הוא בדיוק הסיפור של ספירת העומר: לא הארה חד-פעמית, 'ביינישית', מנותקת מהחיים ושוטפת-כל. ספירת העומר מנסה להחדיר את האור שבבריאה לחיים היומיומיים, הפשוטים, הטבעיים. אפילו לחיי עיתונאים צעירים ומוצלחים ב-NRG.

עבור כל יום מימי הספירה מביא יהושע מילר, המחבר, סיפור תנ"כי המתאר את הספירה הרלווונטית לאותו היום. לאחר מכן הוא מסביר באריכות נעימה על מהותה של אותה ספירה, ולבסוף - מניח הצעה לעבודה רוחנית יומית על בסיס אותה ספירה, בשני מישורים: האחד בין אדם לאלוהיו, והשניה בין אדם לסביבתו.

הספר כתוב בטוב-טעם ובצורה אחידה. בהירותו הרבה, יחד עם העיצוב המושך, הופכים אותו לספר האידאלי עבור אלו המעוניינים להפוך את ימי הספירה מימים של שיער-פנים לא-רצוי ואיסור מגומגם על שמיעת מוזיקה לימים של התעלות הדרגתית והתכווננות מחודשת לעבודת השם.

קראתיך - עבודה פנימית לימי ספירת העומר על פי תורת הסוד יהושע מילר הוצאת מגיד 282 עמודים מחיר קטלוגי: 59 ש"ח